Nekromanti Apocalypse World - konstiga bonusar?

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
I AW kan man få bonus på nästa Move om man slår tillräckligt bra. Ett bra slag kan också ge bonus till andra rollpersoner nästa gång de gör en Move. Är inte detta lite konstigt?

Jag tycker att det är lite långsökt att en RP ska få bonus på att Förföra en SLP bara för att en annan RP har lyckas bra i en biljakt i situationen innan. Eller är det jag som har missuppfattat något centralt i AW?

Jag känner att de har de här bonusarna bara för att det ska ge någonting att lyckas bra och inte för att de tillför ståryn någonting.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,678
Det är inget konstigt eller fel med det. Det fungerar på ett sublimt sätt. Om du inte fattar det spela det så kommer du fatta.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,634
Location
Malmö
Du kan väl ta ett exempel, vilken situation och vilka moves tänker du på?
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Nässe;n119355 said:
Du kan väl ta ett exempel, vilken situation och vilka moves tänker du på?
Kick some ass. 10+ ger spelaren möjlighet att välja +1 forward eller +1 forward till en annan RP som extra effekt.

Vi säger att RP 1 spöar upp en vakt på framsidan av en byggnad samtidigt som RP 2 försöker klättra upp för ett stuprör på byggnadens baksida. Varför blir det enklare för RP 2 att klättra upp för stupröret för att RP 1 spöar vakten på framsidan av huset?

Det går att hitta på hur många exempel som helst på hur det blir krystat att en RP gynnas av hur bra en annan RP lyckas. Det är möjligt att God45 har rätt att det blir annorlunda i spel men på pappret tycker jag att det verkar mekaniskt och krystat.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,874
Harry S;n119357 said:
Kick some ass. 10+ ger spelaren möjlighet att välja +1 forward eller +1 forward till en annan RP som extra effekt.

Vi säger att RP 1 spöar upp en vakt på framsidan av en byggnad samtidigt som RP 2 försöker klättra upp för ett stuprör på byggnadens baksida. Varför blir det enklare för RP 2 att klättra upp för stupröret för att RP 1 spöar vakten på framsidan av huset?
Det måste vara ett rätt välbevakat stuprör om det ska krävas ett slag i Apocalypse World för att ta sig upp för det tänker jag, och då tänker jag att det hjälpar väldigt mycket med ett rejält råkurr på framsidan som kan avleda uppmärksamheten?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,636
Location
Ludvika
För att RP 1 skapar så mycket oväsen att RP 2 inte behövet vara lika försiktig? För att ljudet av våld motiverar RP2 antingen för att undvika att hamna i brål själv eller för att hjälpa sin vän?
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
DeBracy;n119361 said:
Det måste vara ett rätt välbevakat stuprör om det ska krävas ett slag i Apocalypse World för att ta sig upp för det tänker jag, och då tänker jag att det hjälpar väldigt mycket med ett rejält råkurr på framsidan som kan avleda uppmärksamheten?
Det där med råkurret köper jag till viss del. Men vad gäller om det sakerna utspelar sig på två olika platser i stan (eller två olika städer)? Gäller +forward bara i pågående scen?

Jag har förstått det som att spelarna ska slå för att lyckas om de försöker göra någonting som en normal människa har svårt för att lyckas med. Att klättra upp för en hög byggnad på ett stuprör är ingenting som en normal människa gör utan stora risker som jag ser det.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Rymdhamster;n119362 said:
För att RP 1 skapar så mycket oväsen att RP 2 inte behövet vara lika försiktig? För att ljudet av våld motiverar RP2 antingen för att undvika att hamna i brål själv eller för att hjälpa sin vän?

Precis så, tänk mer filmiskt, mindre mekaniskt i AW. Berättelsen är i fokus.

Ska du promt ha ett slag för stupröret är det fullt rimligt att massor av saker kan ge en bonus till utförandet - precis som vi är vana att ge negativa effekter.

"Fan va bra! Jake spöar biffen vid dörren, nu har jag chansen..." och så tog Brent dubbelt så stora kliv med adrenalinet tillrusande
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,634
Location
Malmö
Harry S;n119357 said:
Kick some ass. 10+ ger spelaren möjlighet att välja +1 forward eller +1 forward till en annan RP som extra effekt.

Vi säger att RP 1 spöar upp en vakt på framsidan av en byggnad samtidigt som RP 2 försöker klättra upp för ett stuprör på byggnadens baksida. Varför blir det enklare för RP 2 att klättra upp för stupröret för att RP 1 spöar vakten på framsidan av huset?

Det går att hitta på hur många exempel som helst på hur det blir krystat att en RP gynnas av hur bra en annan RP lyckas. Det är möjligt att God45 har rätt att det blir annorlunda i spel men på pappret tycker jag att det verkar mekaniskt och krystat.
Jag känner inte igen movset från AW, är det från ett hack eller har mitt minne börjat åldras?

Jag har testat många AW-hack, inget av dem har haft fungerande regler. Grundreglerna tycker jag alltid funkat, även i längden.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Harry S;n119364 said:
Det där med råkurret köper jag till viss del. Men vad gäller om det sakerna utspelar sig på två olika platser i stan (eller två olika städer)? Gäller +forward bara i pågående scen?
Nej, det gäller tills det används. För att det är coolt. Det finns väldigt lite simulationism av en "verklighet" i AW-reglerna.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Jimmy;n119367 said:
Precis så, tänk mer filmiskt, mindre mekaniskt i AW. Berättelsen är i fokus.

Ska du promt ha ett slag för stupröret är det fullt rimligt att massor av saker kan ge en bonus till utförandet - precis som vi är vana att ge negativa effekter.

"Fan va bra! Jake spöar biffen vid dörren, nu har jag chansen..." och så tog Brent dubbelt så stora kliv med adrenalinet tillrusande
Ni kanske har rätt. Det kändes bara lite mekaniskt och krystat när jag läste om det. Det kanske gör sig bra i spel även om jag tyckte att det rimmade illa just med att spelsystemet ska stödja just berättandet.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Nässe;n119369 said:
Jag har testat många AW-hack, inget av dem har haft fungerande regler. Grundreglerna tycker jag alltid funkat, även i längden.
Har du lust att utveckla då detta är ett brett blanket statement?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Harry S;n119364 said:
Jag har förstått det som att spelarna ska slå för att lyckas om de försöker göra någonting som en normal människa har svårt för att lyckas med. Att klättra upp för en hög byggnad på ett stuprör är ingenting som en normal människa gör utan stora risker som jag ser det.

Vänd på det. SL bestämmer att ett slag ska slås om det bedöms vara intressant, relevant och rimligt. Det troliga draget är Acting under fire. För att det ska gälla måste SL etablera ett hot mot rollpersonen. Om det inte finns något vettigt hot så kommer personen att lyckas klättra upp för stupröret utan slag och utan drama. SL avgör.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,678
Harry S;n119372 said:
Ni kanske har rätt. Det kändes bara lite mekaniskt och krystat när jag läste om det. Det kanske gör sig bra i spel även om jag tyckte att det rimmade illa just med att spelsystemet ska stödja just berättandet.
Okej, du har inte spelat det än va? Det här handlar om hur det känns in action. Att white rooma det är bortkastad tid. Spela det och det kommer fungera.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
God45;n119380 said:
Okej, du har inte spelat det än va? Det här handlar om hur det känns in action. Att white rooma det är bortkastad tid. Spela det och det kommer fungera.
Nej jag läste igenom AW igår. Jag har inte bestämt mig för om jag tycker att AW är värt att speltesta ännu (jag läser många spel men spelar väldigt få). Men den här diskussionen gör ju att det känns ännu mer relevant att speltesta AW och då var jag väldigt intresserad av spelet redan innan jag startade den här tråden. Att jag tog upp det här med +forward var mest för att jag blev misstänksam mot hur det gör sig i spel. Men mina misstankar verkar inte stämma med era upplevelser.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,678
Harry S;n119431 said:
Nej jag läste igenom AW igår. Jag har inte bestämt mig för om jag tycker att AW är värt att speltesta ännu (jag läser många spel men spelar väldigt få). Men den här diskussionen gör ju att det känns ännu mer relevant att speltesta AW och då var jag väldigt intresserad av spelet redan innan jag startade den här tråden. Att jag tog upp det här med +forward var mest för att jag blev misstänksam mot hur det gör sig i spel. Men mina misstankar verkar inte stämma med era upplevelser.
Det finns väldigt många rörliga bitar i AW och det är svårt att se hur det faktiskt fungerar förrän man gör det. Se till att alla kan boken bra nog så att ni inte gör något fel när ni kör det och ändra inget, seriöst inget, innan ni kört minst en kampanj och fått se konsekvenserna av allt.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
God45;n119460 said:
Det finns väldigt många rörliga bitar i AW och det är svårt att se hur det faktiskt fungerar förrän man gör det. Se till att alla kan boken bra nog så att ni inte gör något fel när ni kör det och ändra inget, seriöst inget, innan ni kört minst en kampanj och fått se konsekvenserna av allt.

Ytterligare tips om du/ni är vana rollspelare - spela AW as written. Börjar ni improvisera regler och mekaniska lösningar går grunden sönder.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,594
Location
Göteborg
Jag skulle köra det som att det kräver en motivation. Det här med att AW har någon sorts dramatisk logik köper jag inte. Det finns spel som funkar så, men i AW är den fiktiva världen kung. Finns det ingett sätt att motivera varför din handling skulle ge personen +1 framåt så kan du inte använda det. Om du säger "Jag för oväsen så att Pelle kan klättra upp för stupröret utan att vakterna märker det" så har du en anledning och kör på det (SL bör inte sitta och bedöma rimlighet). Men att du kan ge personen +1 på ett helt orelaterat slag på andra änden av stan går emot allt vad AW står för. AWs regler simulerar en fiktiv verklighet (typ som D&D), inte en berättelse (typ som Fiasco).
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,634
Location
Malmö
Det finns väl inget Basic move som fungerar som du säger? Vilket move är det vi pratar om? Min erfarenhet är att det i AW gäller att läsa och tolka precis vad det står, då funkar det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
Nässe;n119515 said:
Det finns väl inget Basic move som fungerar som du säger? Vilket move är det vi pratar om? Min erfarenhet är att det i AW gäller att läsa och tolka precis vad det står, då funkar det.
Tycker att jag känner igen det från något jag läste om Monster of the Week. Men jag har inte läst spelet. Det är inte från vanilj-AW åtminstone.
 
Top