"Hur kan du säga (/skriva) det? k, jag förstår att du är världsvan och vet precis vad en paladin är eller en stormsoldat men hur är det eg. för nybörjaren? Hur ska denne veta vad man kan vara om man inte har yrken/arketyper?"
Därför att de är begränsningar. I vissa fall är det bra med begränsningar (till exempel för nybörjare), men jag är inte nybörjare och tycker därför att begränsningarna är i vägen. Oavsett vilket så är de fortfarande begränsningar.
"Nu vet jag att du skrev personligen men ponera att du aldrig spelat Deadlands (nu kanske du inte har det, desto bättre) och vet att det är ett westernhorrorspel som utspelar sig 1872."
Sån tur för dig att jag inte har spelat Deadlands. /images/icons/wink.gif
"Räkna upp tänkbara yrken förutom revolverman och kofösare."
Sheriff, salooninnehavare, barflicka, pianoklånkaren i hörnet till höger på saloonen, guldletare, diligenskusk, indiankrigare, trapper, journalist, soldat, korthaj, boskapsbaron, bonde, kurir, ömfoting, en hel räcka med hantverkare, upptäcktsresande, präst, predikant, prisjägare, charlatan, handelsman, läkare... jag kan nog fortsätta ett par kilometer till om jag orkar.
"Och på vilket sätt är arketyper stårymässig begränsning?"
Det sätter en begränsning på vilka stårysar man har i spelet. Ett spel som utspelar sig i trettitalets Chicago med arketyper som "Hårdkokt deckare", "FBI-man", "Femme fatale", "Dum brud", "Magiosi" och så vidare sätter en hel del begränsningar på vilka sorters stårysar man kan köra i den miljön. För att köra något annat än maffiastorysar måste man kliva utanför arketyperna. Därmed sätter arketyperna en begränsning på ståryn.
"Du kan välja bort färdigheter och sätta dit egna. Det är inget som säger att du måste ha de egenskaper som en rigger i Shadowrun lr en prisjägare i SW har."
Och vad ska man då med arketypen till i första rummet, om det första man ska göra är att ändra den?
- Krille
"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"