Nekromanti Apocalypse World - konstiga bonusar?

Harry S

Swordsman
Måns;n119530 said:
Tycker att jag känner igen det från något jag läste om Monster of the Week. Men jag har inte läst spelet. Det är inte från vanilj-AW åtminstone.
Jag trodde att det fungerade likadant i AW som det gör i Monster of the Week men tydligen så är reglerna olika på den här punkten? För jag känner som Genesis att det inte finns en anledning till att en RP ska få +forward på nästa slag för att en annan RP gör en orelaterad handling någon annanstans. Så problemet kanske är att AW och Monster of the Week fungerar olika?

Vilka fler stora olikheter finns det mellan AW och Monster of the Week än +forward och +hold?

Mogger

Hipsteranka
+forward och +hold finns i AW men inte movet Kick Some Ass.

Och spelet heter inte Monster of the Week. Jag var förvirrad.

Poängen är att många av oss har hyfsad koll på vanilj-AW men inte alla hack. Därför är det svårt att säga hur det ska tolkas.

Tips. Om du är intresserad av AW, läs AW. Spela det. Sen kan ni börja leka med hack om ni vill.

Jimmy

The One Ringkvist
Sen finns det inget som är vanilj med AW, möjligen saltlakrits om vi måste prata med smaklökarna.

Apocalypse World har en motor som refereras till som Apocalypse World Engine (AWE) eller att man använder Powered by the Apocalypse (PbtA) för att tala om ursprunget. Men AW är AW och hacks är hacks.

Se på ett derivat som någon som försöker slå in en kil i det du skapat. Den kan tyckas behövas där, men inte alltid blir det bra. OM det blir bra har det ibland förskjutit det som ligger omkring kilen. Ingen moddning eller hack blir perfa. Det är en naturlag. Man får bestämma sig för att gilla läget, med eller utan kilar.

Hmm. Sugen jag blev på att starta en helt annan tråd nu - återkommer om det... ;)

Harry S

Swordsman
Jimmy;n119608 said:
Ingen moddning eller hack blir perfa.
Men det är skillnad på att ett hack inte blir perfa och att hacket hackar sönder systemet. Det verkar ibland om om AW-hacken har gjort köttfärs av AW istället för att ändrat det i en liten positiv och en liten negativ riktning. Det är den uppfattningen jag har fått när jag har följt snacket om AW och AW-hacks.

Tyvärr är jag inte intresserad av AW för jag är inte intresserad av apokalyps. Så det får bli Monster Hearts eller Monster of the Week om det ska bli något AW.

Big Marco

Läskig
Harry S;n119612 said:
Men det är skillnad på att ett hack inte blir perfa och att hacket hackar sönder systemet. Det verkar ibland om om AW-hacken har gjort köttfärs av AW istället för att ändrat det i en liten positiv och en liten negativ riktning. Det är den uppfattningen jag har fått när jag har följt snacket om AW och AW-hacks.

Tyvärr är jag inte intresserad av AW för jag är inte intresserad av apokalyps. Så det får bli Monster Hearts eller Monster of the Week om det ska bli något AW.

Många av de hacks som finns missar den filosofi som reglerna är byggda kring och med små ogenomtänkta justeringar havererar spelet. En del hacks fattar detta och funkar bra. Det är en konstart att designa/hacka AW. :)

Nässe

Myrmidon
Big Marco;n119628 said:
Många av de hacks som finns missar den filosofi som reglerna är byggda kring och med små ogenomtänkta justeringar havererar spelet. En del hacks fattar detta och funkar bra. Det är en konstart att designa/hacka AW. :)
Sant! Och ofta märker man inte problemen förrän efter ett par spelpass och tvingas byta system, igen, och igen... :p

Monster hearts var ett sådant hack för mig, tycktes funka bra men desto mer vi spelade det, desto sämre funkade det. Till slut fick vi lägga ner kampanjen.

Harry S

Swordsman
Nässe;n119629 said:
Monster hearts var ett sådant hack för mig, tycktes funka bra men desto mer vi spelade det, desto sämre funkade det. Till slut fick vi lägga ner kampanjen.
Har du möjlighet att förklara mer i detalj vad det var som fungerade sämre och sämre i Monster Hearts?

Fråga till alla: Vilka av hacken tycker ni fungerar och inte fungerar?
Vad är det som gör att vissa hack inte fungerar? Vad är det i hacket som pajar AW?

Jimmy

The One Ringkvist
Harry S;n119632 said:
Har du möjlighet att förklara mer i detalj vad det var som fungerade sämre och sämre i Monster Hearts?

Fråga till alla: Vilka av hacken tycker ni fungerar och inte fungerar?
Vad är det som gör att vissa hack inte fungerar? Vad är det i hacket som pajar AW?

Ok, av att döma från mitt och andras svar här i tråden så ser vi likadant på AW och hacks. Alltså inte direkt en värdering, mer än att det finns skillnader i hur det funkar - bra.

Spela du med AW istället. Fyll det med Vampyrer. Skulle jag gjort. :D
Fast jag har hört de som spelar Monster Hearts för glatta livet i långa kampanjer, så alla meningar går isär. Som alltid.