Arfert said:
Jag skulle snarare vilja säga att socialdemokraterna under lång tid, från och med folkhemstanken, via egna hem-reformerna och genom att fler och fler genom högre utbildning förvandlades från arbetarklass till tjänstemän som bor i villor band ris kring egen rygg.
Man sabbade helt enkelt sitt eget röstunderlag. Det var bara en tidsfråga, nån generation, de slutade vara lojala.
Det där förutsätter i och för sig att alla alltid röstar efter den egna plånboken. Liksom,
jag får mer pengar med Alliansen vid rodret. Björklund har sagt att han vill höja min lön, och mitt yrkes status.
Jag tjänar, tveklöst, på att välja Alliansen.
Ändå röstade jag på Vänsterpartiet. Varför? Jo, för att man med sin röst inte bara talar om hur man själv vill ha det, utan hur man vill att samhället ska se ut och bete sig. Hela den där idén om att man bara röstar efter egna intressen, det är
den idén jag tycker vi behöver göra upp med, och göra oss av med. Det är en synnerligen cynisk och människofientlig syn på saken; det är en mänsklighet inkapabel till empati. Jag går inte med på den människosynen.