Det finns den del system som verkligen satsar på det där med konsekvens och använder samma mekanik för skadan som för resten av systemet. Sist jag kollade var det ingen som egentligen lyckats med det där (utom möjligtvis Fudge). WoD-systemet behandlade t.ex. 10 på tärningen annorlunda om det var skadeslag eller färdighetsslag (om jag inte kommer ihåg fel).
Så, vad jag funderar på är om det är något som
A: är eftersträvansvärt
och
B: vilka problem det innebär.
WoDs system har t.ex. både sågats och hyllats för detta designval.
Vad tycker ni och varför?
För dem som fortfarnade är förvirrade om vad jag babblar om handlar det alltså om att man istället för de traditionella skadetärningarna slår ett "skada"-slag som om det vore ett vanligt slag. I BRP skulle man slå under sin "att skada"-% för att skada. I D20 skulle nog skadan vara 1D20+bonus. O.s.v... Ofta vill man nog pula in pansar och tålighet där någonstans vilket kanske skulle göra det till ett motståndsslag i BRP
Så, vad jag funderar på är om det är något som
A: är eftersträvansvärt
och
B: vilka problem det innebär.
WoDs system har t.ex. både sågats och hyllats för detta designval.
Vad tycker ni och varför?
För dem som fortfarnade är förvirrade om vad jag babblar om handlar det alltså om att man istället för de traditionella skadetärningarna slår ett "skada"-slag som om det vore ett vanligt slag. I BRP skulle man slå under sin "att skada"-% för att skada. I D20 skulle nog skadan vara 1D20+bonus. O.s.v... Ofta vill man nog pula in pansar och tålighet där någonstans vilket kanske skulle göra det till ett motståndsslag i BRP