DoD har ett stridssystem som ska vara funktionellt, inte realistiskt. Om man vill införa detaljer om olika vapens funktioner och ha olika grundchanser på olika vapen måste man bygga om regelsystemet ordentligt och framför allt utgå från någon som har mer erfarenhet av medeltida strid än du och jag.
Ett klokt inlägg Gurgeh!
Jag tror att man måste komma ihåg detta då och då när man diskuterar reglerna, inte för att man inte skall in och skruva i reglerna, det kan verkligen vara på sin platts och det kan vara kul och så.
Men när man bedömmer ett system så kan man tänka på att systemet inte är skrivet för att vara 100% realistiskt och att det kanske inte är syftet med systemet heller.
Sen kommer man själv inte lyckas med det heller att göra systemet 100% realistiskt.
Men att skruva i ett sytem för att få det mer som man själv vill ha det kan vara kul, ibland gör man det för att få en bättre känsla, eller för att få det enklare eller för att få det realistiskt. Alla (?) har lite olika mål när de skruvar på reglerna.
Lycka till
Jag tycker armborstet är hyfsat bra som det är, ett rejält skott sen får man hitta på nått annat.
Att det tar en liten sekund att sikta med pilbågen under en väldigt stressad stridssituation tycker jag inte är konstigt.
Det är en sak att bara få iväg pilar men om man siktar ordentligt samtidigt som man vet att om man missar den här pilen så kanske orchen hinner döda mig eller nån av mina vänner. Jag tycker inte att man nödvändigtvis måste kunna skuta pilar från en båge snabbare än vad som är angivet.
Bombu