Det finns ju inget att basera den på, det är ju grejen.Jag förstår inte vad man baserar åsikten på att fler skulle spela idag. För mig som började spela i mitten på 80-talet känns det som att mena att fler människor använder jojo dagligen idag än på 80-talet
Fast det gör det ju. Drakar och Demoner sålde 100 000 ex på 80-talet. Kanske i absolut bästa fall 10 000 under 2020-talet.Det finns ju inget att basera den på, det är ju grejen.
Vi måste väl ändå titta på rollspelskonsumtionen totalt om vi ska jämföra, inte på ett enskilt (och på 80-talet väldigt dominant) spel?Fast det gör det ju. Drakar och Demoner sålde 100 000 ex på 80-talet. Kanske i absolut bästa fall 10 000 under 2020-talet.
Ja, det är ju ett tvärsnitt, som jag ändå rätt säker på är representativt. Men vi vet ju att t.o.m Khelataar sålde mer än dagens spel. Western, Eon m.fl sålde alla över 30 000 ex. Idag finns det ju INGET spel som kommer i närheten även om Handbok för superhjältar sägs kunna närma sig. Men då är det sannolikt Sveriges alla bibliotek som ligger bakom det.Vi måste väl ändå titta på rollspelskonsumtionen totalt om vi ska jämföra, inte på ett enskilt (och på 80-talet väldigt dominant) spel?
Det @luddwig skrev.Fast det gör det ju. Drakar och Demoner sålde 100 000 ex på 80-talet. Kanske i absolut bästa fall 10 000 under 2020-talet.
Var fick vi den siffran ifrån? Jag letade men hittade bara wikipedias "långt över 100 000, alla utgåvor sammanräknade", vilket ju inte var till mycket hjälp =DFast det gör det ju. Drakar och Demoner sålde 100 000 ex på 80-talet.
3884 backare från Sverige, 7800 från andra länderPlus, över 11 000 pers som köpte DoD23 redan i kickstartern. Så "i absolut bästa fall 10 000 under 2020 talet" låter lite väl pessimistiskt =D
För egen del tänker jag inte på enskilda spel alls utan på totalen. Jag gissar till exempel att folk i Sverige laddar hem en del del rollspel från DriveThruRPG som helt saknade motsvarighet på 80-talet.Men ni menar alltså att D&D säljer 100 000 ex i Sverige idag?
En infallsvinkel tänker jag är att vuxna är en mer beständig grund för hobbyn? De är behåller sitt intresse längre och mer stabilt och är därför över tid fler. Ska jag själv anföra ett anekdotiskt bevis från 1980-talets Malmö är det att bara en liten minoritet av pojkar i min ålder i Malmö spelade rollspel. Ja, en del ägde ett spel, en lite mindre andel spelade någon gång ibland, men väldigt få hade det som en hobby mer än under kortare perioder.Den stora skillnaden är att det idag är oerhört många fler vuxna som spelar rollspel än det var på 1980-talet.
Om den rollspelande publiken är äldre idag än den var på 1980-talet, vilket den förmodligen är, betyder det ju också att den är betydligt mer köpstark. På 80-talet såldes ju 100 000-ish ex av DoD i form av julklappar och födelsedagspresenter från leksaksbutiker i stor utsträckning. När jag och mina kompisar var 13 år i slutet av 90-talet hade vi kanske en eller ett par rollspelsböcker som vi använde tills de i princip föll isär.För egen del tänker jag inte på enskilda spel alls utan på totalen. Jag gissar till exempel att folk i Sverige laddar hem en del del rollspel från DriveThruRPG som helt saknade motsvarighet på 80-talet.
Det är det absolut, nuvarande uppgång är sannolikt ett mycket mer stabilt och långsiktigt fundament för hobbyn än en ungdomstrend som varade några år på 80-talet och sedan övergavs av majoriteten av utövare.En infallsvinkel tänker jag är att vuxna är en mer beständig grund för hobbyn?
Det håller jag med om, men vad säger det oss om antalet rollspelare (som är trådens ämne)?Om den rollspelande publiken är äldre idag än den var på 1980-talet, vilket den förmodligen är, betyder det ju också att den är betydligt mer köpstark. På 80-talet såldes ju 100 000-ish ex av DoD i form av julklappar och födelsedagspresenter från leksaksbutiker i stor utsträckning. När jag och mina kompisar var 13 år i slutet av 90-talet hade vi kanske en eller ett par rollspelsböcker som vi använde tills de i princip föll isär.
De aktiva rollspelarna idag spenderar ju per capita otroligt mycket mer på rollspelshobbyn än vad högstadieungdomar överhuvudtaget har möjlighet att göra, även om de är fler.
Kom precis ihåg att jag igår läste en intressant siffra om detta. I Fandrakes bok om DoD stod det att Äventyrsspels första spelkongress drog 1200 besökare och att Gothcon samma år (typ, ingen exakt återgivning) hade 200 besökare. 1400 totalt. Att Jämföra med dagens siffra för Gothcon som tycks vara runt 2000 besökare. Det finns så klart massa reservationer att göra kring dessa siffror men ändå.Det fanns en diskussion i en äldre tråd där jag tittade på antalet rollspelsarrangemang och antal berörda konvent genom åren, och utifrån dem är siffrorna numera väl så goda som de på 1990-talets början. (Sen kan de förklaras med andra faktorer, men det är i alla fall jämförbara siffror.)
Hur kan siffran "långt över 100 000" inte vara till hjälp?Var fick vi den siffran ifrån? Jag letade men hittade bara wikipedias "långt över 100 000, alla utgåvor sammanräknade", vilket ju inte var till mycket hjälp =D