Zadrith;n104428 said:
Jag tror att ambidextriös är ett ord som är felöversatt och som bara finns i rollspel och som har fått fortsätta heta så i rollspel trots att det riktiga ordet är ambidexter.
Tja, vad menar du då med "det riktiga"? Vare sig ambidexter eller ambidextriös förekommer i SAOL, SAOB eller Norstedts stora svenska ordbok, såvitt jag kan se.
Men båda förekommer, uppenbarligen, i faktisk användning. (Och finns tex i en del synonymordböcker på nätet.)
Så jag skulle inte säga att den ena versionen är mer korrekt än den andra. I avsaknad av en normerande översättning, finns två konkurrerande varianter - och så småningom kommer förmodligen den ena att få ge vika för den andra. (Och vad jag tycker mig kunna googla, så verkar det något enklare "ambidexter" leda över "ambidextriös".)
Det möjliga "språkriktighetsargument" jag kan komma på, för det ena snarare än det andra, är att "ambidextriös" är mer likt en del liknade ursprungligen inlånade adjektiv, tex "ambitiös". Ett ord som slutar på "dexter", har ingen uppenbar "hemmahörighet" på svenska, och då är det mindre lätt för användare att tex se hur det kan böjas osv.
Men det är möjligen ett klent skäl i jämförelse med att "ambidexter" som sagt är enklare att skriva.
Jag som är det (om nu DET ska spela någon roll...

) föredrar helt klart att använda -iös-formen.