Nekromanti Arkitektur

solvebring

Superhero
Tjosan!

Jag suger verkligen på arkitektur, märkte det när jag skrev en novell nu och behövde lite av sådana termer. Dock gillar jag arkitektur och tycker verkligen att det är en underskattad konstform, och verkligen något som är underskattat i sig. Javisst, man tycker att en byggnad är skön eller snygg, men tänker man verkligen mer än så om man inte är mer insatt i det hela?
Oftast inte. Inte jag i alla fall. Dock har jag en polare som verkligen är eggad på arkitektur, och förra året höll han en mycket intressant redovisning om ämnet, främst då den gotiska stilen, vilken är förbaskat grym och mäktig. Samtidigt som den imponerar mig, känns den otäck och liksom fasansfull, just för dess skarpa form och vida utrymmen.

Nåväl, jag tänkte höra med er om det är fler som tänker lite kring arkitektur, vad den gör för olika genrer inom rollspel och film osv. ja ni vet, världen, stämningen, intrycket osv.
Själv har jag på den senaste tiden försökt vara mer noga med byggnadernas form och intryck. Jag har även börjat att kika lite mer på vad denna konstart innehåller. Därför undrar jag också om ni har någon favoritstil?
Min favorit, har jag kommit fram till nu, är den futuristiska. Ja, ni vet: Stort, väldigt, blankt och ganska fritt i sina former. Formerna kan variera och svänga ganska mycket. Dock handlar det oftast om snyggt rundade former och former som inger illusioner av något evigt och fett "dimensionellt" som man liksom inte kan lägga ögat direkt på. Ja, futuristiskt är så 3D som något kan bli, skulle jag vilja säga. Kanske är en helt bäng beskrivning, men i alla fall. Det finns inga direkta hörn och framtträdande kanter, utan det liksom flyter fram och det med stora drag, imponerande ytor, mycket stilrent och friskt.

Nåväl, ibland kan det också finnas tydliga kanter och sådant också (som på första bilden nedan), men det är ändå mjukare än allt annat på något sätt. Fast det handlar om olika inriktningar inom den stilen etc.
Ja, som sagt, jag är ingen expert som sagt.
Ehm... Nå, stort, stilrent och mycket lek med geometrin, så att den på något oregelbundet sätt skapar ett logiskt, regelbundet mönster. Det torde beskriva det ganska bra.

Ja, fattar ni inte vad jag snackar om så kolla in dessa bilder:

Osv osv.
Bildgoogla på "futuristic architecture" och få en riktig upplevelse av form.

G

Guest

Guest
Inte direkt vad du är ute efter, men jag kunde inte låta bli. Kommunistarkitektur när det är som stiligast...

solvebring

Superhero
Najs.
Jag tänker, torde inte det där vara futuristiskt?
Jag menar, se på formgivningen, den är mycket speciell och så väldigt geometriskt lekfull.
Någon som är bättre på sådant kanske kan svara på det?

Förresten, när du säger kommunistiskt...
Många av de byggnadsverk som uppförts via världens mer "hårhudade" ledare är ofta mycket intressanta. Främst tänker jag då på Adolf Hitler, som själv var mycket intresserad av konst och inte minst arkitektur. Han och Albert Spier hade många järn i elden, efter vad jag fattat, efter att ha sett en mycket intressant dokumentär om just Spier. Det var tillsammans med Spier som Hitler byggde Nazi-Tysklands OS-arena vill jag minnas. Var det inte OS, eller minns jag fel?
Den arenan jag har i åtanke är i alla fall fett grym, arkitektoniskt (heter det så? det säger iaf rättstavningsprogget) sett. Hitler gillade futurismen mycket vill jag minnas, vad det kom till stilrenheten, de väldiga ytorna och den eviga formen. Dock tror jag att han, inför sitt Germanaprojekt som - som väl är - aldrig blev av, blandade en hel del, som gotisk, romersk (främst denna) och futuristisk stil.
Någon som kan tillägga mer fakta om detta?

Nedan: Två bilder av arenan jag talar om.

Nedan: del av det omtalade Germania-Projektet:
- Ja, då hela Europa skulle vara ett enat Nazityskland, under Hitler, och huvudstaden av detta i princip skulle utgöras av hela Tyskland - egentligen bara ett ombyggt Berlin enligt faktan - (med tanke på vilka mått Hitler sökte på sina byggnader)... Tror det var så. Längesedan jag såg dokumentären. Notera bildtexten under bilden som jag citerat från sidan bilden kommer från.

"Albert Speer’s vision of Hitler’s monumental capitol building.
Note scale to Brandenberg Gate at right!"
Här är en annan mer detaljerad bild av det nya Berlin som skulle utgöra huvudstaden och Hitlers säte i det så kallade Germania. Denna byggnad skulle just vara fürerns egen byggnad, "Rikskanslercitadellet" eller något sådant kallades det... Hitlers lilla kontor.
... Inga dålig planer, fett galna för den delen också, men cool arkitektur som sagt.

Mogger

Hipsteranka
Jag tror inte att arkitektur är speciellt underskattad som konstform. Tvärtom är några av världens mest kända former (möjligtvis Coca Cola-flaskan och folkabubblan undantaget) kommer från byggnadsverk - Eiffeltornet, Empire State, Sydneyoperan m.m.

Ett bra ställa att börja på är Le Corbusier, Alvar Aalto, Antonio Gaudi... Men det finns väldigt mycket intressant arkitektur.

Marukusu

Hero
"Jag tänker, torde inte det där vara futuristiskt?"

Njae, snarare avant-garde gotik eller nåt skulle jag vilja säga. Nordkoreas regim är inte intresserad av framtiden eller framsteg ö.h.t. utan är intresserad av att bibehålla status quo - men de vill att folket ska tro att det framtida, kommunistiska samhället ligger för dörren (om nu juche-doktorinen fortfarande säger sig sträva mot kommunism, jag har inte så stor koll...).

Arkitekturen i Folkrepubliken Kina, Nordkorea och alla gamla medlemmarna i Warszawapakten är kraftigt influerad av den "stalinistiska gotik" som nästan blev den enda tillåtna byggnadsformen under Stalins regim (läs här för mer info).

Tredje Rikets arkitektur var kraftigt inspirerad av de gamla grekiska och framförallt romerska stilerna och antagligen skulle de väl representera Tysklands position som dessa högkulturers arvtagare. Den enorma kupolen som åtminstone jag tycker ser ut som ett stort kvinnobröst är f.ö. inte "Hitlers egen byggnad" utan Volkshalle.

solvebring

Superhero
Jojo, men jag menar bryr vi oss verkligen om det?
Går vi ett helt varv runt en berömd byggnad för att den är berömd och kul att se, eller för att verkligen inmundiga dess struktur, former, linjer som verk - för att vi är intresserade och verkligen tycker den är vacker eller häpnadsväckande?

solvebring

Superhero
Marukusu said:
"Jag tänker, torde inte det där vara futuristiskt?"

Njae, snarare avant-garde gotik eller nåt skulle jag vilja säga. Nordkoreas regim är inte intresserad av framtiden eller framsteg ö.h.t. utan är intresserad av att bibehålla status quo - men de vill att folket ska tro att det framtida, kommunistiska samhället ligger för dörren (om nu juche-doktorinen fortfarande säger sig sträva mot kommunism, jag har inte så stor koll...).
Ja, det där är mer överkurs för mig, så jag får nog läsa på lite mer. Inte så duktig på de asiatiska kommunistiska regimerna heller för den delen.

Arkitekturen i Folkrepubliken Kina, Nordkorea och alla gamla medlemmarna i Warszawapakten är kraftigt influerad av den "stalinistiska gotik" som nästan blev den enda tillåtna byggnadsformen under Stalins regim (läs här för mer info).
Danke, skall ta och läsa det där någon dag.

Tredje Rikets arkitektur var kraftigt inspirerad av de gamla grekiska och framförallt romerska stilerna och antagligen skulle de väl representera Tysklands position som dessa högkulturers arvtagare. Den enorma kupolen som åtminstone jag tycker ser ut som ett stort kvinnobröst är f.ö. inte "Hitlers egen byggnad" utan Volkshalle.
AJ-AJ-AJ! Så fel man kan ha. Ja, I'm sorry people!
Men så nämner jag ovan att jag inte är säker heller. Tur det, att jag skrev tror på så många ställen. Nåväl, vet dock att det skall ha varit med något sjukt överdådigt "rikskanslerpalats" i det bygget. Man hade nämligen gjort en 3D-animerad resa genom staden som Spier och Hitler planerade i den där dokumentären jag nämnde. Så jag vill fortfarande påpeka att jag inte var så jävla långt (även om det var långt) ute och cyklade för att inte ha läst på något nyligen. :gremwink:

Mogger

Hipsteranka
solvebring said:
Jojo, men jag menar bryr vi oss verkligen om det?
Går vi ett helt varv runt en berömd byggnad för att den är berömd och kul att se, eller för att verkligen inmundiga dess struktur, former, linjer som verk - för att vi är intresserade och verkligen tycker den är vacker eller häpnadsväckande?
Med tanke på att 95% av jordens befolkningen är får så gissar jag på det förra. Men det gäller å andra sidan allt annat med. :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Jag gillar, klyschigt nog, romansk arkitektur. Det är inget fel på gotiken heller, men gotiska byggnadsverk uppnår aldrig den känsla av helighetsom fucking genomsyrar romanska kyrkor. Den romanska stilens mjuka valv och maffiga pelare är snygga överlag; gotiken framstår närmast som vulgär i jämförelse. Det här tex, är nog den häftigaste byggnad jag faktiskt varit i:

Utanpå:

Inuti:

Byzantinsk och morisk arkitektur är annars svårslagen, kolla tex in Hagia Sophia, Alhambra, etc.

Det är något särskilt, mäktigt och kargt, med timuridisk arkitektur också, dock, nån sorts renodling av den redan urhäftiga fornpersiska stilen:

Ja, och stavkyrkor, och rundkyrkor...

Tibetanska kloster, tempel och fort...

Italienska renässansvillor...

Listan tar nog aldrig slut, egentligen.

Däremot uppskattar jag inte överhuvudtaget någon arkitektur som är gjord efter 1920 eller så. Det är som om människans samlade estetiska kapital för byggnadsverk fullkomligt stendog med funktionalismen.

Although det finns nån slags charm i Östberlins gamla Stalinarkitektur, och i Tokyos klaustrofobiska neongytter av slumpmässiga betongklossar...

Hoppet är kanske inte helt ute än.

- Ymir, forumet pallar inte mer än tre bilder i ett inlägg nu för tiden, väl?

ripperdoc

Myrmidon
Jag är helsåld på skyskrapor. Där Sverige tyvärr är ett totalt U-land (undantaget Norge, förmodligen). Några exempel på planerade skyskrapor:

Marukusu

Hero
Re: The bigger the better

När det gäller planerade skyskrapor är Russia Tower min favorit:

Det vilar något ondskefullt över detta torn, vilket kombinerat med Rysslands historia av förtryck skapar en känsla av pure evil... (antagligen också p.g.a. att det är natt på bilden)
Byggandet av skyskrapan är f.ö. uppskjuten tills vidare p.g.a. finanskrisen som har drabbat Ryssland hårt. Jag hoppas dock att den blir färdigställd.

Burj Dubai har ett schysst stuk också.

solvebring

Superhero
Ja, det ligger faktiskt något i vad du säger där, Ymir.
Vackert, förbaskat vackert och ståtligt inte minst. Jag håller med dig om att gotiken är vulgär... Den är rå, på något sätt. Känns mer hotfull än andlig.

solvebring

Superhero
Jojo, I see what you mean. Känns väldigt "bankartat", London-Tyskland, må jag säga. Rätt klassisk på något sätt, ingen riktig utstickare, men ändå väldigt fin. Väldigt neutral, stiligt intetsägande. Men det är väl kanske just det som gör den här stilen speciell och tilltalande?

solvebring

Superhero

Ja vad skall man säga?
Högst imponerande - urgrymt!!!
Snygg som fan också för den delen. Ja, den känns väldigt evil. Känns väldigt Darth Vader av någon anledning, eller ja - högkvartersaktigt för en onde överherren i någon cool Sci-Fi story.

Anders Åstrand

Swordsman
Sverige har väl skyskrapor så det räcker och blir över?

Några exempel:

Skatteskrapan

Turning Torso

Kommunalhuset i sollentuna

Det finns som synes många riktigt maffiga och vackra skyskrapor i sverige redan, och jämfört med dem ser dina exempel ut som något förstaårseleven på arkitekthögskolan lyckats knåpa ihop.

ripperdoc

Myrmidon
You, sir, are pulling my leg :gremsmile:

Jag har sett all tre av ovanstående "skrapor" - och förutom Turning torso är det verkligen inget att imponeras av, varken deras arkitektur eller storlek. Men vi har väl helt enkelt olika definitioner av ordet "skyskrapa".

Vad gäller bilderna jag länkade - det är skrytbyggen av stora internationella arkitektbyråer - men hela vitsen med den här sortens skyskrapor är att skryta. (Notera att bara "kapsylöppnaren" i Shanghai faktiskt byggts). Synd att det är tabu att skryta i Sverige :gremwink:

ripperdoc

Myrmidon
Jag är ganska skyskrapsnördig, så folk får ursäkta. I Hong Kong är ett normalt bostadshus högre än alla svenska skyskrapor förutom Turning Torso, som de är i par med. Vi pratar alltså 40-50 våningar i kommunalt boende.

Hong Kong är, tillsammans med Dubai och Shanghai, de bästa ställena för skyscraper-spotting (New York har halkat efter, tyvärr). Några exempel från yours truly:

Från Shanghai:

Och från Kuala Lumpur:

ripperdoc

Myrmidon

Du har helt rätt, Russia Tower är fenomenalt. Burj Dubai är bara overkligt.