Ansvarsfördelning i rollspel

VikingGamer

Veteran
Joined
12 Jul 2024
Messages
38
Ja, den ansvarsfördelningen är skev, men det betyder inte att det nödvändigtvis är ett problem. Den som bjuder in till fest tar avsevärt mer ansvar än den som bara dyker upp som gäst, den som sätter upp en Minecraft-server för att sina kompisar eller barn skall få spela gör jobb för andras skull, och så vidare. Även när jag spelar helt spelledarlösa spel som Fiasco eller Oskrivna Blad är det oftast någon som tagit initiativet och tex. läst reglerna, eller kanske är extra inspirerad och jobbar på att tex minnas detaljer, regler eller fösa ihop handlingen på slutet.

Alla måste inte ta lika ansvar, är min tes! :)

Håller med. Speciellt om man har erfarna spelare skall de göra så mycket som möjligt
Litet exempel
En grej som är ganska ovanlig i poddar men som jag gillade är i SYNDIKATETs podd, jag minns det speciellt från Trudvang. Oftast beskriver spelledaren vad som händer i strid, och spelarna rullar och beskriver intentioner, men han lät alltid spelarna beskriva vad som hände även efter slaget och det fungerade jättebra.

En annan grej, större exempel är att i Symbaroum rullar bara spelarna, det går att göra i andra spel med = låt spelarna rulla anfallsslag mot dem exempelvis
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,093
Location
Helsingborg
Och det är att man behöver inte nödvändigtvis kunna varenda paragraf av spelets regler men man ser för sjutton till att åtminstone ha koll på de regler som gäller för ens rollperson. Ingen vill höra, "JAG KASTAR LIGHTNINGBOLT!!!", tätt följt av ett "Hur gör jag det? Ska jag slå en tärning nu eller och vilken då i sådana fall?".
En annan tanke kan vara att om man har sådana spelare kanske man ska spela ett system som lämpar sig bättre för dem.

Annars tyckte jag om magireglerna i Västmark. Spelaren kastar besvärjelsen när den har listat ut magireglerna. :D
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,111
Location
Umeå
Annars tyckte jag om magireglerna i Västmark. Spelaren kastar besvärjelsen när den har listat ut magireglerna. :D
Magireglerna för Västmark var verkligen en höjdare! Just att man inte har magiker i standardfantasy bemärkelse, utan snarare häxor - vanligt folk som känner till "hacks" för hur man kan göra saker på okonventionellt sätt, starkt ogillat av kyrkan!
 
Top