Arcane säsong 2 [spoilers]

Bifur

Veteran
Sett avsnitt 1 och 2 nu. En inledning som lovar mer även om berättelsen följer flera trådar redan från start (vilket är fullt rimligt) - något som möjligen kan verka lite splittrat om man inte har säsong 1 i färskt minne. (Jag klämde den i veckan.) Jag blir väldigt nyfiken på var vissa delar kommer att landa.

I övrigt ligger serien kvar på samma anmärkningsvärt höga nivå. Det är välspelat, har utmärkt tempo och klippning, bra action, bra musik, suveränt bildberättande. Historien utvecklas naturligt från karaktärernas motiv och reaktioner på varandra. Vidare fortsatt träffsäker känsla för sitt bruk av vad vi kan kalla musikvideor i narrativet (vilket lätt hade kunnat bli för mycket).

Last edited:

Necronauten

Veteran
Plöjde igenom dom 3 avsnitten som släpptes igår. Älskade varje minut av det.

Enda jag kan klaga på är att man måste vänta ytterligare ett tag på att nästa "akt" ska släppas :p

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Varför ser inte fler datoranimerade filmer och tv-serier ut såhär? Standard för datoranimering är en lite glättig och plastig yta, vilket fungerade utmärkt i Toy Story där huvudpersonerna var plastfigurer, men inte i andra sammanhang. Det här ser så otroligt mycket bättre ut.

Anarchclown

Swashbuckler
Lätt min favoritmedia de senaste 10 åren tillsammans med Ted Lasso och 1882. Första tre avsnitten i nya säsongen var lite transportsträcka ungefär som 4-6 av förra säsongen var. Men det är ju inte så konstigt med tanke på hur mycket de hade att hantera från det sista avsnittet i förra säsongen. Oavsett vad så är ju transportsträcka i Arcane fortfarande typ 9 av 10 i betyg.

Mundo

Myrmidon
Fuck me vad bra det här är. Jag vet inte vad vi gjorde för att förtjäna en animerad serie som ser så bra ut, är så välskriven och har så löjligt bra ljuddesign/röstskådespel - but here we are.

Rent praktiskt är det som @Anarchclown säger, att det här är en del transportsträcka, och det uppfattas nog som att saker händer mycket, och väldigt fort, om man inte nyligen sett om säsong 1 och låtsas som att avsnitten släppts direkt efter varandra.

I övrigt vill jag bara säga det här:

mxsthuq54vzd1.jpg

Bifur

Veteran
Såg avsnitt 3 igår också. Inte så mycket nytt att säga, annat än att det var fortsatt bra. Väldigt mycket på gång och säker på att jag inte fattat allt men tänker att det nog ger sig. (Jag gillar annars hur serien arbetar med mysterier. De framträder naturligt för att karaktärerna inte förstår och känns inte framtvingade för intrigens skull. Man undrar ju om Viktor är hexkärnan nu?)

För övrigt såg jag en uppgift om att säsong 1 och 2 ska ha kostat 250 miljoner USD ihop. Det var saftigt, men syns ju skärmen.

Mundo

Myrmidon
För övrigt såg jag en uppgift om att säsong 1 och 2 ska ha kostat 250 miljoner USD ihop. Det var saftigt, men syns ju skärmen.
Stämmer. Gör den med mycket god marginal den dyraste animerade serien (per minut, slår vad om att det finns animé-serier med sju miljoner avsnitt som därför är dyrare i längden).

Anarchclown

Swashbuckler
Fuck me vad bra det här är. Jag vet inte vad vi gjorde för att förtjäna en animerad serie som ser så bra ut, är så välskriven och har så löjligt bra ljuddesign/röstskådespel - but here we are.

Rent praktiskt är det som @Anarchclown säger, att det här är en del transportsträcka, och det uppfattas nog som att saker händer mycket, och väldigt fort, om man inte nyligen sett om säsong 1 och låtsas som att avsnitten släppts direkt efter varandra.

I övrigt vill jag bara säga det här:

View attachment 20819
That meme though. Verkar som att hon var glad över att få hoppa in och heja på när Caitlyn fick sin Palpatine moment. Vet inte om det kommer att vara superkul att heja på henne framöver. :)

Mundo

Myrmidon
That meme though. Verkar som att hon var glad över att få hoppa in och heja på när Caitlyn fick sin Palpatine moment. Vet inte om det kommer att vara superkul att heja på henne framöver. :)
Tyckte det var peak writing att låta henne vara den första av poliserna som börjar göra hälsningen - inte för att hon är ond utan precis tvärtom. Det är klart hon tycker det är jättebra att Caitlyn tar över, hon vet ju att Caitlyn inte är en korrupt politiker som låtit situationen gå så långt som den gjort. Caitlyn är ju både hennes chef och kompis, till och med idol. Klart det kommer bli bra med Caitlyn!bv9d9z9e640e1.jpeg

Anarchclown

Swashbuckler
Tyckte det var peak writing att låta henne vara den första av poliserna som börjar göra hälsningen - inte för att hon är ond utan precis tvärtom. Det är klart hon tycker det är jättebra att Caitlyn tar över, hon vet ju att Caitlyn inte är en korrupt politiker som låtit situationen gå så långt som den gjort. Caitlyn är ju både hennes chef och kompis, till och med idol. Klart det kommer bli bra med Caitlyn!View attachment 20826
Ja men det kommer nog också betyda att hon lyder order när hon inte borde och har en lite väl naiv och svartvit syn på världen framöver. Vilket nog inte kommer att vara superbra. Men vi får se. :) Och ja. Det var jätteroligt att se att den kompetenta och dugliga individen var för lite diktatur medan den som super och är helt cynisk bara gick därifrån i avsky. Så otroligt många andra shower hade låtit det vara den hårda typen som är för fascism för att han är hård och ond och den goda personen som instinktivt förstår att "dictatorship bad". Som vanligt är deras detaljer spot on i att de verkligen inte gör vad man förväntar sig.

Mundo

Myrmidon
En såndär liten detalj som kan vara lätt att missa, förresten.

När säsong 1 var över så spekulerades det mycket bland fans att de gyllene märkena man ser på Mels rygg när Jinx raket är påväg in i tornet är någon typ av magi.

I eftersvallet av attacken så förstår inte Jayce hur han klarat sig och alla andra sårats/dött.

Såhär ser rådshallen ut efter attacken.

wcrlohgnm80e1.png

Mels plats (som Jayce och Shoola satt bredvid) är nere till höger. Den enda delen av bordet som inte bär spår efter direkt skada, bortsprängda flisor, etc. Shoola satt dessutom till vänster om Mel, vilket förklarar varför det är hennes högra öga (det längst bort från Mel) som skadades i attacken.

Mel uttrycker själv inte att hon känner till det här, så nu spekuleras det inte längre huruvida Mel har ett magiskt skydd, snarare om hon vet om det (och isåfall varför hon inte berättar för Jayce).

Arrikir

Venator
Såg precis klart avsnitt 3 och jag instämmer att faaasen vad bra det är. Älskar också symboliken med den trasiga kugghjulet som är kvar av rådssalen, verkligen "Show dont tell".

Blir spännande att se vad som händer härnäst, väntar med spänning på nästa omgång avsnitt.

Bifur

Veteran
En inledning som lovar mer även om berättelsen följer flera trådar från start (vilket är fullt rimligt) - något som möjligen kan verka lite splittrat om man inte har säsong 1 i färskt minne.
Jag har för övrigt sett om akt 1 under veckan och vill nog revidera mig själv aningens. Det är högt tempo men inte riktigt så forcerat som det verka vid en första anblick, däremot behöver man titta fokuserat och vara uppmärksam på detaljerna (vilket inte alltid faller sig naturligt när man är upptagen av intrigen) - då ser man hur saker och ting krokar i varandra tydligare. Det enda som fortfarande framstår som lite hastigt är hur snabbt Caitlyns anseende stiger. Det här är ändå personen som viftas bort som en rik tjej som leker polis i början av säsong 1. Ok för att vissa i rådet hunnit få upp ögonen för hennes intellekt men att stora delar av stadens elit redan här ska tycka att "detta bör bli vår diktator" skaver något.

Last edited:

Mundo

Myrmidon
men att stora delar av stadens elit redan här ska tycka att "detta bör bli vår diktator" skaver något.
Jag kan köpa resonemanget, men jag vill föra några motargument.

"It's not the girl. It's the name. It bewitches people." - Salo

• Hon är den enda arvingen till en väl ansedd föredetta ledare av staden (som bland annat var den som var patron till Jayce, stadens föredetta nr 1).
  • Hon är den enda av stadens ledare som faktiskt gjorde något efter Jinx/attacken under minnesstunden. Vittnen lär också ha sett henne inte bara slåss utan leda kampen under minnesstunden (vilket var ett exklusivt event, endast för de finaste av stadens finaste).
  • Hon valdes inte av stadens elit, hon valdes av Ambessa, vilket följdes av att stadens alla snutar (vilket också är Piltovers enda militär) valde henne. Stadens elit har inget val mer än att godkänna det, såvida de inte vill börja diskutera med enforcers om vilket val som är bäst.
  • Hon tillsätts inte som diktator, hon tillsätts som "Appoint a general to lead until this threat is vanquished" - vilket iofs är diktator i romersk mening men inte diktator som meningen "hon ska styra här tills hon dör". Hon tillsätts för sin militära erfarenhet och för att hon har respekt hos de som ska slåss, vilket är ett rimligt ställningstagande hos en befolkning som är helt ovan vid krig plötsligt befinner sig i krig.

Slutligen, vi vet inte egentligen vad stadens elit tycker om Caitlyn som valet. Vi vet att de gillar konceptet (vi måste mörbulta zauniterna för detta), men inte vad de tycker om valet av Caitlyn. Det kan visa sig i nästföljande episoder att Caitlyn inte är ett populärt val, eller att hon får börja köpa lojalitet genom samma korruption som det förra rådet nyttjade för att leda staden. Alternativt att Ambessa "hjälper" henne att säkra deras lojalitet med andra metoder. Allt vi fick i den här scenen var att personerna med våldskapital valde Caitlyn - då har inte personerna utan våldskapital så mycket alternativ än att i stunden nicka och sitta ned i båten.

Last edited:

Mundo

Myrmidon
Vill också tillägga för ovan scen att, som alltid, är musiken så satans fet. Finns sithar i Star Wars som önskade de hade såhär fet musik.

Bifur

Veteran
- vilket iofs är diktator i romersk mening
Och vad jag menade med ordet, i just detta sammanhanget. (Men det spelar mindre roll.)

Hur som. Jag håller med om alla dina argument @Mundo, men jag tycker inte de når riktigt hela vägen fram. Som sagt, det skaver lite, inte mycket. Några enstaka moment i säsong 1 som visar en växande respekt för henne hade räckt (kanske bara till och med en justering av första scenen i avsnitt 4 där de andra poliserna driver med henne), nu får jag som tittare extrapolera lite mer än vad jag tycker ska behövas. Men det är ju detaljer, jag försöker inte påstå att det är dåligt, bara inte lika väl utfört dramaturgiskt som allt annat.