Nekromanti Arketyper till Neotech Ultra?

Carl Johan Ström

Swordsman
Tänkte bara om det finns några förslag på vilka arketyper (typiska SLP:er -- inte individer) som behövs till Ultra. Följande har vi skrivit om:Typisk gangsterTypisk yakuzaTypisk triadmedlemTypisk gängmedlemTypisk booster Typisk kickerTypisk hackerTypisk livvaktTypisk hitmanTypisk torpedTypisk utkastareTypisk teknikerTypisk journalistTypisk väktareTypisk ordningspolisTypisk kriminalareTypisk säkerhetspolisTypisk rånareTypisk fixer MVHCarl Johan Ström,Neogames AB

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Vad sägs om Typiska:

Playboys
Prostituerade
Svart-doktorer
Hemliga agenter (typ CIA, eller MI3S)
Insatsstyrkemedlem
Militär (soldat)
Militär (officer)
Övercybrat genmanipulerat "freak" ? (ok ok, dom kanske är allt annat än typiska /images/icons/wink.gif)

Allt jag kan komma på just nu

Confusion

Veteran
Och lite mer "vanliga" arketyper som t ex. Läkare, försäljare, chaufför/pilot, sekreterare....

/Henning

Caldaras

Veteran
Lite mer förslag:
Företagsledare
Klubbägare
Advokat
(Korrupt) politiker
Industrispion
Lobbyist
Terrorist
Läkare

PAX

Jordisk Äventyrare
Snälla!

Fyll inte Ultra med Typiska Arketyper! Dessa klarar jag av att skapa själv inför ett äventyr. Lägg krutet på annat nyttigt i stället. Men det kanske bara är jag som tycker så...

No Leaf Clover

Veteran
det behövs inte

man kan väl själv fixa sådana karaktärer, det är bara att slå ett par tärningar och hitta på ett namn...

Jag skulle hällre se lite kartor över ruiner och massor av uppdrags idéer, "but don't mind me, Im just an actor"

Fler vapen också och bilder på fler saker som pansar och fordon, kanske lite fler vapen modifikationer ............

Men ni på ng vet ju bäst... YOU ROXXOR !!!

DAKRilla

Hero
Re: Snälla!

"Men det kanske bara är jag som tycker så...

Nej, det är det inte. Arketyper är för mej i princip ovesäntliga. Men ha gärna med nån enstaka sida sådant så att övriga spelare/spelledare som har nytta av dom också blir nöjda.

DAKRilla

Hero
Re: det behövs inte

Fler vapen? Fler vapenmodifikationer? Jösses! Har du hört talas om Offensiv? Där finns ju 350 haneldvapen beskrivna för sjuttsicken!

Carl Johan Ström

Swordsman

Meningen är att Ultra skall vara ett hjälpmendel för spelledaren. Att sätta sig och göra en rollperson och utrusta densamme maed vapen och dylikt är inte något jag skulle vilja göra under ett spelmöte. Skulle jag försöka skulle min spelare hinna gå hem. Därav anledningen till attdet kommer med ett gäng användbara arketyper i Ultra.

I princip kommer bara arketyper där spelvärdena är av intresse. Alltså: i huvudsak vapen, skadeinfo och färdigheter.

Det kommer massor med kartor på byggnader, affärer, nattklubbar, hotellrum och dylikt.

Fler vapen kommer inte med i Ultra. Det får räcka med de som är i Neotech Offensiv.

Vi kommer att göra en utförlig presentation av Ultra så fort vi beslutat vad som skall vara med och vad som skall lämnas ute.

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB

PS. Ursäkta avsaknaden av radbrytningar i mitt första inlägg. Forumet funkar skitkasst när man använder Mac (det funkade bra förr i tiden). DS.

Honken

Hero

Fyll inte Ultra med Typiska Arketyper! Dessa klarar jag av att skapa själv inför ett äventyr. Lägg krutet på annat nyttigt i stället. Men det kanske bara är jag som tycker så...

Arketyper är helt okey, inte hur många som helst däremot. Men inga fler vapen! SNÄLLA!

Honken

Hero

Det kommer massor med kartor på byggnader, affärer, nattklubbar, hotellrum och dylikt.

Låter som Shadowruns "Sprawl Sites".

/Honken

swazze

Swordsman
Lägg in lite mer info om rymden
Eftersom ni tänker lägga ner Röd Sand så kan man behöva lite mer än det som står i grundboken för att lyckas knåpa ihop nått vettigt uppdrag.

PAX

Jordisk Äventyrare

Vad jag själv skulle kunna finna intressant är speciella SLP:s som funkar att använda i äventyr. Dvs de som har en intressant bakgrund som man själv kan nysta vidare på och skapa äventyr från.

Vill inte ha Typisk Mördare med Yxa 38%, Se Elak Ut 86% och Skrämma Små Barn 212%.

Emil

Hero

Det handlar väl inte precis om att fylla boken med arketyper. Det går säkert att trycka in minst sex arketyper på en sida, varpå tre-fyra sidor skulle ge fler arketyper än någon någonsin skulle få användning av...

/Emil

Emil

Hero
Lite förslag...

Typisk medelsvensson/arbetare (mycket användbar, skulle jag säga. Känns inte så ovanligt att rollpersoner gör intrång i vanliga människors liv och lägenheter...).
Typisk yuppi/affärsman/slipsnisse
Typisk bartender/croupier/värdshusvärd, whatever...

/Emil - Vi hörs snart...

PAX

Jordisk Äventyrare

Mycket riktigt! Man slänger inte ihop en SLP under ett spelmöte. Viktiga SLP:s finns redan inbakade i äventyret. Andra mindre nämnbara SLP:s som barägare, gängmedlem, fixare, cyberhackare, poliskonstapel eller vad som behövs improviserar man fram.

Carl Johan Ström

Swordsman

Och om man improviserar äventyret eller om rollpersonerna gör oväntade saker?

Inse att det är grymt användbart... Fast vad som är användbart varierar naturligtvis från SL till SL. Så försök se den bredare bilden.

MVH
CJS

PAX

Jordisk Äventyrare

Jag förstår att behovet kanske finns för ovana spelledare och egentligen kanske jag inte bryr mig om att ni lägger in ett par sidor i Ultra om Typiska Arketyper. Tycker dock att ni kan skapa mer intressanta SLP:s som det går att spinna vidare på.