Nekromanti Användande av spelledarskärmar...

Muggas

Hero
...Hur många använder er av dessa och av vilka skäl? Här får ni några alternativ::

Alt 1. För att lätt ha tillgång till relevanta sammanställningar av frekvent använda regler och/eller tabeller? [/b]

Alt 2. För att "dölja" spelledarens material från spelarna samt slå "dolda" slag?

Alt 3. För att SL ska kunna distansiera sig från spelarna för att poängtera att det är han som är "ledaren"?

Alt 4. För att det är coolt, häftigt och stämningsfullt med en snygg spelledarskärm?

Alt 5. För att användandet av en spelledarskärm är en del av det sociala beteende som kännetecknas av rollspelarkulturen, d v s av tradition?

Alt 1 är den mest uppenbart praktiska användningen av en spelledarskärm. Men hur många behöver egentligen sådana sammanställningar för att spela? Alt 2 och 3 kan lika gärna lösas med provisoriska, egenhändigt tillverkade skärmar, eller en hög med böcker eller tidningar. Alt 3 kan dessutom ha en psykologisk negativ effekt för resten av spelarna i och med att de värderas "lägre" som speldeltagare av spelledaren. Detta alternativ är kopplat till "spelledaren har alltid rätt"-pedagogiken. Alt 4 innebär att en snygg bild med starka kopplingar till spelet gör att man lättare kommer i rätt stämning för spelet. Stimuli: Snygg stämningsfull bild på spelledarskärm. Respons: Engagerade och entusiastiska spelare. Alt 5 är inte så allvarligt menad, men innebär att man använder sig av en spelledarskärm för att man alltid gjort det och för att andra gör det.

I våra spelgrupper har vi använt spelledarskärmar ytterst sporadiskt, och i vissa fall främst p g a alt 2 och 3- tyvärr (mest när vi var yngre, dock). Vid regeltillämpningar i spelandet har det alltid varit ngn i gruppen som haft koll på relevanta regler och/eller tabeller, och har man inte haft det har det alltid varit underförstått att spelledaren i så fall improviserar eventuella regeloklarheter under pågånde spel. Alt 1 har alltså inte varit aktuell under de flesta av våra spelsessioner. Själv tycker jag att en snygg bild på en spelledarskärm i stearinljus kan göra att stämningen under spelmöten förbättras...

...men sammanfattningsvis så får jag säga att spelledarskärmar inte fyllt ngn större funktion i våra spelgrupper, åtminstone inte under senare år. Hur är det mer er andra?

Rickard

Urverk speldesign
Jag använder mestadels min spelledarskärm till alternativ 2 (dölja material och slag).. Att ha spelledarskärmen för att skärma av information är nästan något jag ser som nödvändigt.. Jag gillar att ha tydliga rubriker på de scener jag vill ha med och det ger risken att vissa spelare med kameleontögon (du vet, de som har ett öga fäst på sitt eget rollformulär och ett på spelledarens papper) kan råka få se hur många scener jag har förberett.. Likadant är det med kartor över platser och spelledarpersonernas namn (mer än namnet har jag sällan på spelledarpersoner - resten improviserar jag efter det jag har i huvudet om den personen).. Jag använder alltså spelledarskärmen för att förhindra spelarna att veta var de är någonstans i scenariot och därmed bryter illusionen av att de inte är rälsade..

Hmm.. Jag skulle vilja slänga in ett till alternativ bland dina fem..

Alt 6. Bluffa. Använda spelledarskärmen för att få spelarna att något tro något helt annat.

Om jag improviserar ihop kartor eller namn så brukar jag ibland blicka ner bakom min spelledarskärm för att ge en hint av att jag följer något, trots att jag inte gör det.. Jag låtsas anteckna saker efter att jag har sagt ett namn så att spelarna tror att jag improviserar.. Jag kan leta efter information bland mina papper som jag egentligen inte har (vilket istället ger mig tid till att fundera ut informationen).. Jag kan slå en tärning och skita i resultatet och friforma istället.. et c.. Det är sällan jag gör det bakom min spelledarskärm som det faktiskt ser ut att vara.. Oftast är det tvärtom.. Hehe.. :gremelak:

Vissa ogillar spelledarskärmen då den skärmar av spelledaren från spelarna.. Om någon skulle vilja att jag inte ska använda spelledarskärmen när jag spelleder så skulle jag be denne att ta sig i arslet (om än artigt och smått omformulerat :gremwink:).. Spelledarskärmen är något som ingår i min spelledarstil och att skippa den vore som att stympa mig som spelledare.. Dessutom är det inget som säger att jag måste sitta (och gömma mig) bakom spelledarskärmen.. Jag kan lika gärna stå upp eller gå runt och spelleda.. Dock så brukar jag sitta kvar och det mest för att jag har snacksen och drickat där.. :gremwink:

Jag tror inte att jag har använt någon information som stått på spelledarskärmen.. Är det regler man inte kan så ska man inte köra med dem (än).. Det är min synpunkt.. Det enda jag kan erinra mig att jag använt, som stått på spelledarskärmen, är träfftabellen till Deadlands, som jag använde när jag var ny som spelledare i det.. Men annars så har jag inte ens använt "stämningsbilden" på framsidan av Deadlandsspelledarskärmen , då den ger en helt fel bild av vad Deadlands är egentligen.. Det som bör stå på en spelledarskärm är sådant som ger så många valmöjligheter att det är omöjligt att komma ihåg det.. Utrustning exempelvis..

Vad finns då bakom min spelledarskärm? Tja.. Jag kan först säga att framför spelledarskärmen finns kollage av bilder som jag fäster med ett gem (se den bifogade filen för att se kollaget jag använder till DoD).. Med samma gem som fäster bilderna så sitter det ett papper med personlighetsdrag och mimik på baksidan.. Ibland har jag även skrivit upp namnen på rollpersonerna som jag "kluddar" eller "gemar" upp på baksidan.. Annars så ligger det bakom spelledarskärmen; äventyret som jag sammanfattat till max en A4-sida (helst mindre) med stora rubriker för de förtänkta scenerna, ett litet papper med namn på personer och platser så jag inte stakar mig när jag improviserar, kartor över förbestämda platser samt givetvis tärningar.. Mer än så behövs inte..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ska upp om 3 timmar och agera i en huvudroll

Pom

Swashbuckler
Alt 1. Det var länge sedan jag använde skärmar, och då var det nästan uteslutande för den information de innehöll. Jag rör mig ofta omkring i rummet när jag spelleder, konsulterar datorn, ändrar musiken, ordnar figuruppställning, hämtar någon bok, etc.

Alt 4 kan ha relevans, men den information jag använder under spelmötena är ofta fysiskt spridd, en anteckning på en lapp, en annan i datorn, en sak ur den här boken, en annan ur den där, etc. Hemliga tärningsslag kan lika väl skylas med handen eller utföras en liten bit bort.

Alt 3-5 har aldrig varit aktuella.

Johan K

Gammal & dryg
Om jag hade en spelledarskärm så skulle jag använda dem av de 2 första alternativen.
Om det kommer nån spelledarskärm till dod6e såkommer jag absolut att köpa den !!

Troberg

Sinister eater
Jag använder inte den typen av spelledarskärm, däremot har jag bakom mig en skärm som jag ibland använder (17", billig skräpskärm, men med lång efterlysningstid vilket ger en trevlig, stabil bild även vid låg svepfrekvens) och i de fall jag kan vilja visa spelarna något en bärbar dator med en liten (14"?) skärm. Eventuellt överväger jag i framtiden att i vissa kampanjer (space opera) låta spelarna få ett par bärbara datorer, för att de på dessa själva ska kunna bläddra i sådant som stjärnkartor, skeppslayouter och så vidare.

Men pappersskärmar, nej!

kefka

Hero
Alternativ 1. Helt klart, jag hatar att sitta och bläddra efter någon regel. Det tar ner tempot och är allmänt störigt. Därför brukar mina rollspelsböcker vara fulla av märken och post-its lappar :gremwink:. Med en schysst sammanfattning, kan lika gärna vara några hemmagjorda papper, så brukar det gå bra att spela helt utan böcker, när man väl "kommit in i" spelet.

Vad gäller bilderna som stämningshöjande så tröttnar ialla fall jag på en enda bild ganska snabbt. Då kan de lika gärna ta bort den och sätta in lite mer tabeller. Alternativ 2, tycker jag är ganska trist. Vad är poängen, man kan lika gärna slå ett dolt slag bakom handen. Det skapar bara onödigt "avstånd" mellan spelare och spelledare.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag antar att Alternativ 2 passar bäst in de få gånger jag faktiskt använder spelledarskärm. Ibland kan det vara skönt att dölja sina personliga anteckningar, eller bristen på dem, även om det är få som kan läsa min skrivstil. Dessutom är det ett bra mycket bättre sätt att dölja att man ibland manipulerar tärningsslagen än klumpiga handrörelser. Några tabeller eller dylikt tittar jag nästan aldrig på.

Eksem

Champion
Jag gillar spelledarskärmar. Inte för att jag har någon särskilt bra anledning till det eller så, utan det faller in under alternativ 5, det känns väldigt rollspel med en spelledarskärm.

Däremot äger jag bara en spelledarskärm, och det är den till ELRIC! som jag liksom fick på köpet. Att betala för en spelledarskärm känns onödigt.

Den är däremot riktigt bra. Jag som är lite korkad och slötänkt har enorm nytta av tabellerna för strid, och även andra tabeller på skärmen kommer till nytta (trots att just Chaosius grejjer är själva definitionen av böcker som är lätta att hitta de relevanta reglerna i).

Dessutom är den liggande, typ som en halv vanlig SL-skärm, med ett snyggt och mycket diskret motiv, så den tar inte en massa plats.

Jag gillar inte dolda slag och sånt, men mina slag blir dolda i alla fall eftersom jag inte orkar sträcka mig fram över skärmen. Det är rätt dumt, och det måste jag hitta på en lösning för.

Mina anteckningspapper ligger för det mesta utspridda och i en sådan ologisk ordning att ingen ändå förstår någonting om man skulle råka få syn på något.

Warduke

Warrior
1 och 2.

Antingen färdiga dito eller egengjorda.

3, 4 och 5 saknar jag förståelse för. Jag vill inte distansera mig från spelarna, allt spelmaterial brukar bryta stämningen mer än något annat, rollspel är imho inte coolt och tradition, nä, jag är ingen traditionsmänniska.

Storuggla

Champion
" gillar inte dolda slag och sånt, men mina slag blir dolda i alla fall eftersom jag inte orkar sträcka mig fram över skärmen. Det är rätt dumt, och det måste jag hitta på en lösning för. "

Om du klipper ett litet hål i botten av den som du kan rull aut tärningarna igen kanske?

Storuggla väntar på naturen

Storuggla

Champion
Jag har en skärm för att dölja mina anteckningar (vi spelar alltid på väldigt små bord) och för att ha något att dölja mina slag de gånger jag måste fiffla med dem. Då är en skärm bra. Som spelare gillar jag skärmar med kartor på som den till WFRP, där man lätt ser var Nuln ligger i förhållande till Altdorf. Mycket praktiskt.

Storuggla, i like-a the screen

Staffan

Myrmidon
Framför allt alternativ 1 och 2, fast det är bara materialet som döljs och inte tärningsslagen. Sedan så går ju inte skärmen jag använder av för hackor heller... Kenzers D&D-skärm är på 24 sidor (via bläddring och så), så ordentligt med material finns det där. Dessutom använder jag den för att hålla ordning på initiativ.

Jag har funderat på att bygga en egen skärm bestående av fyra liggande A4. Dels får man plats med mer jox bakom en sådan, och dels så ser man spelarna och spelplanen bättre.

Muggas

Hero
Alt 6. Bluffa. Använda spelledarskärmen för att få spelarna att något tro något helt annat

Alla tricks som fungerar är bra tricks... :gremgrin:

Dessutom är det inget som säger att jag måste sitta (och gömma mig) bakom spelledarskärmen.. Jag kan lika gärna stå upp eller gå runt och spelleda.. Dock så brukar jag sitta kvar och det mest för att jag har snacksen och drickat där.

...som du dessutom få ha för dig själv när godiset inte ligger i spelarnas blickfång... :gremwink:

Är det regler man inte kan så ska man inte köra med dem (än)..

Nej, under spelmötet är det absolut inte läge för att krångla med regler. Antingen kan man dem, eller inte. Kan man dem, använder man dem, annars improviserar man fram lösningar för att fylla igen luckorna i sin regelkunskap.

Jag kan först säga att framför spelledarskärmen finns kollage av bilder som jag fäster med ett gem (se den bifogade filen för att se kollaget jag använder till DoD)

Mycket stämningsfullt, så ska en bra bild på en spelledarskärm se ut! Kollage är snygga, kan t o m tänka mig ngn form av kollage som framsida på den slutliga utskriften av mitt rollspelsprojekt när det är klart...

Spelledarskärmen är en bra "anslagstavla" för bilder och kartor (för SL och spelarna) samt äventyrsinformation (för SL). Du gav mig just ett nytt användningsområde för spelledarskärmen (istället för en oorganiserad hög papper bakom spelledarskärmen, varför inte organiserad information fäst på spelledarskärmens insida?). Tackar!

Apropå ngt annat: Jag surfade in på er förenings (SLURKs) hemsida och läste citaten (felsägningarna) från medlemmarna. Höll på att kvävas av skratt... :gremgrin:

Muggas

Hero
Spelledarskärmar och spelarskärmar

Eventuellt överväger jag i framtiden att i vissa kampanjer (space opera) låta spelarna få ett par bärbara datorer, för att de på dessa själva ska kunna bläddra i sådant som stjärnkartor, skeppslayouter och så vidare.

Ja, varför inte? Jag ser i framtiden billiga laptops (spelardatorer) kopplade i ett närverk tillsammans med spelledardatorn. Spelsystem inlagt i datorn (inklusive "tärningsslag"), samt relevant information tillgänglig för respektive deltagare. Inga rollformulär behövs heller, alla har digitala rollformulär inlagda på sina spelardatorer...

...men när jag tänker efter så gillar jag att rulla tärningar och använda slitna rollformulär. :gremtongue:

Men kartor, skeppslayouter och dyl passar ju detta utmärkt till. Spelar man "space-opera" i en högteknologisk värld är ju datorer bara en stämningshöjare...

Muggas

Hero
Jag gillar spelledarskärmar. Inte för att jag har någon särskilt bra anledning till det eller så, utan det faller in under alternativ 5, det känns väldigt rollspel med en spelledarskärm.

De gånger jag spelat med spelledarskärm har det fungerat så att deltagarna helt slutat babbla om oväsentligheter och direkt börjat rollspela när den väl satts upp. Spelledarskärmen är som en startknapp som talar om att nu är det rollspel som gäller...

Muggas

Hero
Även om jag inte helt håller med dig ang. de senare alternativen så kan jag förstå att man känner att man har nytta av alt 1 (och 2) om man lirar ett rollspel med komplicerade regler och mycket tabeller. Själv lirar jag rollspel där användandet av tabeller är minimerat, och därmed har jag inte så stor nytta av alt 1...

Muggas

Hero
Kenzers D&D-skärm är på 24 sidor (via bläddring och så), så ordentligt med material finns det där. Dessutom använder jag den för att hålla ordning på initiativ.

24 sidor?! I D&D är det visserligen mycket att hålla reda på, men ändå... Så det är mer som en "extrabok" med sammanfattningar av regler för spelledaren då? Skulle krävas ett ganska stort spelbord om den inte var bläddringsbar... :gremwink:

Staffan

Myrmidon
Tja, en del av sidorna är specifika för Kingdoms of Kalamar (lista på gudarna, slumpnamn, karta), men annars är det en salig samling med tabeller för allt möjligt: vapen, stridsmodifikationer, handlingar i strid, DC på alla möjliga färdigheter, sjukdomar, gifter, XP, skatter... det enda jag egentligen saknar på den är psistridsreglerna från Mindscapes, men det är väl rätt förståeligt.

Skulle tro Kenzer fortfarande har en genomgång av hur den ser ut på sin hemsida (www.kenzerco.com).