Flumutlägget Arne (smått OT i OT)
Nä, jag hävdar att fantasyns dominans inom rollspel beror på en enda sak: Dungeons&Dragons var först.
Ja. Det är väl de flesta kommersiella rollspelsförläggares dröm att återupprepa D&D-succén? Ibland känns det som att den svenska rollspelsmarknaden har samma vibbar från Drakar och Demoner - självfallet nedsmolkat med en hög av rosa nostalgikladd.
Fast jag tror inte bara man kan skylla på D&D - just nu är fantasy mer inne i svängen än science fiction, det är i alla fall den känsla jag får i Sverige, ja, även i USA. Litteraturen gör sitt, verkligen, och jag tror inte direkt det skadar att det finns en bibel - Tolkiens verk - att dyrka och försöka tolka på sitt alldeles egna vis. Behöver kanske science fiction-genren en liknande förkämpe? Vet inte riktigt.
Det lär inte bli någon större omsvängning inom kort i alla fall, Sagan om Ringen-filmerna har gjort fantasy till mainstream på allvar, hela vägen. Med allt vad det innebär, allt som komma skall, allt gräsligt.
Ville man vara lite kontroversiell, eller bara tuff, så skulle man tala om en våldtäkt på våra fantasivärldar. Men jag vill inte sträcka mig så långt, konstaterar hellre att det förhoppningsvis blåser förbi. Kanske blir den naturliga motreaktionen att satsa på science fiction, kanske ger det eld till den brasan? Må så vara att det görs fler sf-filmer, skrivs en massa böcker och så, men i slutändan så är det mediatiden som räknas. Syns du inte så finns du inte.
Eller?
När jag tänker på sådant här så är det så skönt att man är en del av en liten, egen hobby. Underground är att ta i, men man slipper bry sig så mycket om alla trender som piskar, ja, till exempel tv-spelen för att ta ett exempel jag är väldigt insatt i.
När allt kommer omkring så behöver vi inte vara så många. Bara tillräckligt många för att få mångfald och utveckling.
...och nu skall jag sluta blaja för jag sitter egentligen och tänker på annat. Var det någon som överhuvudtaget fick ut något av allt det där? Gick poängen fram? Finns den?
Glögg nu. Den finns. Och är röd. Fast inte i ARK.