Nekromanti Anthony Valterra försvarar sig

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hittade följande på EN World (www.enworld.org):

----------------

Okay - a few things that I can now say. First as a former employee of WotC I am constrained in some of the things I can reveal for legal reasons. But as soon as WotC says it publically I am obviously freed up. WotC has now confessed that these changes have been in the works for a year. A YEAR FOLKS!!!!! BoeF was announced last MARCH!!! Do the math!

Everyone who has been saying Anthony Valterra ruined it for all of us can now please eat their words. They were assuming this order:

1) Anthony (pool pee-er) Valterra announces BoeF because he is a Machivellian money grubber.
2) WotC in a panic changes the license to try and stop the product.

Thus BoeF is responsible for the change.

It is now obvious that this is the order:

1) WotC (internally) decides that the license must be changed about fall of last year.
2) Anthony opposes the change for 6 months and then realizing the battle is lost leaves WotC to do the product that **he really believes in** and has wanted to do since he cludged a courtesan class in his college D&D game.
3) In his attempt to move fast he writes his own press release (a move he has desperately regreted ever since)
4) He then whips his poor creatives in an attempt to beat the license change.
5) Even though badly abused they turn out absolutely brilliant work.

Oh, and by the way all those who *know* what the BoeF is going to be like you might check out some of the reviews of the preview. Maybe its not what you think it is. Don't judge it by the idiot press release. I fired that moron.
Rakt på sak. Har egentligen ingen anledning att tvivla på detta. Eller så är han en duktig spin doctor.

M.

Storuggla

Champion
Nu vet jag inte hur sanningsenlig han är, jag har missat den där biten om att ändringen varit i faggorna i ett år nu, så jag sitter som ett frågetecken här.
Sen att han kallar före detta anställda för "moron" är ju inte schysst förvisso.
Men i vilket fall som helst, det sätter ju Hasbro i "skurk"-hörnan :gremwink:

Storuggla, igelkottsterror

Oldtimer

Slava Ukraini!
Som jag nämnde i den andra tråden, går det rykten om fler planerade förändringar av D20 STL.

Tyvärr verkar Clark Petersen (Necromancer Games) vara en stark motståndare till att d20-community utvecklar en egen logotyp som kan inarbetas för att ta över betydelsen hos "D20 SYSTEM". Vi får se vad som händer...

/Mikael

Staffan

Myrmidon
Tyvärr verkar Clark Petersen (Necromancer Games) vara en stark motståndare till att d20-community utvecklar en egen logotyp som kan inarbetas för att ta över betydelsen hos "D20 SYSTEM".
Det är väl i och för sig mest för att han redan har ett inarbetat varumärke att använda - jag betvivlar att någon under S&S-paraplyet egentligen behöver d20-loggan längre. Att koppla S&S till en annan logga skulle nog bara vara till S&Ss nackdel.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag håller med Clark

I min mening är snacket om en alternativ d20-logga helt uppåt väggarna.

Eller, säg så här, det kan funka att ta fram en logga, men då tappar loggan sin funktion som indikator av kompatibilitet med D&D. WotC kommer INTE att använda en sådan loggo, och varför skulle egentligen nån annan göra det?

Det flera på d20-l-listan vill är att ha en logga som är lika stark som d20-loggan och som för konsumenterna betyder samma sak som den nuvarande d20-loggan.

Det kommer inte att hända.

Det kanske blir en annan logga, men den kommer inte att ha samma styrka som d20-loggan. Och då blir det alternativa d20-gänget en mycket mindre kraft på marknaden. De kommer fortfarande att vara starka med våra mått mätt, men det är ändå så att en bra d20-produkt säljer ett par tusen exemplar eller något mer, och PHB:n säljs i hundratusentals exemplar.

Att inte åka snålskjuts på D&D kommer att minska försäljningen, och jag anser att en alternativ d20-logga i dagsläget inte är någon bra idé. Om WotC ändrar ännu mer, så kan det vara en idé att ta fram nått nytt, men jag tror i så fall inte att det räcker med en logga. Man måste ha en stark avsändare, och jag ser inte att någon kan ta den platsen, förutom möjligen Sword&Sorcery Studios.

Varför de nu skulle vilja det? SSS vill inte, Bastion Press vill inte. I alla fall inte ännu. Och jag tror att det är de mindre producenterna som skulle förlora mest på en alternativ d20-logga.

M.

anth

Vetefan
Re: Jag håller med Clark

Vad som skulle behövas var en logo som betydde "d20 for mature readers"
Detta skulle fungera som ett komplement till d20-logon, inte som en konkurrent.

(OBS, jag tvivlar på att det går att genomföra)

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Jag håller med Clark

WotC kommer INTE att använda en sådan loggo, och varför skulle egentligen nån annan göra det?
Mig veterligen använder WotC inte d20-loggan, utan D&D-loggan. d20-loggan används av alla andra, därför att den har arbetats in som liktydig med D&D-loggan. Den är inte känd för att WotC använder den, utan för att den arbetats in under tre år.

Det kanske blir en annan logga, men den kommer inte att ha samma styrka som d20-loggan.
Det som föreslagits är ju en alternativ logga som kan användas parallellt med d20 så länge det går. Att arbeta in den utan draghjälp av WotC är ju lönlöst, men genom att använda den tillsammans med d20 kan man uppnå en koppling som är stark nog den dagen d20 STL blir ohållbar.

Om WotC ändrar ännu mer, så kan det vara en idé att ta fram nått nytt,
Faustus van Goethe uttrycke det klartsynt (som alltid) helt nyligen på listan: WotC finns inte längre. Frågan är hur längre det dröjer innan Hasbro ändrar ytterligare. Och det är inte "om" utan "när". Skall man mobolisera sina (futtiga) krafter nu eller vänta tills undergången är ett faktum?

Varje företag som är så beroende av en parameter helt utanför deras kontroll måste ha någon alternativ plan i beredskap. Annars kan de lika gärna lägga ner nu.

Det bästa för oss konsumenter borde vara om dessa alternativ samverkade i någon form.

/Mikael

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jepp

1. WotC har d20-loggan på sina produkter, har jag för mig. Kanske inte på framsidan, men jag har totalt fått för mig att de har det på creditsidan, och möjligen på baksidan. Ska kolla när jag kommer hem.

2. Du har rätt. Man ska inte lägga av att ta fram ett eget initiativ bara för att d20-loggan från WotC finns. Go for it! Så att den är klar när d20-loggan inte längre är vettig att använda.

3. Jag vill bara poängtera att det inte bara är att ta fram en logga och sen är den laddad med värde. Det tar mycket tid och resurser att ladda en sådan. WotC har laddat d20 genom D&D, genom Dungeon, genom Dragon, genom Polyhedron, genom Ryan Dancey innan han slutade, genom KenzerCo (som D&D-licensiat och d20-producent). Utan de resurserna riskerar loggan att bara vara tydlig för producenterna, och det är inte de som behöver den, det är kunderna. Alltså Disributörer, Butiker och Slutkunder. Och det är inte lätt.

Men som sagt, go for it, de som vill! Jag skulle vilja om jag hade resurser att åtgärda problemen i punkt 3.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Alltså, öööh

Vad jag egentligen vill ha sagt är att jag tycker att de som vill göra en alternativ logga inte ska ha några som helst illusioner om att den kommer att fungera som d20-loggan.

M.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Alltså, öööh

Vad jag egentligen vill ha sagt är att jag tycker att de som vill göra en alternativ logga inte ska ha några som helst illusioner om att den kommer att fungera som d20-loggan.
Jag håller med. Det är ett djäkla hårt jobb att ladda en logga. Just därför borde man starta så fort som möjligt. Det ger ju också en tydlig signal åt Hasbro att man inte tänker lägga sig platt ner.

Och... vad är alternativet? Att gå under när Hasbro bestämmer sig för att de vill vara ensamma på d20-marknaden?

/Mikael

Troberg

Sinister eater

Jag håller med. Det är ett djäkla hårt jobb att ladda en logga. Just därför borde man starta så fort som möjligt. Det ger ju också en tydlig signal åt Hasbro att man inte tänker lägga sig platt ner.

Och... vad är alternativet? Att gå under när Hasbro bestämmer sig för att de vill vara ensamma på d20-marknaden?
OK, nu får det vara nog! Vem är du och vad har du gjort med Oldtimer? Det är precis de här argumenten som den riktige Oldtimer brukar bråka med mig när jag framför... :gremgrin:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det enda rätta

Det enda rätta alternativet, och det finns inget annat som är säkert, är att bygga sitt EGET varumärke för sina EGNA produkter, kanske med d20-loggan på tills/om det inte funkar längre, eller med OGL som bas.

Inget generiskt varumärke slår ett eget väl inarbetat varumärke, och det bästa en producent kan göra är att tänka på det, istället för att fokusera så hårt på en alternativ d20-logga. Använd d20-loggan nu, jobba in ett eget varumärke, först då är du någorlunda säker för förändringar i antingen WotC-loggan ELLER den andra loggan, som man som producent HELLER inte har kontroll över.

Det är bättre att kundern tänker "fan va coolt, Sword&Sorcery gör bra grejer och de är d20! Fram med plånboken!", istället för "vilka är de här snubbarna. Jaja, de gör ju d20, jag kanske köper det!"

M.

(som med enda rätta egentligen menar, det som jag tror är smartast :gremgrin:)

Troberg

Sinister eater
Re: Det enda rätta

Kan man inte göra som andra branscher och sätta ihop en oberoende kommitte som skapar en leverantörsoberoende standard? Eftersom standarden inte har några ägarintressen står det alla fritt att bruka den utan restriktioner.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Det är precis de här argumenten som den riktige Oldtimer brukar bråka med mig när jag framför...
Om jag inte tar fel brukar du koppla dina liknande argument till OGL och den licensen hävdar jag ligger orubbad och orubblig.

d20 STL är ju en helt annan sak. Alla producenter är ju medvetna om att den kan ändras när som helst... och dessutom retroaktivt (visserligen med en 30 dagars "Cure period").

WotC hade en djup förståelse för att s.k. "networking externalities" (=andra producenter av kompatibla produkter) var en styrka för dem och inte en belastning. Men de personerna (Ryan Dancey, Peter Adkinsson, m.fl) finns inte kvar på WotC längre. Hasbro verkar ha en helt annan inställning.

Just därför hoppas jag att d20-community kan enas runt något baserat på OGL och föra det systemet vidare utan Hasbro. Möjligtvis är det ett önsketänkande och vi är tillbaka på TSR:s tid igen... och vi vet hur det slutade för dem.

/Mikael

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag tror tyvärr inte det

En sådan organisation skulle råka ut för allt skitsnack som alla bolag måste stå ut med, fast utan att få betalt. Sånt kan suga musten ur de flesta.

M.

Krille

Super Moderator

"Just därför hoppas jag att d20-community kan enas runt något baserat på OGL och föra det systemet vidare utan Hasbro."

Skapa en d20 OGL-logga, som helt enkelt står för att innehållet är kompatibelt med d20-systemet så som det ligger i OGL. Lägg d20 OGL-loggan under OGL. Skapa en oberoende kommitté vars enda uppgift är att hålla d20 OGL-loggan och dess licens. Sätt d20 OGL-loggan som klistermärke på varenda d20-produkt som finns idag.

Varför kommer detta inte att lyckas? Jo, därför att rollspelsskapare har alldeles för mycket ego.Deras system är ju givetvis så mycket bättre att det borde bli industristandard, inte det där sunkiga d20-systemet.

Boobis

Warrior

Just därför hoppas jag att d20-community kan enas runt något baserat på OGL och föra det systemet vidare utan Hasbro. Möjligtvis är det ett önsketänkande och vi är tillbaka på TSR:s tid igen... och vi vet hur det slutade för dem.
Men det behöver vi inte bry oss om :gremsmile: När Hasbro får totalt hjärnsläpp och sabbar allt finns fortfarande SRD:n kvar att bygga på, varumärke eller inte.

Visst flertalet av producenterna kanske skulle hoppa av när alla positiva synergieffekter försvinner, men basen finns där. För mig känns det väldigt bra.

Man kan ju bara spekulera, men jag tror inte SSS kommer stå handfallna om Hasbro/WotC försvinner samma väg som TSR ... de har lagt ner för mycket pengar och tjänar förmodligen för bra för att bara släppa sitt väl inarbetade varumärke och sina linjer ...

Och Mongoose har ju som sagt redan bestämt sig för att "bygga eget".

Vad jag försöker säga, tror jag, är att jag tror att framtiden för d20-systemet som sådant (vilket jag gillar) förmodlingen finns, oavsett WotC, även om det blir i mindre skala (vilket kanske inte bara är negativt).

-J

Troberg

Sinister eater
Re: Jag tror tyvärr inte det

En sådan organisation skulle råka ut för allt skitsnack som alla bolag måste stå ut med, fast utan att få betalt. Sånt kan suga musten ur de flesta.
Inte om man driver det på samma sätt som opensource-utveckling. Då kan man möta alla sådana argument med "Du är välkommen att hjälpa till". Organisationen skulle alltså inte ha någon speciell roll i författandet, de skulle bara svara för sammanställningen av en officiell version. Antagligen får de också ansvara för att skapa en första version, annars blir ramarna lite väl luddiga.

MAME (www.mame.net) är ett exempel på hur bra det kan funka. Hundratals utvecklare pysslar med sina favoritbitar, vilka sedan plockas med i den officiella om de följer riktlinjerna.