Nekromanti [Apocalypse World] Låt oss bygga ett skithål

Anton P

Veteran
Kommer man få dina playbooks även om man bara skriver i tråden? Jag har inte riktigt tid att sitta och skriva i ett dokument.

Jag vill väldigt gärna ha böckerna så det skulle ju va bra om det funkade :gremsmile:

Simon

Swashbuckler
xyas said:
morkbollen said:
Vad man också kan göra för att göra det hela lite konkret och specifikt, men fortfarande låta det vara AW är att till platser och personer(NPCs) ha färdiga kopplingar till de olika karaktärerna.

Säg att man skapar Rolfball, en alligatorjägare med en hand och en krok som gillar skrämma folk. Angel har en relation till honom. Hocus är rädd för honom. Faceless har respekt för honom. Varför eller hur relationen är lämnas åt spelaren och MCn, men med detta kan vi iaf försäkra oss om att det finns vissa relationer som man tycker är viktiga. Sen vad folk gör med det hela får vi se, men det är ju just det som är spännande. Tänker mig att man kan göra liknande frågor/relationer till platser. Om det var så du menade? :gremsmirk:
Håller med om att världen är färdig och att man använder kärleksbreven till att sätta ton. Men jag tycker nog att man kan köra med ApocWorlds egna Hx-regler. De är ju fina som de är i playbooksen.
Fast om Borkmollen menar relationer till SLPar så är det ju en annan sak, som sköts finfint med att låta kärleksbreven etablera dem. Hx gör ju sitt jobb bra, men mellan rollpersonerna.

morkbollen_UBBT

Warrior
Fast om Borkmollen menar relationer till SLPar så är det ju en annan sak, som sköts finfint med att låta kärleksbreven etablera dem. Hx gör ju sitt jobb bra, men mellan rollpersonerna.
Nja, med Hx tänkte jag nog PCs och det var mest om man ville skapa lite mer scenario-specifika relationer. Kanske vill man att Choppern är kär i en av de andra PCs eller liknande istället för dom som finns i boken, men jag håller med att det inte är så nödvändigt.

Vad jag menade med NPCs är att man kan ha lite färdiga relationer, men att man får utforska dom i spelet. Lite som det normalt brukar gå till i AW. Att MC hittar på en NPC och frågar PC vilken relation dom har, kanske med en viss twist.

Då kan man ha färdiga PC-NPC-PC trianglar och se till att alla PC har koppling till NPCs. Tror man kan minska en del av MCs börda, men fortfarande behålla de element som är roliga i AW. :gremsmile:

Sodivra

Champion
Anton P said:
Kommer man få dina playbooks även om man bara skriver i tråden? Jag har inte riktigt tid att sitta och skriva i ett dokument.

Jag vill väldigt gärna ha böckerna så det skulle ju va bra om det funkade :gremsmile:
Shit, jag vill verkligen inte ställa krav på folk, men jag är inte helt bekväm med att ge bort dem om man inte tar sig tid för en utmaning. Kanske någon annan vill dela ut dom.

Sunken Sydney är ganska mättat nu. Vi kan call it quits eller skriva lite fler NPCs, skriva förslag på platser, händelser och PC-NPC triangles, men jag vet inte riktigt vad det skulle vara. Om någon börjar pyssla med det så hakar jag på, annars är vi klara nu. Ta en titt på diskussionen längst upp, säg vad ni tycker.

Xyas

Swashbuckler
Arvid A. C. said:
Anton P said:

Shit, jag vill verkligen inte ställa krav på folk, men jag är inte helt bekväm med att ge bort dem om man inte tar sig tid för en utmaning. Kanske någon annan vill dela ut dom.

Sunken Sydney är ganska mättat nu. Vi kan call it quits eller skriva lite fler NPCs, skriva förslag på platser, händelser och PC-NPC triangles, men jag vet inte riktigt vad det skulle vara. Om någon börjar pyssla med det så hakar jag på, annars är vi klara nu. Ta en titt på diskussionen längst upp, säg vad ni tycker.
Gjort några småändringar. Tycker det är så klart som man kan förvänta sig. Gillar att Maestron ger, liksom Angeln, lite protagonist-intryck :gremsmile:

Ska det köras på GothCon? Berätta gärna hur det gick i så fall.

Anton P

Veteran
Arvid A. C. said:
Anton P said:

Jag fattar, får försöka skaffa böckerna på annat sätt.

Mogger

Hipsteranka
Så bra det blev! Tyvärr blev det helg så fort så jag hann inte logga in mer, men ni klarade det bra utan mig ser jag :gremsmile:

Grymt!

Sodivra

Champion
Just det ja, finns det intresse att bygga ett till skithål? Alla har ju inte fått chansen att skriva för Playbooks. :gremsmile:

Isåfall kan vi köra en till drive nästa vecka, ge GothCon-besökarna tre settings att välja på. (Hatchet City, Sunken Sydney och...)

Sereg_UBBT

Swashbuckler

Anton P

Veteran
Arvid A. C. said:
Just det ja, finns det intresse att bygga ett till skithål? Alla har ju inte fått chansen att skriva för Playbooks. :gremsmile:

Isåfall kan vi köra en till drive nästa vecka, ge GothCon-besökarna tre settings att välja på. (Hatchet City, Sunken Sydney och...)
Arrgh, min bok har inte kommit än, kommer det finnas möjlighet att skriva saker som inte kräver allt för stor regelinsikt?

Edit: kan vi inte göra ett "on the road" alternativ, typ som den där tåg-kampanjen som någon postade om för inte så länge sedan.

morkbollen_UBBT

Warrior
Arrgh, min bok har inte kommit än, kommer det finnas möjlighet att skriva saker som inte kräver allt för stor regelinsikt?
Om du laddar ner spreadsen från AW så har du typ alla regler du behöver. Men så klart det finns ju grymma MC-tips i regelboken.

Anton P

Veteran
Tack!
Nu blir det till att läsa, jag är väldigt gärna med och gör ett till scenario.

Anton P

Veteran
Efter en dags funderande kom jag på idén med en kampanj ombord på en ångbåt som långsamt rör sig uppför någon stor flod i AW:s europa. Då kan man slänga in ruinerna efter alla städer som låg längs floden.

claes

Swordsman
Anton P said:
Nej, jag köpte det från Leisuregames, då fick man ingen pdf.
Skicka ett mejl till Vincent med din orderbekräftelse från Leisure Games så skickar han pdf till dig.

Sodivra

Champion