Visst fanns det domedagsprofetior
Utan att vilja gnugga salt i såren men var det inte just detta scenario som D20s belackare fasade inför när D20 dök upp? Att det hela var en ploj för att döda konkurransen? Att D20 skulle svälja en massa producenter och sedan gå under och ta med sig stora delar av industrin?
De flesta d20-producenterna skapades tack vare d20-licensen, till exempel Bastion Press, Mongoose, Mystic Eye Games, Necromancer Games, Privateer Press, Sword&Sorcery, Malhavoc Press, Arthaus (som har Ravenloft), Green Ronin, Sovereign Stone (som även har Dragonlance), Fiery Dragon, Troll Lord och Monkey God.
Dessa skulle inte finnas i dagens position och läge utan d20-licensen. Det är tveksamt om de skulle finnas över huvud taget.
Några fanns innan, och anpassade sig till den nya given, till exempel KenzerCo (som även har separat licens för D&D och AD&D/Hackmaster), Atlas Games, Alderac Entertainment Group (som även har Oriental Adventures officiella kampanjvärld Rokugan), Fast Forward Games (ryyyys), Eden Studios och Fantasy Flight Games.
Dessa skulle inte ha den framskjutna position på marknaden som de har idag utan d20-licensen. Alla dessa är bland de ledande företagen i rollspelsbranschen (på gott och ont, särskilt ont om man inte gillar d20).
Men...
...alla dessa företag skulle överleva om d20STL försvann imorrn. De har byggt starka egna varumärken, och kan använda OGL för att se till att de är kompatibla med D&D i all evighet.
De skulle vara tvungna att ersätta d20-märkningen (OBS! inte bara loggan) med något annat, men det skulle de fixa, fort som fan. Eller som Necromancer Games säger, "vad är det som säger att vi inte redan har fixat det?".
Det finns även en massa skitföretag som gör genomusla produkter, det finns en massa småskuttar som gör jävligt bra produkter, det finns fåmansföretag som gör okej produkter.
De skulle inte ha haft en lika stor chans att nå ut till en stor marknad utan d20-licensen. Några skulle inte ens ha publicerat något utan d20-licensen.
Alla dessa är något slags tillväxtgäng, och några av dem kommer att utvecklas till att bli riktigt bra och ha starka egna varumärken, såpass bra att de inte behöver d20-licensen för att överleva, om det värsta skulle hända.
Alla andra skulle få tokspel och explodera. Eller implodera. Helt enkelt för att de baserar sin verksamhet på d20-loggan, och inte på solida produkter och sunda företag. Så kommer det alltid att vara.
Så, med detta i åtanke, är då teorin om WotC:s planer realistisk? Var det hela en ploj för att eliminera konkurrenter?
Nej. Man skapar knappast förutsättningar för att 19 tunga konkurrenter som blir så starka att de kan klara sig utan d20STL ska utvecklas, plus ett stort antal andra fåmansföretag där några kan klara sig utan d20STL, OCH släpper sin regelkärna under OGL för all framtid, för att döda konkurrensen.
Tanken är i mina ögon absurd.
Ville WotC döda konkurrenter skulle de försöka få alla distributörer att inte ha annat än D&D i sina hyllor. Mycket billigare, mycket enklare, och mycket mer effektivt. Och tyvärr något jag tror att de kommer att uppnå... tillsammans med Games Workshop och White Wolf.
Jämför det med att använda tre år till att skapa en marknad som omsätter miljoner dollar, en massa starka företag och personer, som har en massa glada spelare som gillar det, och sedan försöka döda dessa företag, sätta dess personer ur spel konkurrensmässigt, OCH få alla spelarna att inte bli arga.
Vilket ter sig enklast? Vilket ter sig troligast? Vilket skulle du välja?
Om d20 går under imorrn, har vi alltså minst 19 starka producenter som inte skulle vara så starka de är idag utan d20-licensen, plus ett otal mindre producenter som inte skulle finnas utan sagda licens. Och de överlever utan d20STL. Inte lika starka, men de överlever, och kan bygga vidare på den grund de lagt.
Dessutom har vi Steve Jackson Games, Chaosium, Pinnacle, White Wolf, Decipher, Neogames, Riotminds, Rävspel, FanPro, Wizkids, Games Workshop, in finitum ad naseum. Så om d20-licensen drogs in imorrn skulle en liten del av branschen försvinna. Majoriteten skulle finnas kvar (ja, eftersom WotC ensamt är majoriteten är det ju självklart att den finns kvar, men jag tror att ni förstår vad jag menar).
Eller säg så här, om WotC:s plan var att sänka rollspelsindustrin för att få fritt spelrum, så har de fumlat sitt slag mot "Göra onda ting".
M.