Finansiering, antal deltagare etc.
DanCon är mitt riktmärke. Dante är förvisso något av en folkmagnet, som Brolle typ, men om han kan dra ihop över 30 intresserade bara från forumet ska det väl vara möjligt med det och lite till om vi utökar kretsen potentiella. Och
ÄlvCon drog över hundra.
Alltså siktar jag på ca 50 deltagare. Kanske lite mer, men det är inte bara antalet spelare som måste vägas in. Det måste ju finnas spelledare också. Jag tror att kanske 10 stycken behövs för att hålla 40 övriga spelare någotsånär sysselsatta. Rimligt?
Hittar jag ingen snorbillig lokal så blir deltagaravgifter aktuella. Här har jag en (möjligtvis obefogad) rädsla i att en stor del potentiella deltagare skräms iväg, DanCon och ÄlvCon är/var gratis. Om avgiften blir 50kr, kommer folk? 100kr?
Att ha avgift ger möjligheten att subventionera deltagandet för vissa, t.ex. spelledare. Det är bra.
I grunden finns det två möjligheter för att finansiera konventet (för på bara avgifter går vi inte runt, det kan jag nog lova).
Antingen
arrangera genom befintlig förening, tillexempel »min« lokala förening Vita Älgen eller WRNU-föreningen. Då kan vi söka projektbidrag från Sverok Stockholm på upp till 50% av kostnaden för konventet, men resten måste komma från någon annanstans än Sverok.
40 betalande deltagare á 100kr plus 4000 projektbidrag ger en budget på 8000. Inte omöjligt att hitta lokaler för de pengarna.
Än bättre utsikter får vi om vi
arrangerar genom en för syftet bildad förening. Det största problemet med det är att jag inte kan vara helt själv. Intresset för att hjälpa till, om än bara med sitt personnummer, har varit
lågt.
Men, med egen förening kan får vi 3000 i verksamhetsbidrag från Sverok direkt. Dessutom kan alla deltagare under 25 år innebära 50kr extra bidrag.
En möjligheter då att ta 50kr för de under 25år och 100kr för övriga (att subventionera unga är väl att arbeta mot rollspelsdöden?). 100kr totalt per deltagare, alltså.
3000 grundbidrag plus 4000 avgifter blir 9000. Projektbidrag kan pressa upp det till max 18000, då har vi råd med vilken lokal som helst. Dock ska jag säga att jag tror chansen att få projektbidrag är begränsad, särskilt på så mycket som 9000.
Jag har också funderat på att bjuda in butiker, sånt brukar större konvent ha. Åtminstone Lekberg's kanske vill dyka upp. Det kanske man kan ta lite betalt för.
(Härnäst kommer följa inlägg om specifika lokaler)