Kommentar till intervjun
För min del är det fråga om att titta på det som en balans mellan de "kommersiella" rollspelen, och de spännande, utvecklande rollspelen. Hobbyn kan inte leva utan den ena eller den andra.
Hur mycket än James Wallis tycker att D&D har problem, och att experimentiella spel är mer spännande, så kvarstår faktum: D&D är störst. D&D spelas mest. För att det är roligast att spela för majoriteten av rollspelarna.
Tänk på det han sa om en kille med 200 dollar i fickan. Han skulle inte lägga det på D&D, utan på en spelkonsol och några spel. Jag skulle vilja utvidga det resonemanget ytteligare: det är större chans att killen med 200 dollar lägger dem på D&D än på Hogsheads olika experimentiella spel.
Hogsheads nyskapande spel kan finnas för att D&D finns, och drar in folk i hobbyn. D&D kan utvecklas till att vara ett starkt alternativ tack vare att nyskapande spel finns som experimenterar med formen.
För mig är det också så som speldesigner att jag har bland annat jag två olika drivkrafter: nyskapande och acceptanssökande.
Nyskapande står ofta i motsats till acceptanssökande. Hitta på nått nytt, revolutionerande, och du får cred av några olika rollspelare. Kanske upp till 1% av rollspelarna.
Acceptanssökande står i motsats till detta. Om man vill göra saker som accepteras, och alltså spelas, av massor med rollspelare, så får man gå D&D- och d20-vägen (eller GW-vägen, eller WW-vägen). Då når du plötsligt 99% av alla rollspelare (du får visserligen otroligt mycket skäll från de tidigare nämnade 1% rollspelare som vill ha nyskapande grejor, men det är sånt man får ta).
Var man som designer får sin kick ifrån är helt upp till var och en att bestämma. Vissa vill göra obskyra, nyskapande spel, vissa vill göra spel som når ut till den stora massan.
För mig väger balansen väldigt tungt över till acceptanssökande. Jag vill att mina rollspel ska spelas av en massa gamers, och det är viktigare än att vara nyskapande. För mig alltså. Sen är jag jätteglad att Hogshead gör sina spel, de är rejält bra, men jag vill inte göra dem själv.
MVH
Magnus
Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se