Arfert said:
En allmän fråga, varför verkar vänsterfolk gilla att snacka skit om sina meningsmotståndare, köra "vi är mycket godare människor"-vinklingen. Det suger.
1. Toblerone.
2. Kommunist.
Det är knappast något unikt "vänsterdrag". Jag har gört V likställas med SD av vår utrikesminister, och har hört Maud snacka om Ohly som om han gillar gulagläger.
Allt vänsterfolk gillar inte att snacka skit om sina meningsmotståndare. Jag har inte kallat någon av dem "onda".
Jan Björklund har, dokumenterat, dragit statistik ur rockärmen och ignorerat forskning, så jag tar mig friheten att ibland säga att han ljugit.
Beatrice Ask har, dokumenterat, tyckt att vissa människor ska dömas innan de kommit till domstol (se gredelina kuvert). Därmed tar jag mig rätten att, ibland, anmärka på att hon inte riktigt tycks förstå hur en modern rättsstat fungerar.
Lena Adelsohn Liljeroth, vår kulturminister, tycker att vi borde byta ut ordet "kultur" mot "underhållning". Det brukar jag inte ens tycka mig behöva förtydliga.
Vår utrikesminister sätter likhetstecken mellan sverigedemokrater och vänsterpartister. Vilken rödgrön partitopp har gjort motsvarande påhopp?
Vår jämställdhets- och integrationsminister tycker "feminism" har en negativ klang och tycker att det låter som att man vill ha förtryck mot män istället. Det tyder på att hon inte riktigt greppat feminismen, vilket jag brukar påpeka.
Vår statsminister har skrivit en bok som heter "Det sovande folket", där social trygghet beskrivs som en sjukdom. Den har han, till skillnad från Ohly och hans "kommunism", inte tagit avstånd från.
Inget av dessa kan jag tycka är att "prata skit om". Jag behöver inte hitta på, demonisera eller knappt ens raljera. Det räcker alldeles utmärkt med dokumenterade egenheter hos de här människorna. De är inte onda.
Alla i högern är inte dumma i huvudet. Alla på vänstersidan är inte vettiga. Och tvärtom. Att "prata skit om" sina meningsmotståndare görs i alla läger, och det är givetvis lika fjantigt vem som än gör det. Jag ser aktivt ner på de inom vänstern som jämför Reinfeldt med hitler. Japp, det finns såna. Men de finns på alla sidor.