Det finns en (knappast kanonisk) förklaring i ett nummer av Tales of the Reaching Moon - nekromantikern Delecti (jo, jag vet, RQ är inte alltid bäst på namn…) lade en ritual över sitt träsk och sina odöda så att de skulle skyddas från fåglarna som flyger i himlen, fiskarna som simmar i vattnet, djur och människor som vandrar på marken och så vidare och så vidare, men eftersom ankorna är fåglar utan flygförmåga hamnade de mellan stolarna och missades av ritualen.Det ska fortfarande förklaras hur och på vilket vis Durulz är bra på att slåss mot vandöda dock!
Hönsfåglar är dåliga på att flyga, men ankor...?...men eftersom ankorna är fåglar utan flygförmåga hamnade de mellan stolarna och missades av ritualen.
Inte nog med att Durulz inte har några vingar, de förbannades av solguden till att inte kunna flyga också!Hönsfåglar är dåliga på att flyga, men ankor...?
Om jag minns rätt så har de någon regel om att om de stiger om bord på ett luftskepp eller liknande kommer det inte kunna lyfta så länge de är ombord.Inte nog med att Durulz inte har några vingar, de förbannades av solguden till att inte kunna flyga också!
Är nu ett bra läge att nämna fjäderfäktning i Kopparhavets hjältar
Eller den urgamla kampsporten Ankido
Ankor flyger sämre än människor - människor kan i alla fall flyga med magi...Om jag minns rätt så har de någon regel om att om de stiger om bord på ett luftskepp eller liknande kommer det inte kunna lyfta så länge de är ombord.
Bara visa henne bilden ovanJag tar detta här istället för i tråden om nya DoD då detta ska ses som ett knäppt love letter till ankor och inte som ett debattinlägg. Och det är inte menat att kasta skit på någon, utan visa hur knasiga vi alla är inte minst jag själv Men när debatter om ankor eller inte ankor var som mest intensiv i den andra tråden skedde följande ordväxling med min fru:
HON: Älskling, kan du hjälpa mig med en sak?
JAG: Inte nu, jag håller på att diskutera något jätteviktigt på nätet!
HON: I det där rollspelsforumet?
JAG: Precis! Det är jätteviktigt så jag vill helst inte bli störd.
HON: Vad diskuterar ni då?
JAG: Vi diskuterar om det borde finnas humanoida ankor i ett kommande fantasyspel!
*tystnad*
HON: Alltså, ni är ju sjuka i huset!
Will do!Bara visa henne bilden ovan
Min fru ansåg att svaret var "I don't see why you wouldn't include them", så det är ju bra att vi har en enad ankfront.Jag tar detta här istället för i tråden om nya DoD då detta ska ses som ett knäppt love letter till ankor och inte som ett debattinlägg. Och det är inte menat att kasta skit på någon, utan visa hur knasiga vi alla är inte minst jag själv Men när debatter om ankor eller inte ankor var som mest intensiv i den andra tråden skedde följande ordväxling med min fru:
HON: Älskling, kan du hjälpa mig med en sak?
JAG: Inte nu, jag håller på att diskutera något jätteviktigt på nätet!
HON: I det där rollspelsforumet?
JAG: Precis! Det är jätteviktigt så jag vill helst inte bli störd.
HON: Vad diskuterar ni då?
JAG: Vi diskuterar om det borde finnas humanoida ankor i ett kommande fantasyspel!
*tystnad*
HON: Alltså, ni är ju sjuka i huset!
Jag tror det där kan vara regionalt, med vissa delar av Sverige användande andra uttryck. Like hur får heter lamm på Gotland.- Ungarna kallas ällingar och tål inte kyla lika bra som de fullvuxna ankorna. En hona kan få mer än tio ällingar i en kull.
- Hannarna kallas andrik eller ankbonde.
Det förklarar konflikten mellan Ankeborg o Gåseborg- Ankor har svårt för gäss. Bråk kan uppstå snabbt.
Härligt! Ska hälsa min fru att det faktiskt finns förhållanden där paren backar varandra i såna här viktiga frågorMin fru ansåg att svaret var "I don't see why you wouldn't include them", så det är ju bra att vi har en enad ankfront.
Hjälper när båda spelar rollspel.Härligt! Ska hälsa min fru att det faktiskt finns förhållanden där paren backar varandra i såna här viktiga frågor
Så sant!Hjälper när båda spelar rollspel.
Du ville ha lite verklighets-anknytning?jag googlade runt lite för att se vad jag kunde hitta om ankor i vår värld.