Nekromanti arketyper på konvent

Erufailon

Swordsman
jag skulle behöva hjälp att bena ut arketyper som kan förekomma på ett rollspelskonvent, detta har med mitt bidrag till dogmarollspelsutmaningen att göra.
nu ska jag inte avslöja mera... :gremwink:

även andra konventserfarenheter kan säkert hjälpa till oxå.

Sodivra

Champion
Illaluktande Kortspelare.
Skäggig (och tjock?) Veteran
Gothare
Vampyrlajvare/Lajvare/Någon med gammaldags kläder
Liten Kobold
Friformspretto
Tärningstaliban/Insnöad Grottkrälare
Kvastkrigare (Kommer inte ihåg vad den där städarmén hette.. Pavise?)
Brädspelare/Figurspelare
Prestigeklass: "Jag har skrivit och BYGGT mitt eget spel"
Vilsen Vuxen (Förälder, politiker..)
Medsläpad Kompis/Syskon/Barn (Bebis)/Flickvän/Pojkvän
Allmighty Arrangör
Spelledare (ovanlig)
Konventszombie (äääh..)
Konventsnoob (också onödig?)

Erufailon

Swordsman
tackar tackar, kommer nog hjälpa mig en hel del, själv så har man inte varit på så många konvent.

kommer nog och hälsar på på indecon ifall mitt gothconschema har någon glipa ;-)

Sodivra

Champion
Och om det ska vara mer arketypiskt..

Orchnitande Hårdrockare
Tärningsrullande Vegan (Eller ska man göra en vegan-punkare?)
Mörk Synthare
Soft Glidare (Motsatsen till konventszombien, spelar lite, glider mycket.. tar det lugnt. Eller vänta.. finns såna?)

Andra företeelser.. Skägg och Fetma? Säg att du har dom som grundegenskaper! :gremgrin: Tjejer får väl ha ett annat respektvärde än skägg, dock..
En grundegenskap för Klädmörkerhetsindex vore ju något också.. Om du kommer på ett smart sätt att använda dom. :gremsmile: Kulturskillnader?

Krille

Super Moderator
"Kvastkrigare (Kommer inte ihåg vad den där städarmén hette.. Pavise?)"

Piasava.

Fler arketyper:

Butikspersonal
Butiksbesökare
Håkan Ackegård

Erufailon

Swordsman
desto mera fördomsfulla de är desto bättre.. komik är ett ledande drag här :gremwink:
Tjejer får väl ha ett annat respektvärde än skägg, dock..
mjo, svårt...

skulle vara bra ifall man kunde få några utmärkande drag för varje, jag vet vad de flesta är för typer men vissa har jag inte hört förut som konventszombien

tror det finns soft glidare, fast det beror ganska mycket på hur uppbokat man har det, de flesta har förmågan att bli gidare när de inte har så mycket inplanerat.

har inte tänkt på grundegenskaper ännu, men det verkar ju som vettiga :gremwink:

Lindenius

Swashbuckler
jag skulle behöva hjälp att bena ut arketyper som kan förekomma på ett rollspelskonvent

Rollspelstönt... ahahhahhhhaa... nej vänta... :gremcrazy:

//erik. snökon '98-00

Sodivra

Champion
Hihi.

Jag funderade också på att föreslå något sådant, men bestämde mig för att låta bli. Men jag kan ju passa på att ta upp anledningen till varför jag lät bli, eftersom jag tycker det är rätt viktigt.

De flesta på konvent är väl just "vanliga rollspelare", men tar man med sådana så sabbas satiren, alla (nästan) som gör sig själva gör sig till vanliga rollspelare.. Det är svårt, men varje konventsbesökare borde gå att passa in i åtminstone en hysteriskt stereotypisk arketyp när spelet väl är igång!

IMHO.

Lindenius

Swashbuckler
Re: Vi är inte töntar!

Vi är nördar!

Det är en definition påhittad av svenska töntar för att framstå som exentriska och inte som töntar. Tyvärr så fungerar den definitionen som skiljemarkör enbart inom töntklassen - och knappt ens då. :gremgrin:

//erik. dork

Man Mountainman

Storsvagåret
För att vara OT...

Jag förstår vad du menar, men för mig har "tönt" och "nörd" alltid varit skilda saker och jag har även upplevt att personer i min omgivning, som varit ingetdera :gremtongue:, haft samma uppfattning. Jag tror det i första hand är regionalt och åldersbetingat.

Mouja

Hero
Jag måste bara citera en sak som sades på SondKon nu i helgen.. det är säkert ingenting nytt men, men..

"Magic-spelare är giriga av naturen"

Det är ett måste :gremwink:

Typ; Händelse: Magic-spelsession - Rollpersonen får minus fyra i generositet :gremlaugh:

Björn Hellqvist

Swordsman
Utmärkande för veteranen är att han började åka på konvent någon gång runt det år då konventsgeneralen föddes. Hände mig på GothCon förra året...

Lindenius

Swashbuckler
*missförstår* [OT]

Utmärkande för veteranen är att han började åka på konvent någon gång runt det år då konventsgeneralen föddes. Hände mig på GothCon förra året...

Låt mig se, du började vara på konvent på GothCon förra året, samtidigt som en konventsgeneral föddes... :gremcrazy:

//erik. natthumor