Jag håller med gustaf s här: Marco har fel.
Det är kanske inte så ofta skillnaden märks i spel, mellan "MC bedömer om din move kommer i spel" och "din move kommer alltid i spel".
Det går att argumentera för att spelet inte blir sämre av att spela som Marco säger.
Det går också att hävda att spelet (dvs Vincent) tar sig vatten över huvudet genom att hävda att movesens i förväg nedskrivna triggers ska bedöma om de kommer i spel, och inte MC:ns expertis.
Men, det är så spelet är skrivet. Om K
L har "say yes or trigger move", eller hur man ska säga det, så har ni gjort ett avsteg från AW-texten.
Ditt exempel med "när du dyrkar upp ett lås" är ett jättebra exempel, just genom att det knappt finns moves som triggar på så simpla, ofta-förekommande handlingar. Enligt reglerna så jovisst, den skulle triggat varenda gång du dyrkar upp ett lås.
Ett undantag är däremot scener vi klipper förbi. AW säger inte så mycket om att sätta scener, så beroende på hur aggressiv MC / gruppen är med det så går det absolut att hamna i "okej, vi klipper till dagen efter. Du har intagit fortet." Hade spelaren behövt inta fortet hade det aktiverat moves, men eftersom vi inte gjorde det "on screen" så kan vi komma undan med att skippa det. Men det är som sagt inte särskilt tydligt i spelet att det är något man "ska" göra. För att ta ett exempel som kanske händer oftare, så kanske vi hoppar en vecka fram i tiden, och utgår från att folk har fortsatt med sina vardagliga göromål. Har du någon gång under veckan läst av en situation, tagit något med våld, eller, tja, dyrkat upp ett lås? Med största säkerhet ja, men vi hoppar över det. Om vi däremot spelar ut en scen där du dyrkar upp ett lås, ja, då gör du din move. Inte förhandlingsbart.
Är det detta du menar med "relevans i storyn"? I så fall kan jag gå med på att vi spelar likadant, men att formulera det som att MC har någon makt över det, går som sagt rakt emot regeltexten där den är tydlig. (Jag hoppas att jag inte låter som en ortodox regelfascist här. Du får spela som du vill, och ni har ju ändrat saker till K
L. Men vi pratade om vad AW faktiskt har för regler.)