Det bästa med detta är att jag verkligen kan se hur det uppstod...Rymdhamster;n104299 said:I fantasy hade jag antagligen kallat det för något istill med Satans Hågkomst (byt ut Satan mot passande lokal motsvarighet) eller Häxminne eller nått i den stilen, för det måste ju uppenbarligen vara något fel på en person som kommer ihåg detaljer på det där sättet.
I en snällare fantasyvärld hade jag dock gått på Anths förslag.
Den enda anledningen till att "eidetiskt minne" finns i mitt ordförråd är tack vare rollspel... Samma sak med "ambidextriös" och några engelska ord som t.ex. "legerdemain"..113;n104300 said:Perfekt minne, låter bättre än eidetiskt minne också tycker jag. Även om jag vet vad eidetiskt minne är så gör kanske inte alla det, men alla hänger nog med på termen "perfekt minne" istället.
Prestidigitation för mig. Torg <3!krank;n104423 said:Den enda anledningen till att "eidetiskt minne" finns i mitt ordförråd är tack vare rollspel... Samma sak med "ambidextriös" och några engelska ord som t.ex. "legerdemain".
Jag tycker att rollspel är utmärkta sätt att introducera nya ord =)
Jag tror att ambidextriös är ett ord som är felöversatt och som bara finns i rollspel och som har fått fortsätta heta så i rollspel trots att det riktiga ordet är ambidexter.krank;n104423 said:Den enda anledningen till att "eidetiskt minne" finns i mitt ordförråd är tack vare rollspel... Samma sak med "ambidextriös" och några engelska ord som t.ex. "legerdemain".
Jag tycker att rollspel är utmärkta sätt att introducera nya ord =)
Tja, vad menar du då med "det riktiga"? Vare sig ambidexter eller ambidextriös förekommer i SAOL, SAOB eller Norstedts stora svenska ordbok, såvitt jag kan se.Zadrith;n104428 said:Jag tror att ambidextriös är ett ord som är felöversatt och som bara finns i rollspel och som har fått fortsätta heta så i rollspel trots att det riktiga ordet är ambidexter.
Jag håller med dig. Sedan frågar jag mig vad man ska med alla konstiga ord till. Prata så man framstår som att man vet vad man pratar om kanske.krank;n104423 said:Jag tycker att rollspel är utmärkta sätt att introducera nya ord =)
Tja, jag är av åsikten att all kunskap är bra. En bra grej med nya ord är ju att man kan ta till sig fler texter framöver; ens utvecklingspotential ökar. Lite som att levla upp och få tillgång till nya vapen.Mutanten;n104435 said:Jag håller med dig. Sedan frågar jag mig vad man ska med alla konstiga ord till. Prata så man framstår som att man vet vad man pratar om kanske.
Det var ett bra svar. Det ligger mycket i det.krank;n104439 said:Tja, jag är av åsikten att all kunskap är bra. En bra grej med nya ord är ju att man kan ta till sig fler texter framöver; ens utvecklingspotential ökar. Lite som att levla upp och få tillgång till nya vapen.
Och så kan man bli tagen på allvar och göra sig förstådd i nya umgängeskretsar.
En annan bra grej är att jag tycker att "konstiga" ord ofta dels är mer neutrala än de "vanliga" och även erbjuder en högre grad av precision.