...men jag tycker snarare att en level borde vara resulatet av intensivt färdighetsutövande i jämn förbättringskurva än tvärt om
Visst, jag säger inte emot dig. Men att levels ska fungera på det sättet har ju inte att göra med spelmekanik, utan hur spelmekaniken svarar mot ens förväntningar av hur rollspel ska vara.
Jag, som resonerar så att 'spel är spel' (när det handlar om D&D åtminstone) tycker inte att levelsystem fungerar dåligt eller ologiskt. Det skulle vara som att säga att "fan vad fel det är att skon kan röra sig lika fort som bilen i Monopol!". I monopol är inte logiken bakom förflyttning viktig. I tex D&D är logiken bakom levels den att man belönas för vissa handlingar som relaterar till vissa utmaningar (om du lyckas döda monster->fler xp->du får fler resurser->du kan döda större monster). Det roliga i D&D är ju alltså delvis att jaga fler resurser. Delvis. Sedan tillkommer lite rollgestaltande på det*.
Men, om jag ska försöka se saken ur ditt perspektiv uppfattar jag dig som att du vill att fenomenet 'level' ska ha en mer narrativistisk funktion. Med levels kan man lättare kunna skilja på Fighter lvl 1 och Fighter lvl 10?
Och det är väl ett jättebra exempel på hur en preferens (narrativism) påverkar omdömet av en viss mekanik.
Sedan menar inte jag att du har fel, eller hyser fel åsikter, jag vill bara peka på, vad jag uppfattar ligger bakom din åsikt. Jag menar det är skillnad på att döma ut ett visst belöningssystem för att det inte gör vad det är skapat för – och att döma ut det för att det inte passar in i en viss genre.
Man kan tänka sig ett gräl mellan två sportfånar:
SF1: Jag älskar sport!
SF2: Jag med, sport är så bra!
SF1: ...förutom alla sporter som inte har bollar i sig!
SF2: Vaddå? Du menar väl förutom alla sporter som inte har med motorer att göra?
Varpå de hamnar i en diskussion om vilken typ av sport som är bäst. Den diskussionen kan ingen vinna (det handlar om smak, preferens). Däremot kan man hävda att Formel 1 är ett bättre exempel på en motorsport än basket. Och att bilar är mer framgångsrika som ett redskap för att vinna en tävling i Formel 1, men helt omöjligt att använda för att vinna en basketmatch.
Problemet som jag tycker mig se bakom Arvids fråga är att han vill spela Basket men utifrån motorsportens redskap och villkor. Hans ursprungliga problem var ju att MLwM delvis använde sig av en gejmistisk design kring belöningar, något som han uppmärksammade som att det gav ett dåligt resultat.
(Och jag går såhär mycket OT bara för att han flera gånger har efterlyst mina åsikter och tankar. Det kan se ut som att jag vill tjafsa med Arvid, men så är det inte. Jag vill bara belysa problematiken från en annan synvinkel. Mer om detta nedan.)
Du får nog tänka dig att alla inte börjat med samma rollspel eller typ av spel och därför har olika uppfattningar om hur de vill ha det.
Det är en nyttig påminnelse som pekar på att vi alla har väldigt olika utgångslägen för preferensfrågor. Men jag tackar för att du påminner mig!
Ditt resonemang att vissa egentligen vill göra något annat ser jag faktiskt som stötande.
Det här ser jag allvarligast på. jag vill inte att någon ska känna sig stött, kränkt eller på annat sätt negativt behandlad.
Jag utgår från att du menar att jag inte ska säga åt folk att söka andra intressen än rollspel, bara för att deras syn på rollspel sträcker sig bortom den mer traditionella.
Och det är inte riktigt så jag menar: vad jag menar är att rollspelen kanske inte förmår att tillvarata alla de kreativa yttringar man vill bli stimulerad av. Kanske inte. Märk väl att jag är en anings osäker på denna punkt. Jag hävdar att vi behöver diskutera den här frågan. (Hela den där användningen av en kritisk diskussion går tillbaka på att vi aldrig kan vara säkra på att något är sant!
Tex finns det en föreställning om att rollspel är en kreativ arena, där i princip allt kan få plats och ändå kallas för rollspel. Vilket, rent logiskt, skapar vissa identitetsproblem i förlängningen. Är att 'Gå på opera' att spela rollspel? Om det inte är det, var drar man gränsen för vad rollspel är och inte är? Tänk om att delta i improvisationsteater kanske bättre svarar mot behovet av att få rollgestalta och samberätta på ett visst sätt, än vad ett rollspel lyckas med? Är det då så fel att påpeka detta?)
Låt oss säga att syftet med att svara på Arvids post är att försöka hjälpa honom att komma åt problematiken kring belöningssystem – och att denna lösning inte är direkt uppenbar för honom själv. Då kanske det är mer givande att diskutera huruvida rollspelsmediet är en tillräcklig katalysator för en viss sorts kreativitet?
Observera att jag skriver diskutera.
Jag vet inte bättre än Arvid, men däremot vet jag annorlunda. Min förhoppning står till att denna annorlunda syn på hans problem kanske kan hjälpa honom att komma vidare. Eller förbättra hans argument för sin sak. Jag vill honom väl, helt enkelt.
Och nu är jag rädd att folk som läser det där, läser in ett elitistiskt perspektiv från min sida.
"Basse ska faen inte tro att han vet så mycket bättre om något som bara Arvid kan känna till! Speciellt inte med tanke på att han inte spelar lika mycket indiespel som Arvid!" kanske någon tänker.
Och då svarar jag att min ambition inte är att påtala hur fel någon har, utan att man kan vara kritisk och att kritik eller diskussion som också utmanar invanda föreställningar faktiskt kan leda framåt på ett bra sätt. Jag tror att diskussionen kring indiespelens utformande faktiskt mår bra av att flera olika åsiktsgrunder vänder och vrider på problemen. Och jag tycker att det här forumet nrmast vimlar av forumiter som formligen excellerar i olika kreativa uttryck. Många gånger har jag funderat på varför de använder rollspel som uttryck för denna kreativitet. Vad i rollspelen tar så väl tillvara på deras kreativa talanger? Egentligen?
Jag hoppas att det känns mindre stötande nu men ber om ursäkt om jag har betett mig stötande.
/Basse
*Ok, en fullödig analys av vad D&D (eller rollspel) är ska jag inte göra anspråk på här. Jag ger en mycket förenklad bild av vad D&D går ut på för att man ska kunna betrakta själva synen på spelmekanik i jämförelse med andra rollspel.