Nekromanti Anthony Valterra försvarar sig

Vindhand

Myrmidon
Re: Förlorare

Funkade inte. Varför funkade det inte? För att det var dåligt material. Men ändå försöker många göra det igen, och igen, och igen. De får i min mening skylla sig själva.

Man får alltid skylla sig själv. Om WotC får tuppjuck och dödar sina små vänner så får de skylla sig själv för att ha accepterat en sådan licens.

Du har en skön stajl, grabben! En klockren profetia: "Det har inte hänt ännu, men det kan hända nån gång och innan det händer vet vi inte att det inte kommer att hända." Nostradamus himself skulle vara stolt!

Poängen är att de rädslor som förut var reserverade för paranoida D20-skeptiker spridit sig även in i D20-leden, till framstående namn som Dancey t.ex. Mycket av det de fruktar nu är sådant som de avskrev som paranoida dumheter tidigare.

Om man tycker det är intressant eller inte är en individuell fråga.

Helt rätt igen! Jag är en av dem som försöker vara lugn, och med mig finns Necromancer Games, Bastion Press, Mongoose, Green Ronin och Atlas Games. Troligen är inte Alderac eller Fantasy Flight så himla oroliga heller, och inte Monte Cook (som har en starkt OGL-position).

Nu är det väl i.o.f.s. ganska rimligt att ens en livrädd D20-producent kommer hålla ganska tyst om sina rädslor tills de verkligen bestämt sig för att pröva lyckan på egen hand. Så länge de är kvar i D20-båten vill de antagligen inte skaka på den i onödan.

Som en bisats: effekten av att WotC skulle kunna ändra licensen och tvinga alla att dra in alla produkter och förstöra dem är i realiteten liten. Som producent säljer man det mesta av sin produkt de första tre månaderna av dess existens, och efter det finns det helt enkelt inte så himla mycket att dra tillbaka och förstöra. Om produkten varit ute i handeln, har troligen kunderna köpt den, och då har förlaget "klarat sig", i stort sett. Inga förlag sitter på enorma lager av sina böcker, de flesta stora producenter trycker ett par tre tusen som går åt snabbt, och sen gör man nya.

Oki, jag föreställde mig att det skulle vara besvärligt för ett D20-företag att behöva skrota sitt lager och börja om på ny kula. Det låter ju underbart att D20 innebär att man kan sälja av sin produkt innan den svalnat från pressen. I så fall förundras jag både av att det finns de som inte hoppat ombord på detta vinnande koncept och att produkter finns att få tag på i butiker och via nätet under många månader i.a.f. Ständiga nytryck antar jag?

Visst, allt våld är exessive, men det innebär inte att majoriteten av produkter kommer att underkännas. Fast de skulle kunna, om nu WotC bestämmer sig för att inget våld för förekomma. Vilket inte är troligt. Men det kan hända. WotC har sagt att 99% av det som finns ute idag följer licensens krav.

I.o.f.s. var jag överdrivet blåögd när jag läste den där licensen. Jag hoppade helt över passusen några paragrafer tidigare som gav WotC rätt att på eget bevåg terminera en producents licens. M.a.o: inga skenbara skäl krävs. Tröttnar WotC på dig är du förpasssad till dokumentförstörarnas dammiga land.

Naturligtvis är det irrelevant om man nu, som du säger, inte förlorar särskilt mycket på att berövas licensen och sina lager... bara sätta OGL istället för D20 på nästa produkt när den flyger förbi på väg från press till konsument :gremsmile:

Varför det skulle sätta d20-skeptikerna i en annan dager hajar jag inte?

För att varje producent som dragit sig för att gå över till d20 är en producent som idag inte står och faller med att Hasbro fortsätter tro att de tjänar på att låta dem leva ett tag till.
Utan d20-skeptiker skulle antagligen färre sådana finnas kvar.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Förvisso, du har rätt... på sått och vis

Funkade inte. Varför funkade det inte? För att det var dåligt material. Men ändå försöker många göra det igen, och igen, och igen. De får i min mening skylla sig själva.
Man får alltid skylla sig själv. Om WotC får tuppjuck och dödar sina små vänner så får de skylla sig själv för att ha accepterat en sådan licens.
Nu menade jag att man får skylla sig själv om man väljer att producera dåligt material. Då BEHÖVER inte WotC döda sin små vänner, för det finns många som gör det bra nog själva.

Nu är det väl i.o.f.s. ganska rimligt att ens en livrädd D20-producent kommer hålla ganska tyst om sina rädslor tills de verkligen bestämt sig för att pröva lyckan på egen hand. Så länge de är kvar i D20-båten vill de antagligen inte skaka på den i onödan.
Japp. Om till exempel Necromancer Games vill hoppa av tåget, säger de det inte innan de gör det. Så det enda vi kan göra är att fortsätta och se vad som händer, och inte ta vare sig skeptikernas eller entusiasternas gospel som sanning. Tänk kritiskt, ta medvetna risker, var beredd på vad som kan hända. Man ska inte låta sig dras med i en karusell där man tror att allt i d20-land är fantastiskt bra, men man ska inte heller tro att allt är så nattsvart och farligt som vissa vill hävda.

Fast det är en intressant poäng. Även INOM d20-rörelsen finns WotC-skeptikerna. De har funnits länge, och dyker upp ungefär en gång varannan månad och ropar att världen går under. De stora kontroverserna hittills har varit:

1. Begränsningen på chargen
2. Begränsningen av att man inte får göra produkter med miniatyrer
3. Att SRD 3.0 inte kom ut på så länge, vissa förutspådde att den aldrig skulle komma ut
4. Att vissa monster inte kom med när SRD 3.0 slutligen gavs ut
5. Att vissa besvärjelser heter annorlunda i SRD:n än i D&D PHB
6. Wounds/Vitality är inte open content
7. Content Guidelines i d20STL

Av dessa är det nummer 7 som är allvarligast, men flera av de andra har genererat många tunga debatter.

Oki, jag föreställde mig att det skulle vara besvärligt för ett D20-företag att behöva skrota sitt lager och börja om på ny kula. Det låter ju underbart att D20 innebär att man kan sälja av sin produkt innan den svalnat från pressen. I så fall förundras jag både av att det finns de som inte hoppat ombord på detta vinnande koncept och att produkter finns att få tag på i butiker och via nätet under många månader i.a.f. Ständiga nytryck antar jag?
Hehe, jag tror att du skulle behöva en sarkasm-smiley. :gremwink: Men visst har du rätt. Det finns små lager, och visst kostar det pengar att behöva återkalla produkter, men det ska inte behöva vara dödsstöten för ett företag, OM man förberett sig ordentligt. Och för pdf-producenter är det inte ens en kostnad att tala om.

För att varje producent som dragit sig för att gå över till d20 är en producent som idag inte står och faller med att Hasbro fortsätter tro att de tjänar på att låta dem leva ett tag till.
Vilka d20-producenter är det som står och faller med WotC:s d20STL?

De små, som bara ger ut d20-material, och som inte skulle gett ut material utan d20STL, och som inte kommer att ge ut material utan d20STL. Med andra ord, de fanns inte innan d20STL, de skulle inte finnas utan d20STL, och de kommer inte att finnas utan d20STL. Om man är villig att ta risken, kan man få utdelning.

De andra klarar sig utan d20STL, och kommer att vara en stark och positiv kraft inom rollspelsbranschen ett bra tag till.

Just ordet "risk" spelar in här. Det finns inga garantier. Om du vill vara förläggare tar du risker. d20STL är en tydlig sådan risk. Om man vill ta den risken, medveten om vad det innebär, så kan man som sagt få utdelning. Men det innebär också att man riskerar att förlora.

Man måste vara medveten om vad man ger sig in på. Men... att avfärda de bra sakerna med d20STL som de flesta skeptiker gör är heller ingen bra idé. Visst, man tar ingen risk, men man får heller ingen chans på utdelning.

För mig kan skeptikernas farhågor sammanfattas i två punkter:

1. d20 kommer att ta över och döda alla rollspel
2. WotC kommer att ändra i licensen så att hela rollspelsbranshcen dör

Inget av detta har inträffat. Jag tror inte att det kommer att inträffa, och än så länge har jag rätt, och skeptikerna fel. :gremwink:

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Förlorare

Även om jag håller med dig om ditt välskrivna inlägg, så finns det en liten detalj i d20 STL som är mer bestickande än så; om WotC finner att en enda produkt bryter mot licensen, mister du hela licensen. För alla produkter. Det kan vara riktigt styggt.
Det skulle jag klassa som Lawful Evil, med ett inslag av Sadistic Evil.