Ögat
Hero
Tjo
Jag har ett problem. I det spel som jag fn håller på med skulle jag gärna vilja att spelarna uppmuntras att skapa kopplingar mellan rollpersonerna och spelvärlden.[1]
När vi speltestade såg regelmekaniken ut ungefär såhär (om man valde livsbanan Rese):
Hemvist. Innan du kom hit bodde du på ett fruktansvärt ställe. Välj vad det var för typ av ställe och sätt ut det på kartan. Presentera det för de andra spelarna.
En slavkoloni, en vidrig håla, ett hopplöst träsk
eller en katakomb, där du gnagde på benen av sedan länge döda kungar.
Samtliga spelare tyckte det var roligt. Däremot valde alla spelare att rita ut sina hemvister så långt bort som möjligt. Det tycks alltså som att jag måste göra någon sorts regelmekanism för att uppmuntra spelarna till att placera slavhålan precis bredvid palatset, så att de olika ställena kan börja interagera med varandra.
Fråga: Hur ska jag göra för att kraftigt uppmuntra (men inte tvinga) spelarna att placera in sina hemvister - eller annan "bakgrund" för den delen - nära händelsernas centrum?
--
[1] Det finns tre syften med detta:
- att skapa kontext till rollpersonerna
- att redan från början bjuda in spelarna att påverka världen
- att få ingredienser till framtida äventyr
Jag har ett problem. I det spel som jag fn håller på med skulle jag gärna vilja att spelarna uppmuntras att skapa kopplingar mellan rollpersonerna och spelvärlden.[1]
När vi speltestade såg regelmekaniken ut ungefär såhär (om man valde livsbanan Rese):
Hemvist. Innan du kom hit bodde du på ett fruktansvärt ställe. Välj vad det var för typ av ställe och sätt ut det på kartan. Presentera det för de andra spelarna.
En slavkoloni, en vidrig håla, ett hopplöst träsk
eller en katakomb, där du gnagde på benen av sedan länge döda kungar.
Samtliga spelare tyckte det var roligt. Däremot valde alla spelare att rita ut sina hemvister så långt bort som möjligt. Det tycks alltså som att jag måste göra någon sorts regelmekanism för att uppmuntra spelarna till att placera slavhålan precis bredvid palatset, så att de olika ställena kan börja interagera med varandra.
Fråga: Hur ska jag göra för att kraftigt uppmuntra (men inte tvinga) spelarna att placera in sina hemvister - eller annan "bakgrund" för den delen - nära händelsernas centrum?
--
[1] Det finns tre syften med detta:
- att skapa kontext till rollpersonerna
- att redan från början bjuda in spelarna att påverka världen
- att få ingredienser till framtida äventyr