Har lite frågor jag skulle vilja ha eran åsikt om, tänkte också att det kan vara bra att gå igenom hur det hela funkar så inga missförstånd uppstår, då vi alla kanske har olika erfarenhet.
För det första: Anser ni att karaktärerna ska ha upplevt zombie-media? Alltså sett zombies i filmer, tv-serier eller liknande? Har bytt åsikt om det här varje dag, och det finns absolut både argument för båda två så tänkte att det är lika bra att fråga er.
För det andra: Barn, ganska känsligt ämne enligt mig, ska vi ha massa zombie ungar springandes runt? Givetvis är det totalt ologiskt om det inte finns ungar men samtidigt blir det ganska vidrigt om någon slår ihjäl en unge med ett baseboll trä, även om det är en zombie.
Några har ju barn, och dem kan givetvis dyka upp, men då har dem ju en viktig roll och inte bara är någon man vill klubba ihjäl...
Så tänkte nu gå igenom hur jag har tänkt spela det här, om det är något som är konstigt fråga på, och givetvis om ni har åsikter om ändringar så dela gärna med er av dem. Det är ju ändå vårat spel och inte mitt spel.
Det hela går enkelt beskrivet till så här:
Ni skriver vad ni gör, jag uppdaterar om vad som händer när ni gör det ni gör.
Givetvis är det lite mer avancerat än så.
Eftersom ni börjar på olika platser, så blir det i början att ni skriver inlägg sen uppdaterar jag, om ni dock hamnar i grupp med andra så får ni givetvis skriva hur mycket ni vill mellan varandra, tex diskutera hur ni gör i en viss situation och när jag ser att ni har kommit fram till något och gör nästa handling då uppdaterar jag.
Uppdateringarna som gäller er har erat namn överst (flera om det är flera i en grupp) hurvida ni läser andras uppdateringar är upp till er, dock så ska ju inte eran karaktär veta om sånt som händer andra, så försök att inte låta det påverka ifall ni läser någons annans uppdatering. Skulle även önska att alla startar sina inlägg med namnet på eran karaktär som överskrift då det blir lättare att hålla reda på.
Nu till det mer avancerade:
Det hela funkar ungefär som ett vanligt pappersrollspel, ni styr framförallt eran karaktär och inte dem andra, dock med vissa undantag.
Det är helt ok att styra en generisk person på stan typ så här:
"Jag går fram till baren och beställer en öl. Bartender häller upp och räcker fram: "Varsågod" Jag tar min öl och sätter mig."
I sådana lägen är det helt ok att ta över bartendern, då det inte direkt påverkar handlingen.
Avancerade handlingar som tex skjuta mot någon styr ni inte heller, tumregel är väl allt som era färdigheter kan påverka kräver en uppdatering.
En annan sak att tänka på är att inte skriva saker som tar lång tid att utföra i en post, tex:
"Jag hoppar in i bilen och kör till sjukhuset, väl framme går jag fram till disken och anmäler mig."
Det här ju något som tar relativt lång tid att utföra och bör delas upp i flera poster, många saker kan ju hända på vägen, skriv istället:
"Jag sätter mig i bilen och startar den och börjar köra till sjukhuset."
Överlag, varje gång ni byter plats vänta på uppdatering, då platsen kan behövas beskrivning. Det är ok att att fylla i platsbeskrivningar, så länge det inte är allt för ologiskt, att hitta ett hagelgevär i ett köksskåp är ju lite att ta i, att hitta en stekpanna och en kökskniv är inte det
Tror det är allt jag behöver skriva, ställ gärna frågor och dela med er av era åsikter, detta är inte satt i sten bara så jag brukar göra, så allt går att ändra!