Soft.
Jag gillar att du fäster så stor vikt vid omständigheter snarare än skicklighet och vapen: Det kan nog uppmuntra både planering/list och rollspel!
Själv skulle jag förstås gärna se att du skiljde på psykologiska faktorer och fysiska för att de ska kännas annorlunda, men du kanske vill hålla det så minimalistiskt som möjligt?
Fysiska faktorer skulle kunna avgöra vad man har för möjligheter mot den andre (vem som driver striden, blottor och så vidare) och psykologiska vad man har för möjligheter mot "sig själv" (bättre moral = man kan spela ut bättre kort -om du hade gjort skillnad på kort alltså - eller liknande.. Kanske man kan spela ut vrålhårda anfall som sliter ut en själv också? (Dra fler kort) Dålig moral = till slut kanske man ger upp.. eller så.)
En annan sak man kan ta i beräknande är att när man använder tärningspölar så får man ytterligare en variabel att leka med: Vilka tärningar/kort som räknas och inte räknas. Nu har du förstås avgjort att alla röda kort räknas, men i gynsamma fall kanske vissa svarta kort räknas, i dåliga fall räknas inte vissa röda kort?
Kombinerat med mina psykologförslag så kan du ju säga att fysiska faktorer avgör hur många kort man får dra, eller om man får något plus/minus på resultatet, psykologiska faktorer avgör
vilka kort man får använda.. Säg att du har en psykologisk fördel på 4, då räknas alla svarta kort som visar 1-4. Har du en "psykologisk situation" på -4 så räknas alla röda kort på 1-4 bort, eller liknande.
Sedan kan man lätt lägga in ett satsningssystem i det här också, fråga Rising om du får använda hans. Fast det kanske är att ta grundtanken för långt.