Nekromanti Anti-Lisch

Regmolar

Swashbuckler
Sann ondska

Ehm, jag menade mer att fästa en elementar i en levande kropp utan själ, och därmed skapa en sorts - i brist på bättre termer - elementarmutant. Det du talar om finns faktiskt redan: V&N:s belial, en vandöd med en ande, själ eller demon bunden i sig.

Vill du ha något riktigt ondskefullt? Följ V&N:s råd om att göra en belial av din fiende (kanske i hans gamla barndomsväns kropp?) och tvinga honom döda sina närmaste, vid fullt medvetande och (åtminstone i början) sina sinnens fulla bruk, men tvingad att lyda sin forne fiende av de nektrotropiska energier som håller honom vid liv, samtidigt som han är en levande själ i en död kropp. Sen kan du ju alltid reanimera de han dödat och, tja, få honom att döda dem igen? Eller inför honom använda dem som själ- och viljelösa slavar resten av hans potentiellt mycket långa vandöda liv? Det , är ondska :gremelak:

Regmolar

Swashbuckler
Re: Leviathan / Ubbo Sathla

Faktum är att du kanske inte behöver - eller ens borde - vända dig till latinet och grekiskan. "Lisch" är en modifiering av de engelska "lich", från fornengelskans "lic", vilket faktiskt är samma ord som svenskans lik (Heja Wiktionary! :gremlaugh:). Egentligen betyder "lich" just lik, men det är ett så arkaiskt ord att det gör sig bättre hemme i rollspel. Ska man ha en namnmässigt sann motsats borde man alltså snarare hitta ett arkaiskt ord för "levande kropp" och piffa upp det.

Annars låter väl progat inte helt fel? :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
En oneirotropisk "lisch" skulle antagligen vara en varelse som lämnat det mundanska planet och helt och hållet övergått till en existens i drömvärlden. Jag finner det otroligt att någon sådan skulle ha en egentlig fysisk kropp, utom möjligen en temporär manifestation på det fysiska planet. En sådan varelse skulle antagligen leva på andra varelsers drömenergi, och kanske till och med kunna skapa sig ett eget drömrike. Jag föreställer mig nu en form av surrealistisk tillvaro, uppbyggd av brottstycken från andra varelsers drömmar och formad till en boning åt en maktgalen drömvarelse (märks det att jag gillar Kult, måntro?). Samtidigt urholkas de sovandes kreativitet och livsvilja, och de berättar om märkliga drömmar -- inte så mycket mardrömmar (vilka också är en form av oneirotropi, om än obehaglig), utan snarare normala drömmar som urartar till en form av känsla av att få själen utsugen och delar av sitt sinne förintat. Kanske ett uppdrag för schamanistiskt orienterade rollpersoner?

Regmolar

Swashbuckler
Skämt

Tips: skämt i form av helt felaktiga påståenden bör lämpligen markeras med " :gremsmile:" eller dyl, annars kommer folk med antagligen att dra slutsatsen att du är korkad. Det gjorde jag, och jag tycker att det var en helt logisk reaktion.

Ifall inte svaret också var ett skämt och människor fått konstiga idéer: Oneirotropi är INTE en livskraft utan en aspekt vars faktiska existens vad jag vet enbart bekräftas i och med dess omnämndande i spelarbokens magikapitel samt antagligen genom forumsnack. Den går endast att alstra i drömvärlden och är vad jag vet omöjlig för människor att behärska, framför allt då den för Mundanas människor endast är en hypotetisk kuriositet.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Skämt

Oneirotropi är omnämd som en livskraft, så den biten är helt korrekt. Sedan så gillar jag Kult, Silent Hill och liknande konstiga surrealistiska skräckgrejer, så det är rent naturlgit att jag kommer på något sådant. Ni fick idéer till en ny skurk och ett äventyrsuppslag, så vad är problemet? Plaudet! :gremwink:

Regmolar

Swashbuckler

Offentlig ursäkt: jag har inte läst modulen drakar, och gick därför på sunt förnuft då jag tycker att drömmar borde ligga närmare psyket än kroppen, eller vara en helt egen grupp, vilket tydligen var fel. Kort sagt, jag agerade utifrån den information jag hade, och den visade sig vara otillräcklig. Jag ska avhålla mig från vidare kommentarer angående okända aspekter tills jag har tillgång till sagda modul och vara försiktigare i framtiden. Ursäkta.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Eon 2, s. 230: "Det finns förmodligen fler okända aspekter, men de är antingen ovanliga, obskyra eller svårkontrollerade. Ett exempel på en sådan aspekt är Oneirotropin (drömkraft) som ingår i gruppen livskrafter."

I övrigt så tycker jag att du ska göra uttalanden om vad du vill, oavsett om du har modulen i fråga eller inte. Om man har roliga idéer ska man alltid posta dem, och om de går emot det officiella materialet kan man antingen skita i det eller modifiera dem så att de passar. Det finns alltid någon som kan ha nytta av dem, om inte till Eon så till något annat spel!

Regmolar

Swashbuckler

Jo, jag håller med. Dock så tycker jag att det är onödigt att hitta på nytt om det redan finns något som funkar att använda, och att det är onödigt att spendera extra arbete pga. okunskap om faktiskt publicerad information, så jag brukar försöka få fram det alternativet också. För övrigt har jag inte Eon II heller...

Marukusu

Hero
INVICTUS! [ANT]

Fy fan vad jag älskar det ordet. Någon som vet hur det blir i plural förresten? Invicti?

Regmolar

Swashbuckler
Re: INVICTUS! [ANT]

I latin blir ändelsen -us till -ii i plural, dvs. invictii.

nordan

Swordsman
Definition av nekrotropi [OT]

Att nekrotropi skulle vara "dödsenergi" sätter lite käppar i hjulen här... om man valde att kalla nekrotropin för en "annan", dock ändå motsatt, form av biotropi så kanske man skulle kunna kringgå vissa problem i den här diskussionen...

Jag har ingen ordentlig underbyggnad för dethär, utan det är bara en tanke jag vill dela med mig. Att nekrotropi skulle vara "dödsenergi" på något vis skulle ju medföra att motsatsen till nekromanti (som faktiskt går ut på att imitera liv med dödsenergi) skulle vara att imitera död med livsenergi, något som verkar tämligen tråkigt.

Nordan - tråkig logiker

Regmolar

Swashbuckler
Re: Definition av nekrotropi [OT]

Nekrotropi kan faktiskt definieras som dödsenergi, beroende på vad man lägger in i ordet. Vad jag förstår så är den ett naturligt svar på att det finns "livsenergi" (biotropi); när en varelse dör kan biotropin enligt magins lagar inte bara försvinna, men inte heller vara kvar då varelsen då skulle vara levande. Därför omvandlas den till nekrotropi, som därmed kan betraktas som "dödsenergi".

Dessutom får man inte haka upp sig vid motsatstänkandet; poängen med en "Mutanter & Biomanti" eller dyl. skulle enligt min mening inte vara att skapa någon vagt definierad motsats, utan snarare en motpart för att skapa en förklarande balansering av nekrotropins användningsområdesöverskott (ok, det där lät skumt, men jag hoppas att meddelandet gick fram...). Själva poängen är ju att nekrotropin kan användas till att skapa en massa saker, medan dess motpart biotropin tydligen inte kan det. Detta är den ologiska biten.

Slutsats: nekrotropin är inte en motsats till biotropin (då de inte går att kontra punkt för punkt; vid födsel omvandlas (vad jag vet, åtminstone) inte nekrotropi till biotropi), utan en balanserande motpart och naturlig effekt av Mundanas magifokuserade naturlagar. Det är "dödsenergi", då en upstår vid en varelses död, men att köra fast i det totala motsatstänkandet leder bara till problem.. Kort sagt: trots att det ser ut så är inte nekrotropin en motsats, det är en motpart.

Regmolar - förespråkar ordet "motpart"

nordan

Swordsman

Håller med dig. "Motpart" är enligt mig en bra definition, jag vill ju också gå runt begreppet/fenomenet "motsats" på något vis, här är (iaf en del av) lösningen. Tackar!

Frågan är då om det är de rena energierna som är varandras motparter, eller om det är de varelser/fenomen som är knytna till energierna som är det. Men den frågan leder till lång diskussion och kan nog bara delvis vara avhjälpande huvudfrågan (bio-lich).

Regmolar

Swashbuckler

Ingen orsak; jag blev minst lika glad åt att komma på den lösningen, den lät mig kringgå många jobbiga saker när jag spånade om anti-lischer, mutanter och biomanti...

Skulle gärna jobba vidare på konceptet, men mitt Mundana är tyvärr mättat med egna High-fenomen (som jag faktiskt får räkna detta till) för tillfället, och det kan blir svårt att hitta en lucka.

Dock älskar jag just nu tanken på en "Mutanter & Biomanti" (fult namn, får hitta på ett bättre sen), och får jag en lucka någonstans så kommer den nog snabbt att fyllas...

Jag meddelar i alla fall på forumet så fort jag skrivit klart modulen, så ni behöver inte oroa er :gremgrin:

nordan

Swordsman
Förslag på vetenskapliga namn

Man skulle kunna införa de magiteoretiska benämningarna "nekrotropiskt konstrukt" respektive "biotropiskt konstrukt" för att beteckna "vandöda" (vilket borde vara en mer vardaglig benämning) och dessas motsatser. Dock känns det som att beskrivningen bara landar på de lägre vandöda, men men... hittar man någon motsvarande benämning som passar alla eller endast de högre vandöda så är det ju bara att översätta till biotropiska motsvarigheter eller vad man nu vill konvertera till...

Regmolar

Swashbuckler
Bra term, nu behövs bara en för biolischen (NT)

NT = No Text (Ingen text)

vandraren

Swordsman
Cool ritual det skulle vara! Det gör ju även att Anti-lischen antagligen framstår som mindre "god". Tänk dig att bevittna massa folk kopulerandes med varandra och att sedan se den utvalda "Modern" föda fram en kanske redan nästan vuxen Anti-lisch (groteskt muterad för att klara av olika extrema förhållanden). Med fördel kan ju det halvfärdiga monstret slita sig ur buken på sin kära mamma. =)

Eller så gör man anti-lischen till en snäll slags naturvarelse, typ enterna i Tolkiens verk eller lite mer likt Ymirs Gammal-som-tiden. Dessa varelser uppfattas nog av människor som "goda", vilket iofs inte är en nackdel. Det kan ju behövas som motpol till den ondska som lischer ofta förkroppsligar.