bozar_UBBT
Warrior
Nej alla levelbaserade system är inte exakt likadana men AD&D, Starwars D20, DoD 6.0, D&D 3, Returners Final Fantasy RPG och de övriga spelen jag spelat med nivåer fungerar mycket lika varandra. Finns massvis system jag inte har erfarenhet av så det är möjligt att det finns ett nivåsystem som är helt annorlunda mot vad dessa är.
För att ge ett exempel på var jag tycker det brister så ses problemlösning och spellande mindre viktiga än stridsförmåga i Starwars D20 och D&D 3 vilket återspeglas i hur mycket XP som tillgodogörs för varje kill jämfört med att t.ex. desarmera en fälla. Det är overkligt att det bara finns en universallösning till att bli mer erfaren oavsett vad du gör i ditt yrke. Med ordentligt regelfusk och väldigt mycket påhittighet så går det att jämna ut skillnaderna men det innebär i princip att man måste beräknat ut en XP belöning för varje liten handling en icke-krigare gör.
Jag anser att restriktionerna för färdighetsvärden för varje nivå sabbar den variation hos karaktärerna och gör att oavsett hur de agerar så är de enbart en i mängden. Ett yrke motsvarande lärd man i D&D och Starwars D20 får inte heller någon särskilt relevant belöning för att han han eller hon går upp i level, massvis extra tålighet får dem och bonus i to-hit får han eller hon varesig det prioriteras eller inte.
Jag tycker ganska likt xpanthom.
För att ge ett exempel på var jag tycker det brister så ses problemlösning och spellande mindre viktiga än stridsförmåga i Starwars D20 och D&D 3 vilket återspeglas i hur mycket XP som tillgodogörs för varje kill jämfört med att t.ex. desarmera en fälla. Det är overkligt att det bara finns en universallösning till att bli mer erfaren oavsett vad du gör i ditt yrke. Med ordentligt regelfusk och väldigt mycket påhittighet så går det att jämna ut skillnaderna men det innebär i princip att man måste beräknat ut en XP belöning för varje liten handling en icke-krigare gör.
Jag anser att restriktionerna för färdighetsvärden för varje nivå sabbar den variation hos karaktärerna och gör att oavsett hur de agerar så är de enbart en i mängden. Ett yrke motsvarande lärd man i D&D och Starwars D20 får inte heller någon särskilt relevant belöning för att han han eller hon går upp i level, massvis extra tålighet får dem och bonus i to-hit får han eller hon varesig det prioriteras eller inte.
Jag tycker ganska likt xpanthom.