Nekromanti Anknytning till platser?

Ögat

Hero
Tjo

Jag har ett problem. I det spel som jag fn håller på med skulle jag gärna vilja att spelarna uppmuntras att skapa kopplingar mellan rollpersonerna och spelvärlden.[1]

När vi speltestade såg regelmekaniken ut ungefär såhär (om man valde livsbanan Rese):
Hemvist. Innan du kom hit bodde du på ett fruktansvärt ställe. Välj vad det var för typ av ställe och sätt ut det på kartan. Presentera det för de andra spelarna.
En slavkoloni, en vidrig håla, ett hopplöst träsk
eller en katakomb, där du gnagde på benen av sedan länge döda kungar.

Samtliga spelare tyckte det var roligt. Däremot valde alla spelare att rita ut sina hemvister så långt bort som möjligt. Det tycks alltså som att jag måste göra någon sorts regelmekanism för att uppmuntra spelarna till att placera slavhålan precis bredvid palatset, så att de olika ställena kan börja interagera med varandra.

Fråga: Hur ska jag göra för att kraftigt uppmuntra (men inte tvinga) spelarna att placera in sina hemvister - eller annan "bakgrund" för den delen - nära händelsernas centrum?

--
[1] Det finns tre syften med detta:
- att skapa kontext till rollpersonerna
- att redan från början bjuda in spelarna att påverka världen
- att få ingredienser till framtida äventyr

Möller

Hubert Hortlax
Olav said:
Fråga: Hur ska jag göra för att kraftigt uppmuntra (men inte tvinga) spelarna att placera in sina hemvister - eller annan "bakgrund" för den delen - nära händelsernas centrum?
Tja, du kan ju börja med att kraftigt uppmuntra, men inte tvinga, dina spelare att göra som du vill. Prata med dem alltså.

Varför sätter de sina bakgrunder så långt ifrån händelsernas centrum? Jag gissar att de inte vill inkräkta på din kreativitet, få dig att utbrista »Va!? I påhitteland kan det ju inte finnas några mörka fängelsehålor ...«. Eller att de genom att sätta sina bakgrunder centralt känner sig tvingade att »känna till« fluff om stället, vilket de inte gör.

Förståeligt, men tvärt emot din vision. Något som ju löses genom att delge din vision med dem.

Men du kanske ville ha en »verklig« regel. Kanske kan vara en idé att låna från Mouse Guard. Där skapar spelarna föräldrar och vänner åt sina rollpersoner - föräldrar och vänner som sedan alltid hjälper en rollperson i knipa. En regelmekanisk fördel att söka upp dem alltså.

solvebring

Superhero
Jag skulle helt enkelt bara säga: "Försök att rita in platserna med ett sådant avstånd att de gärna kan spela in på varandra. På så sätt är det större chans att platserna kan ha 'relationer' till varandra och att vi kan använda dem i spel. Det är inget måste, men vill ni öka chanserna för att jag som spelledare ska använda platserna så försök att hålla dem inom något sånär schysst avstånd till varandra (och där vi är nu, kanske?)."

Och just det skulle jag sedan försöka göra; koppla ihop platserna i olika relationer – dvs. bygga upp sådant som blandar in platserna. Därmed kan man sedan som spelledare dra streck mellan platserna och skriva in hur de hör ihop, för att kunna bygga plotter på det, och lättare kunna snärja in rollpersonerna i alltsammans.

/solvebring som verkligen gillar alla de här olika design- och spelidéerna med att låta spelarna rita in saker på kartor och skapa faktiska element till spelet. Därav undrar han varför han själv inte gör så mycket av det. Måste ändra på det...

Mogger

Hipsteranka
Gör kartan mindre? Och gör deras plats större. I.e:

...Hålan ligger ganska nära en befolkad plats, där du är känd och fruktad. Vilken?

Ögat

Hero
Såklart att det måste vara en relation! Det är sjukt hur svårt det är att se näsan, fastän den sitter precis där.

Tack så mycket!

Mogger

Hipsteranka
Olav said:
Såklart att det måste vara en relation! Det är sjukt hur svårt det är att se näsan, fastän den sitter precis där.

Tack så mycket!
Vassågo. F.ö låter det wicked* med ett spel där man kan spela rese!

*Den engelska positiva betydelsen