Nekromanti Anti-missle-ligan, se hit!

Sir Foilan

Hero
Re: Inavel?

Bäste herr Lord, Det är från början egentligen högst olyckligt att jämföra med våran värld. Mundana ser vi ju på "utifrån" så att säga, och har därigenom mer koll på läget, enligt min mening.

Jag har inte sagt att det som står i Mundana måste vara absolut sanning. Jag säger bara att jag inte har något annat att referera till. Ingen annan info. Syftet med denna diskussion var ju att framföra negativ kritik om misslorna till Krille. Jag kritiserade.
Okej att det inte är sanning det som står i Mundana (det ju iofs upp till SL) men det vore dumt om Neogames lade in osanningar i sina supplement. (Därmed inte sagt att det inte kan vara halvsanningar).

Det är väl förstås den allmänt vedertagna tron att de kom ner de där två misslorna genom skyn som presenteras i Mundana. Sanningen kan vara annorlunda. Folk har haft fel förr. Men vad vet jag om det? Jag måste ju få kritisera det som trots allt står där.

/Sir Foilan

"A dark seed of evil is grown"

Man Mountainman

Storsvagåret
<I>Om jag inte får kritisera det som står i Mundana så undrar jag nu, vad får jag kritisera? Utseendet? Fula ä dom iaf (om man skall tro
bilderna, men det ska man väl inte?). </I>

Du får inte kritisera NÅGONTING!!!! MOAHAHAHAHA /images/icons/smile.gif

Men om vi ska vara seriösa för ett ögonblick, så skulle jag vilja påstå att det ligger till på detta viset: vilken åsikt du än har, så har missleäslkarna alltid ett motargument. Allt är egentligen påsikter, vilket gör debatten onödig. det nödvändiga i det hela är, att Krille bad att få veta vad som är fel med misslorna. Om det fanns någonting som verkligen *var* fel, så skulle detta kunna åptgärdas. Vad det gäller utseende, feghet m.m. så är detta såklart subjektiva åsikter ifall det är bra eller dåligt.

<I>Men visst det är klart att det är en legend, en myt. Men det är ändå en stor sillnad på två och en drös. Okej det kanske kom tio, eller 20 misslor, men vadddå. Snacka om inavel.</I>

Då skulle jag vilja dra upp ett annat spel: Earthdawn. Hur faen kunde människorna, tillsammans med en 5 stycken andra intelligenta raser, överleva hopklämda i kaerns under hundratals år och ändå vara fullt fräscha då de kom ut igen???????

/Dur "five exclamation marks" Dnalor

"ohh, I could sell my soul for a donut!"
Homer Simpson

Sir Foilan

Hero
"Allt är egentligen påsikter, vilket gör debatten onödig. det nödvändiga i det hela är, att Krille bad att få veta vad som är fel med misslorna. Om det fanns någonting som verkligen *var* fel, så skulle detta kunna åptgärdas"

Håller med dig fullständigt. Jag delade bara med mig av vad jag tyckte om dessa misslor.
Jag bryr mig faktiskt inte så mkt om dessa patetiska varelser. De figurerar inte i min kampanj, inte än iaf.

/Sir Foilan

Man Mountainman

Storsvagåret
När jag spelade Earthdawn bodde vi i en Kaern med ett hundratal innevånare, utan kontakter med andra kaerns.

/Dnalor.

Man, i have an ogre slaying knife, it has a +9 against ogres!

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Jag har kommit på en hypotes!!! :)

Tänk om det var en missle-regnsperiod! Och det var bara två av alla misslor som landade hos kraggisarna, eftersom att de är så söta så lider de ju knappast av inavel (vilket, så vitt jag vet, kan ge upphov till inte-söthet)!

/images/icons/crazy.gif/images/icons/smile.gif

[color:red]//</font color=red> [color:green]P|uT0NiUm</font color=green> :gremsmile:

Lord of Empire

Warrior
Inte för att jag är någon misslehatare, men jag har alltid dragit mig för att spela missla eftersom jag inte tycker att de är bra på någonting. De är helt enkelt för gulliga. Om de skulle hysa ett direkt hat mot något ras, eller ha lite mer temperament så skulle jag helt klart kunna spela en missla. Men jag tycker att det är svårt att göra en intressant personlighet med en rollperson som inte har några förutsättningar över huvud taget att hamna i en riktig konflikt.
Däremot så går de bra att använda som SLP:s då de kan gå buttra dvärgar - och buttra rollpersoner över huvud taget - på nerverna med massa prat.

/Erik, som plusar på sin miniräknare...

an'Lofir
Haunted by my own mind.

Lord of Empire

Warrior
...men dom passar inte in så bra i Mundana.

Jag tycker visst att de kan passa in i Mundana. Men de kanske inte skulle ha så mycket med människor och andra att göra. Hade det legat lite mer "mystik" i form av myter omkring dem så hade det varit bättre, men i och med att de lever med människorna så har den biten försvunnit. Man hade kunnat göra något tomte-aktigt av misslorna, det hade varit betydligt bättre tycker jag.

/Erik

an'Lofir
Haunted by my own mind.

Lord of Empire

Warrior
De skulle enligt mitt tycke inte kunna sprida sig så där hemskt mkt på de tvåtusen år de har varit på Mundana.

Är det någon som egentligen vet hur många misslor det finns. Jag tycker inte de verkar så många. I många läder finns det omkring 1% misslor och det är absolut inte många.
Man kanske får reda på hur de egentligen är i modulen... skulle jag gissa.

/Erik, som inte tycker om stora tiraker som bufflar på små misslor.

an'Lofir
Haunted by my own mind.

Primas Antonio

Veteran
Misslors Psyke - Svårt!

Tja, jag skulle inte ha svårt att tänka mig en mer lättspelad ras, men däremot en mer svårspelad. Någon som är genomglad och inte förstår ironi är inget lätt alls att spela.

Men jag tycker om misslorna, som SLPer. De är helt enkelt för naiva och trångsynta för att någon annan än en "elitspelare" skall klara av dem. T.o.m Drezin och Sanari är lättare att spela.

Så, vad jag skulle önska i misslemodulen är tonvis med information om "misslementaliteten", samt en stor packe spelartips. Annars får de fortsätta att vara SLPer.

- Antonio Zemblaij Mauriolio

hatten

Swashbuckler
Misslor en helt klart förtjusande liten varelse som jag endast har haft nöjdet att få använda som SLP personer men som ändå har haft sin givna plats som..

Varelse i nöd
Orsak att Kraggbarbar ska bli sur och avogt inställt till SLPSKURK
Mobilt ölbord. ( det går även att använda en Gurd slav som en av mina spelare har försett med en hjälm där han har en rund skiva fast spikad på toppen av hjälmen) huvudet på dessa korta varelser är så passt lågt att de utgör en utmärkt plats att sätta ner saker som Ölglas/vinglas mm.
Komiska stunder.

Krille

Super Moderator
EEEP!

"Okej att det inte är sanning det som står i Mundana (det ju iofs upp till SL) men det vore dumt om Neogames lade in osanningar i sina supplement. (Därmed inte sagt att det inte kan vara halvsanningar)."

Vad är sanning? Och vad blir därmed sant och osant?

Enligt all den information som har kommit fram i olika moduler har världen skapats upprepade gånger med början för ca 19 biljoner år sedan fram till 10000 år sedan, beroende på vilken skapelsemyt man väljer. Någon av dem måste vara fel, men försök säga till en daak-trogen att han har fel.

Eon är fullspäckat med vinklad information. Jämför med vad som sägs om alver, dvärgar och tiraker i deras respektive moduler, till exempel. Så ta ingen myt för given, inte i Mundana och definitivt inte i verkligheten.

Vad gäller inavel, en hel kasse genetisk forskning pekar på att mänskligheten råkade ut för en genetisk flaskhals för ca 100000 år sedan, då världen befolkades av mindre än ett tusen individer. Dagens gepardbefolkning tros härstamma från en liknande genetisk flaskhals på under tio exemplar som lär ha inträffat för ca 5000 år sedan. Det finns till och med forskare som hävdar att lite inavel faktiskt är bra för släktet i längden.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Krille

Super Moderator
"Små, det tål inget och de kan vara nödvändiga för äventyret. Tål man inget så ökar chanserna att dö."

Låt bli att slåss då, eller var listig.

"Fega, sticker sdå fort de äverhuvudtagen ser nått som liknar ett gräl och uppåt"

Gör de? Var står det?

"Litar på allt och alla."

Gör de? Var står det?

- Krille

Sir Foilan

Hero
Re: EEEP!

"Vad är sanning? Och vad blir därmed sant och osant"

Det råder väl skilda åsikter om vad en sanning är. Det kan kanske vara något som ur en objektivsynvinkel presenteras så att bara information framställs. Alltså utelämnas exformationen, vilket iofs skulle göra sanningen svårförståelig. Jag har inget bra svar.

"Det finns till och med forskare som hävdar att lite inavel faktiskt är bra för släktet i längden."

Får stå för dem då. De va bergis från USA. Nej ,men allvarligt, lite inavel var det frågan om. Undrar om det i misslornas situation (förutsatt att myten har ngn sanning i sig) kan anses vara frågan om en liten mängd inavel.

/Sir Foilan - är en sanning en sanning bara för att majoriteten anser den vara sann?

Krille

Super Moderator
Missleavsky och missletemperament

"Om de skulle hysa ett direkt hat mot något ras, eller ha lite mer temperament så skulle jag helt klart kunna spela en missla."

Två saker kan jag säga med en gång: på grund av sitt kulturella arv så hatar misslor troll och tiraker! Man skrämmer missleungar med att om de inte badar så hamnar de i trollgrytan eller att tiraken äter upp dem om de inte äter upp sin spenat.

Och misslor kan bli flyförbannade! Det fick bland annat riddar Taven Nimerey från Turina erfara: när riddarens son hällt i en massa svingödsel i tjänarnas bad så var det ingen som vågade göra något utom en av misslorna bland tjänstefolket, som gav busungen så mycket smisk så han inte kunde sitta på en vecka.

Fast den storyn kom av någon anledning inte med i vare sig grundboken eller Mundana.

- Krille