Vad är det som får vissa rollspel att drunkna i termer?
Det kan bero på en krångligt system. Oftast tror jag dock att det handlar om ett krångligt förklarat system. Om orden används på ett sätt som ligger nära deras vardagsbetydelse är det enklare att förstå, och spelet kommer inte kännas fyllt av termer även om det är regeltungt.
Och nu till det viktigaste: i vilken fas av rollspelsskrivandet bör man fastställa vilka termer som finns?
Så snart man har en specifik företeelse eller regelmekanism bör man försöka ge namn på den. Ibland är det omöjligt att göra det direkt - då får man använda en ställföreträdande term. Många termer kan komma att ändras under skapande-processen, till exempel för att man upptäcker att man använder flera termer för att förklara samma sak (ex grundegenskap/färdighet, motståndsslag/färdighetsslag/konfliktslag) eller för att en term betecknar flera saker (skada: ett vapens förmåga att minska resursen KP; och skada: hur många KP som en rollperson förlorat).
För att rollspel består av ord, och ord förmedlar idéer. En illa vald term kommer göra det svårare för både dig och andra att förstå vad som menas. En väl vald term kan istället förstärka spelets känsla.
Hur har du gått tillväga när du skrivit ditt spel?
Min devis är som följer
1) stjäl så mycket du orkar bära
2) börja där du har inspiration
3) teoretisera runt sånt som inte direkt känns bra
Alltså har jag
tagit så många etablerade termer jag kan (ex vis Spelledare)
ibland låtit termen föregå mekaniken (i Teknochock finns en egenskap som betecknar gängtillhörighet som heter Färg - härur föddes idén om "färgcirkeln", en mekanik som kom att hålla reda på gängrelationer)
ibland låtit mekaniken föregå termen (som när skada delades upp i en fysisk och en psykisk skada, som omsider blev döpt till trauma och chock)
teoretiserat när jag varit osäker på mina termer (vill jag ha könsskillnader i mitt rollspel? nej. Då får egenskapen "kön" bli en del av egenskapen "namn". Varför känns "yrke" som en dålig term? För att det känns föråldrat. Vad kan användas istället, som inte ger mig dåliga konnotationer?)