Det jag klurade på här är att ge fiender till rollpersonerna egenskaper som inte finns i regelboken/stödjs av reglerna. Exempel: en cool superninja i Feng Shui som blir starkare när man skadar henne, dvs en ren strid mot henne går inte att vinna och drar man ut på det så får man tokspö.
Den egenskapen finns inte med i reglerna. Där så får man woundpoints när man blir skadad och med tillräckligt många sådana riskerar man att dö. Spelarna lär anta att detta gäller alla i spelet. Jag tycker dock det verkar som en kul grej att stoppa in i ett actionspel och tvinga spelarna att besegra henne på nåt annat sätt (eller bli polare med henne, jag har inte tänkt igenom det så noga). Givetvis skulle jag aldrig tillåta en regelmutation av den här typen för rollpersonerna, vilket kanske är orättvist.
Så vad tycker ni: Får man ändra regler för vissa? Skulle ni som spelare bli sura för att reglerna inte gäller för en given SLP eller är det inte så noga och ni glädjs över det intressanta händelseförlopp som (förhoppningsvis) följer. Om ni är spelledera: är det här något ni skulle göra eller ska det vara lika för alla?
Den egenskapen finns inte med i reglerna. Där så får man woundpoints när man blir skadad och med tillräckligt många sådana riskerar man att dö. Spelarna lär anta att detta gäller alla i spelet. Jag tycker dock det verkar som en kul grej att stoppa in i ett actionspel och tvinga spelarna att besegra henne på nåt annat sätt (eller bli polare med henne, jag har inte tänkt igenom det så noga). Givetvis skulle jag aldrig tillåta en regelmutation av den här typen för rollpersonerna, vilket kanske är orättvist.
Så vad tycker ni: Får man ändra regler för vissa? Skulle ni som spelare bli sura för att reglerna inte gäller för en given SLP eller är det inte så noga och ni glädjs över det intressanta händelseförlopp som (förhoppningsvis) följer. Om ni är spelledera: är det här något ni skulle göra eller ska det vara lika för alla?