Nekromanti Armborst vs. Båge (DoD-91)

tyron

Veteran
En stor del av problemet med bågskytte är att man för att skada motståndaren måste ha en båge som är så svårdragen som möjligt. Eftersom man dessutom drar en båge med en hel räcka muskler som man annars inte använder till särskilt mycket (framförallt ett par gosiga ena som går från höger axel snett neråt över ryggen, som alla militärläkare är lika fascinerade av när de får klämma på en bågskytt, och oftast uttrycker denna förundran med "men där ska det ju inte finnas någon muskel!") så måste dessa muskler tränas upp innan skytten ens kan dra bågen. Det är alltså inte bara att träna upp skickligheten, utan även att träna upp muskelstyrkan. Och innan man har den muskelstyrkan så lär man ha föga eller noll koll på var pilen hamnar.
Ni verkar alla ta för givet att det är långbågar vi talar om tänk bara på kortbågar de e inte svåra att spänna och de våller skada (inte mot rustninger men :gremgrin:)

tyron

Veteran
Re: Öh, ursäckta!

kanske inte men i så fall så skulle en kortbåge bara ta en halv för då får iväg mer pilar med en kortbåge än en långbåge det e ett faktum

tyron

Veteran

Jag anser att det tar en sr att ta upp en pil, ladda och sikta, annars borde man räkna det som blixtrande anfall.
jag skulle säg att detta bara skulle gälla fär långbågar samt sammansatta.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag skulle inte tro att du har varken skutit med pilbåge eller huggit med ett svärd (vist min erfarenhet e minemal men vist träffade jag målet med bilbågen svärdet va svårare att vålla någon skada med. Man har ju en måtstånfare)
Jag började skriva ett långt och meningslöst inlägg om min brist på erfarenhet av svärd och pilbågar tillverkade i andra material än plast, men bestämde mig för att det inte skulle tillföra diskussionen något. DoD har ett stridssystem som ska vara funktionellt, inte realistiskt. Om man vill införa detaljer om olika vapens funktioner och ha olika grundchanser på olika vapen måste man bygga om regelsystemet ordentligt och framför allt utgå från någon som har mer erfarenhet av medeltida strid än du och jag. Jag nöjer mig med att säga följande:
Har du verkligen försökt skada någon med ett svärd? Otäckt! :gremshocked:

/tobias

Harablos

Veteran

Inte säker men tvivlar på att du drar, spänner o siktar ens med en kortbåge, det är ju inte skälva storleken på bågen som har någon betydelse, det har dom redan ett system för i DoD som kallas styrkekrav vilket gäller rätt mycket i verkligheten också kanske inte samma värde o så.

Bombu

Hero
DoD har ett stridssystem som ska vara funktionellt, inte realistiskt. Om man vill införa detaljer om olika vapens funktioner och ha olika grundchanser på olika vapen måste man bygga om regelsystemet ordentligt och framför allt utgå från någon som har mer erfarenhet av medeltida strid än du och jag.
Ett klokt inlägg Gurgeh!

Jag tror att man måste komma ihåg detta då och då när man diskuterar reglerna, inte för att man inte skall in och skruva i reglerna, det kan verkligen vara på sin platts och det kan vara kul och så.

Men när man bedömmer ett system så kan man tänka på att systemet inte är skrivet för att vara 100% realistiskt och att det kanske inte är syftet med systemet heller.

Sen kommer man själv inte lyckas med det heller att göra systemet 100% realistiskt.

Men att skruva i ett sytem för att få det mer som man själv vill ha det kan vara kul, ibland gör man det för att få en bättre känsla, eller för att få det enklare eller för att få det realistiskt. Alla (?) har lite olika mål när de skruvar på reglerna.

Lycka till

Jag tycker armborstet är hyfsat bra som det är, ett rejält skott sen får man hitta på nått annat.

Att det tar en liten sekund att sikta med pilbågen under en väldigt stressad stridssituation tycker jag inte är konstigt.

Det är en sak att bara få iväg pilar men om man siktar ordentligt samtidigt som man vet att om man missar den här pilen så kanske orchen hinner döda mig eller nån av mina vänner. Jag tycker inte att man nödvändigtvis måste kunna skuta pilar från en båge snabbare än vad som är angivet.

Bombu

Troberg

Sinister eater
Det är en sak att bara få iväg pilar men om man siktar ordentligt samtidigt som man vet att om man missar den här pilen så kanske orchen hinner döda mig eller nån av mina vänner. Jag tycker inte att man nödvändigtvis måste kunna skuta pilar från en båge snabbare än vad som är angivet.
Historiskt sett så tror jag dessutom att ingetdera vapnet använts på det sätt som de gör i fantasy i någon större utsträckning. Hela iden med avståndsvapen är att man inte ska behöva utsätta sig för fara. Att stå på 5-10m håll och mata pilar är inte meningsfullt.

tyron

Veteran
Har du verkligen försökt skada någon med ett svärd? Otäckt!
Det beror på vad du menar med skada? :gremlaugh:

Men nej självklart inte... Jag må va dum men inte så. Men men nej jag har inte försökt skada folk med ett riktigt svärd däremot så har jag "övat" med riktiga svärd på olika tekniker. Dessutom har man ju använt en bofferkolv eller två :gremsmirk:

tyron

Veteran

Inte säker men tvivlar på att du drar, spänner o siktar ens med en kortbåge, det är ju inte skälva storleken på bågen som har någon betydelse, det har dom redan ett system för i DoD som kallas styrkekrav vilket gäller rätt mycket i verkligheten också kanske inte samma värde o så.
jag förstår inte vad detta har med saken att göra??? det står i reglerna att det tar en handling att få iväg en pil oavsett vilken båge du kan tänkas använda. Och vad fan har styrkekravet med det hela att göra. Om du spänner en båge (långbåge) för fort så kommer strängen att slitas ut alternativt gå av. Detta kan inte ske med en kortbåge eftersom vi människor inte kan dra så fort

Krille

Lord
"Ni verkar alla ta för givet att det är långbågar vi talar om tänk bara på kortbågar de e inte svåra att spänna och de våller skada"

Det hela beror på dragkraft. Även från en mjäkig modern compoundbåge i äkta glasfiber får man den där konstiga muskeln.

Dessutom, man behöver fanimej ingen engelsk långbåge eller japansk daikyu - eller ens en mongolbåge - för att behöva lite kraft. Det räcker med premissen att pilen ska ha kraft nog att skada fienden.

Krille

Lord
Re: Vapenfärdigheter

"Det verkar som om jag hade fel. Jaja emn jag tycker att det skall ingå i FV hur bra men han handskas med vapnet i en icke offensiv situation."

Det är väl det som ingår i vapenfärdighetens första FV-steg.

Troberg

Sinister eater

Om du spänner en båge (långbåge) för fort så kommer strängen att slitas ut alternativt gå av. Detta kan inte ske med en kortbåge eftersom vi människor inte kan dra så fort
Öh, det kände jag inte till. Det var intressant. Vilka fysiska fenomen ligger bakom detta, jag kan inte riktigt se varför det skulle göra någon skillnad?

Krille

Lord

´"Om du spänner en båge (långbåge) för fort så kommer strängen att slitas ut alternativt gå av. Detta kan inte ske med en kortbåge eftersom vi människor inte kan dra så fort"

Det är inte draget som sliter på en sträng. Det finns två saker som sliter på en sträng. Det ena är om bågen är strängad. I så fall utövar bågen en dragpåfrestning på strängen hela tiden. Det andra är rycket i slutet av släppet. När du släpper pilen så fjädrar bågen ut och drar med sig strängen (detta överför den lagrade energin till pilen som hivas iväg). I slutet på den fjädringen kommer strängen, som är stum, och stoppar fjädringen. Det rycket sliter också på strängen.

Allt eftersom tiden går - för varje skott och för varje minut som bågen är strängad - så slits strängen. Detta gör att strängen får sämre och sämre draghållfasthet, vilket kan göra att strängen går av om det utsätts för mer dragpåfrestning än vad den normalt får stå ut med.

Och när inträffar det? Jo, vid två tillfällen: när man börjar dra, och i slutet av fjädringen. Det är då som strängen går av. Denna mekanik gäller oavsett bågens storlek. Det enda som påverkar är möjligen dragstyrkan hos bågen, men draghastigheten spelar inte någon som helst roll.

Harablos

Veteran

jag förstår inte vad detta har med saken att göra??? det står i reglerna att det tar en handling att få iväg en pil oavsett vilken båge du kan tänkas använda. Och vad fan har styrkekravet med det hela att göra. Om du spänner en båge (långbåge) för fort så kommer strängen att slitas ut alternativt gå av. Detta kan inte ske med en kortbåge eftersom vi människor inte kan dra så fort
Klart det har med saken att göra, är du för svag orkar du inte dra en sammansatt båge. Men det viktiga är att du ansåg att det går snabbare att skjuta iväg en pil med en kortbåge eller pilbåge, men du säger imot dej själv när du säger att styrkekravet inte har någon betydelse.

Eller så bara missuppfattade jag dej. :gremsmile:

Harablos

Veteran

I våran spelgrupp går alltid pilbågsnissarna runt med bågen strängad hela tiden, stämmer det inte att bågsträngen töjs ut då?

Krille

Lord

"I våran spelgrupp går alltid pilbågsnissarna runt med bågen strängad hela tiden, stämmer det inte att bågsträngen töjs ut då?"

Jupp, det också. Utdragna senor (ety det är det man gör bågsträngar av innan nylonets uppfinnande) brister lättare.

tyron

Veteran
Re: Vapenfärdigheter

Det är väl det som ingår i vapenfärdighetens första FV-steg.
du har säkert rätt.
Jag känner mig så nere/knäckt just nu så jag kan inte säga imot i alla fall. :gremfrown:

Dessutom så låter det ganska så realistiskt. :gremsmile:

tyron

Veteran

Eller så bara missuppfattade jag dej.
Du gjorde nog det, Eller så var det nog att jag inte förklarade tillräckligt bra. :gremsmile:

Det jag mena va att det e segare att dra en långbåge än en kort oansett vilken styrka du har. Har du dock inte tillräclkigt med styrka så kan du inte dra en långbåge över huvud taget. :gremwink:

tyron

Veteran
vist använder man mustker när man spänner en båge. Det jag mena va att man inte behöver ha de musklerna från början för att kunna spänna en båge

Troberg

Sinister eater

"I våran spelgrupp går alltid pilbågsnissarna runt med bågen strängad hela tiden, stämmer det inte att bågsträngen töjs ut då?"

Jupp, det också.
Tappar inte bågen sin spänst också?

Utdragna senor (ety det är det man gör bågsträngar av innan nylonets uppfinnande) brister lättare.
Finns det inte bågsträngar i sånt där underbart material som man gör fiskelinor av numera? Om jag minns rätt så tar en 0.18-lina nästan 30 kg. Man behöver inte ens oroa sig för bottennapp, man bara drar tills man rätat ut krokarna...

Nästan så att det är tråkigt att man inte fiskar, man missar en chans att leka med ett så underbart material!