Nekromanti April, April!

Troberg

Sinister eater
Men vänta lite nu...

...det här kanske bara är vad Yassilus VILL att vi ska tro! Han kanske använder en fejkad Gardener för att få oss att TRO att hela kuppen var ett aprilskämt medan han diskret avrättar dissidenter på löpande band!

Vi måste ha bevis! Hur vet vi att Gardener är den riktige Gardener? Vi måste ha ett test! Hmm, vi vet att Gardener är programmerare, så svaren på följande frågor borde avslöja eventuella bedragare:

1. Vilket talsystem är lättast och mest intuitivt att räkna i?

2. Vad är enklast om man vill förstå hur man använder ett program: manual, källkod eller disassemblerad programfil?

3. Rangordna följande varelser efter hur högt stående de är: amöba, användare, binnikemask, programmerare.

4. Vad är viktigast, en ball sorteringsalgoritm eller ett begripligt användargränssnitt?

5. Vilka av följande är drycker: Cola, vatten, juice, mjölk?

Det borde uppdaga sanningen!

Feuflux

omjonasson.se
And now for something completely similar

Jag glädjs, dels för Gardener, som måste ha lagt ner ett hästjobb (och antagligen långt mer än ett) på hemsidan, som måste känna en tillfredsställelse både för att hans arbetstyngd nu har lättats och för att hans "barn" kommer att vara i trygga händer..

Yassilus: I'll never join the dark side! (moderatorerna)
Gardener: Yassilus. I am your father. And webredaktionen will take care of you.
Yassilus: You are? You will? Cool. I'll join you then.

Eller menade du att forumet skulle vara Gardeners barn?... :gremwink:

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga annars... Grattis? Lycka till? Gud hjälpe oss alla? Hmm, jag tror jag säger något annat: Rock on!

anth

Vetefan
www.rollspel.net ?

Var rollspel.net bara ett aprilskämt eller kommer den adressen användas till något speciellt i framtiden?

Gardener

Champion
Re: Men vänta lite nu...

Svar 1: Binärt, bara två siffror att hålla reda på, enklare kan det inte bli om man inte är en groda som bor hela sitt liv inne i en blomma i Amazon-jungeln.

Svar 2: Kuggfråga, enklaste sättet att förstå det är att skriva det själv.

Svar 3: amöba, användare och binnikemask är på ungefär samma nivå, alla hackar ner på programmeraren.

Svar 4: Sorting out Sorting är min favoritfilm, det säger väl allt?

Svar 5: Juice och Mjölk. Vatten har man i datorns kylsystem, Cola är mat.

Men det här bevisar ju ingenting, Yassilus kan ju ha låst in Gardener i källaren och torterat fram svaren.

Gardener

Champion
Re: www.rollspel.net ?

Jag har haft planer på att ha rollspelsinriktat webbhotell där tidigare, men om det är något som Yassilus kommer arbeta för vet jag inte. Av vad han har sagt så är det inte med på den närmaste tidsplanen i alla fall. Fast å andra sidan vet han nog inte om att jag har haft planer på något sådant heller.

Inom den närmaste tiden kommer det alltså inte användas, men det är inte omöjligt att det blir något i framtiden, det är upp till Yassilus att avgöra.

Troberg

Sinister eater

Svar 1: Binärt, bara två siffror att hålla reda på, enklare kan det inte bli om man inte är en groda som bor hela sitt liv inne i en blomma i Amazon-jungeln.
OK, fast hex hade också varit acceptabelt.

Svar 2: Kuggfråga, enklaste sättet att förstå det är att skriva det själv.
OK. Ibland måste man dock ha en disassembler för att förstå vad man skrivit själv.

Svar 3: amöba, användare och binnikemask är på ungefär samma nivå, alla hackar ner på programmeraren.
Inte riktigt rätt, men nära nog.

Svar 4: Sorting out Sorting är min favoritfilm, det säger väl allt?
OK.

Svar 5: Juice och Mjölk. Vatten har man i datorns kylsystem, Cola är mat.
Helt fel. Juice är grönsak, mjölk är något man hört nämnas någonstans, vatten tvättar en del sig i, i datorns kylsystem har man lämpligen flytande kväve, cola är dryck, mat är okänt.

Men det här bevisar ju ingenting, Yassilus kan ju ha låst in Gardener i källaren och torterat fram svaren.
Jag tycker det verkar som om Yassilus låst in Gardener och torterat honom, men att Gardener genom att smyga in subtila fel försökt få ut ett meddelande. Tar man bokstäverna i "Gardeners" svar, plockar ut några av dem och ändrar ordningen så blir det följande meddelande:

Hjälp jag är fången i Yassilus källare. Rädda mig. cqd

Jag har bara en sak att säga:

Free the Gardener 1! Free the Gardener 1! Attica! Attica! Storma Bastiljen!

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Hjälp jag är fången i Yassilus källare. Rädda mig. cqd"

Och vad står då cqd för? :gremlaugh:

Personligen tror jag att det är möjligt att exakt bestämma tidpunkten för jordens undergång genom att plocka ut rätt bokstäver ur Gardeners svar. Så medan ni andra går under så kommer mina barnbarnsbarn att befinna sig i säkerhet på Fido den 15:e planeten. :gremwink:

Balderk

Swashbuckler
Jag vill också inställa mig i skaran och tacka Gardener för allt han har gjort för siten och oss användare. Du har gjort ett kanonjobb!

Jag vill också grattulera Yassilus till Chefredaktörspositionen och säga att jag tror att du kommer att göra att jättebra arbete för siten. Gör du det inte blir det väl revolution

Det ska bli spännande att se vad som händer med www.rollspel.nu i framtiden.

/Balderk

seinet

Swashbuckler
Re: Plööö!

Det betyder att allt som Tyrolerkhatten har skrivit är bluff, inget Vampyre för 100 kr alltså.

Vem vet, Tyroloerkhatten kanske gör ett nytt framträdande om ett år igen.

/Seinet Wintermute - Har sovit gott inatt

Troberg

Sinister eater

Och vad står då cqd för?
En av föregångarna till SOS. Telegrafistförkortning för Seek You Distress (alternativt Seek You Disaster eller Seek You Danger beroende på vem man frågar).

Lite intressanta sidofakta är att SOS inte alls betyder Save Our Souls eller Save Our Ship som många tror. Det kom som en kompromiss när man standardiserade nödsignal. CQD var ett alternativ, men tyskarna gillade inte det utan föredrog sitt SOE. Detta gillades inte av andra eftersom E är en enda kort blip som lätt missas. Man ville dessutom ha något som var lätt att komma ihåg och lätt att identifiera, så man bytte ut det E mot S, vilket gav morsekoden tre långa, tre korta, tre långa. Enkelt, lättidentifierbart och praktiskt, men betyder ingenting.

Personligen tror jag att det är möjligt att exakt bestämma tidpunkten för jordens undergång genom att plocka ut rätt bokstäver ur Gardeners svar.
Bara om du plockar ut fel bokstäver och ordnar dem i fel ordning.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Det påståendets orimlighet inses lätt av alla som sett Yassilus förhöra någon! :gremwink:

Sorting out Sorting är min favoritfilm, det säger väl allt?
Jag upptäckte att Sorting out Sorting har en egen entry på Internet Movie DataBase. Det hade jag inte väntat mig!

/tobias

Insignia

Swashbuckler
Jag listade ut rätt så tidigt att det var et aprilskämt. Bråka om lilla söta Yassilus? Näää! Tyvärr hade jag inte tid att tillbringa hela dagen här igår, så jag missade det nya vackra utseendet :gremwink:

Men lycka till, både Martin och Olle! Hoppas ni ska trivas :gremsmile:

Insignia

Swashbuckler
I knew it!

"Seinet Wintermute - Busade lite mer er själv genom newbie-användaren Tyrolerkhatten"

Jag misstänkte att det var du :gremlaugh:

seinet

Swashbuckler
Re: I knew it!

Tror jag inte på alls, varför misstänkte du det?

/Seinet Wintermute - Sitter och äter jordnötter och dricker cola

Insignia

Swashbuckler
Re: I knew it!

För att användaren ifråga kändes som ett aprilskämt, och för att han påstod att han hade ringt till dig :gremwink:

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Missade du det...

Det är nästan synd, skulle inte herrarna kunna slänga upp det vid sidan om så att även du får beskåda Hur Vidrigt Fult det var. :gremsmile:

Yassilus hade en lång dag, men jag tror inte det var en långtråkig dag för honom. :gremwink:

*börjar nynna lite tondövt på något som påminner om America, america... men faktiskt har tagit text i form av Insignia, Insignia, the greatest of our clan*

Gardener

Champion
Re: Missade du det...

Jag kan fixa en skärmdump av hur det utseendet såg ut lite senare, men nu tänkte jag roa mig lite.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Missade du det...

"Yassilus hade en lång dag, men jag tror inte det var en långtråkig dag för honom. :gremwink:"

Lång dag, ja. Stressig dag, ja. Rolig dag, ja. :gremsmile: Helt klart intressant dag. Det var jobbigt att ligga osynlig och ta bort alla april april-inlägg som kom... :gremwink: