Nekromanti Arrangera TullCon

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Ja, jag kanske spammar forumet. Men ska det bli ett rollspelskonvent i Stockholm så får ni lida lite också.

Just nu finns ingen arbetsgrupp för att arrangera konventet. Det finns bara jag (och jag har enväldigt beslutat att konventets arbetsnamn är TörnCon. Som i Södertörn.).

Det innebär att jag behöver forumet som stress-avhjälpning och kanal för input. På gubb-vis blir tråden trådad, ett nytt träd för specifika ämnen. Det kan alltså underlätta om ni är uppmärksamma med vilket inlägg ni svarar på.

EDIT: Konventet heter nu TullCon, och mer information finns här.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Re: Arrangera TörnCon

Spamma på du! Vet inte om jag kommer ha orken att faktiskt vara med och arrangera hela konventet, men så länge du inte krockar med något viktigt familjeengagemang så lovar jag att ställa upp och arrangera någon form av spel på Törncon. Troligen rollspel.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Re: Arrangera TörnCon

Heja Möller!

Jag kan hjälpa till med något om det behövs.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Finansiering, antal deltagare etc.

DanCon är mitt riktmärke. Dante är förvisso något av en folkmagnet, som Brolle typ, men om han kan dra ihop över 30 intresserade bara från forumet ska det väl vara möjligt med det och lite till om vi utökar kretsen potentiella. Och ÄlvCon drog över hundra.

Alltså siktar jag på ca 50 deltagare. Kanske lite mer, men det är inte bara antalet spelare som måste vägas in. Det måste ju finnas spelledare också. Jag tror att kanske 10 stycken behövs för att hålla 40 övriga spelare någotsånär sysselsatta. Rimligt?

Hittar jag ingen snorbillig lokal så blir deltagaravgifter aktuella. Här har jag en (möjligtvis obefogad) rädsla i att en stor del potentiella deltagare skräms iväg, DanCon och ÄlvCon är/var gratis. Om avgiften blir 50kr, kommer folk? 100kr?

Att ha avgift ger möjligheten att subventionera deltagandet för vissa, t.ex. spelledare. Det är bra.


I grunden finns det två möjligheter för att finansiera konventet (för på bara avgifter går vi inte runt, det kan jag nog lova).

Antingen arrangera genom befintlig förening, tillexempel »min« lokala förening Vita Älgen eller WRNU-föreningen. Då kan vi söka projektbidrag från Sverok Stockholm på upp till 50% av kostnaden för konventet, men resten måste komma från någon annanstans än Sverok.

40 betalande deltagare á 100kr plus 4000 projektbidrag ger en budget på 8000. Inte omöjligt att hitta lokaler för de pengarna.

Än bättre utsikter får vi om vi arrangerar genom en för syftet bildad förening. Det största problemet med det är att jag inte kan vara helt själv. Intresset för att hjälpa till, om än bara med sitt personnummer, har varit lågt.

Men, med egen förening kan får vi 3000 i verksamhetsbidrag från Sverok direkt. Dessutom kan alla deltagare under 25 år innebära 50kr extra bidrag.

En möjligheter då att ta 50kr för de under 25år och 100kr för övriga (att subventionera unga är väl att arbeta mot rollspelsdöden?). 100kr totalt per deltagare, alltså.

3000 grundbidrag plus 4000 avgifter blir 9000. Projektbidrag kan pressa upp det till max 18000, då har vi råd med vilken lokal som helst. Dock ska jag säga att jag tror chansen att få projektbidrag är begränsad, särskilt på så mycket som 9000.

Jag har också funderat på att bjuda in butiker, sånt brukar större konvent ha. Åtminstone Lekberg's kanske vill dyka upp. Det kanske man kan ta lite betalt för.

(Härnäst kommer följa inlägg om specifika lokaler)
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
ABF Huddinge

Idag var jag på ett möte med verksamhetschef och lokalansvarig på arbetarnas bildningsförbund Huddinge.

De var väldigt positiva. Ställde frågor, kom med förslag och lösningar. Riktigt kul.

Lokalerna är riktigt fina. De ligger bra till, ca 5 minuters promenad från Huddinge Station.

Det finns mycket »biytor«, korridorer, där man kan ha bord. Inte alls optimalt för allt sorts rollspelande, men inte helt dumt att ha tillgång till. Dessutom ett pentry så man kan koka kaffe eller värma medhavd lunch.

5-6 konferensrum, säg att man vid ett möte får in 15 stycken i varje. Man kan få in två spelgrupper i varje utan att gnugga axlar men det vore naturligtvis bra om vissa spel kunde få spelas mer privat. De hyrs separat, här blir det en kostnadsfråga hur många man vill ha.

Blå salen är deras största lokal, ca 100 pers kan äta middag i den. Scen och tillochmed läktare. Bra plats att ha som central för konventet där man matchar spelare med ledare, spelar brädspel och kanske har en butik.

Det finns även en Lilla Scenen. Tänk ett lite större klassrum plus en enkel scen. Kan också fungera som central om man behöver snåla lite.

Möjligheten att övernatta på plats kunde fixas, en eller på sin höjd två lite salar kan ställas till förfogande för det. Hela konventet kan inte övernatta, max 15-20 pers skulle jag tro.

Bland det häftigaste med lokalerna är att det finns ett café med komplett kök. Om man vill kan man få ABF att bemanna det under konventet och även specificera vad de ska tillhandahålla. Det behöver inte kosta extra - de kan ju ta betalt för sin försäljning.

Lokalerna är ganska dyra, men inte omöjliga. Timtaxa på alla salar plus timtaxa på för en vaktmästare (och med OB-tillägg är hen uppe på 300kr/h om jag minns rätt).

Då ytorna är ganska stora tänker jag mig att man kanske kan gå utöver de 50 deltagare jag tänkt mig. Då får man ner priset per deltagare, särskilt på vaktmästaren. Jag tänker prata med brädspelsföreningen Unionen (vars Incognicon, oturligt nog också det i September, drar ca 100 pers) och lillbrorsans Warhammer-förening som nu i vår arrar turnering med 40 deltagare.

Tankar?
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
825
Location
Stockholm
Re: Finansiering, antal deltagare etc.

För övrigt hjälper jag gärna till med något. Jag väntar bara tills något kommer upp där jag känner att jag faktiskt KAN hjälpa till.

Angående
Möller said:
hjälpa till, om än bara med sitt personnummer
- jag tror inte jag skulle göra dig en tjänst med mitt personnummer. Det kommer bara ställa till det. Imorse lämnade jag en förvirrad tandläkare igen som inte vet hur han ska ge mig en räkning för att jag inte har rätt till bidrag, men det står ingenstans skriftligt vad jag har rätt till och vad inte och hur man får in det i datasystemet.
Sedan är jag ändå för gammal för att vara en verklig tillgång till din förening...
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Datum och dagar

Efter några väggar av text får det bli en kortare grej.

När ska konventet vara?

Hitintills har jag sagt »en helg i September« mest för att SSK var i September. Det är dock ingen vidare stark anledning.

Jag vill inte krocka med andra konvent, så mycket vet jag. September riskerar att krocka med, eller hamna för nära, Incognicon 13. Onödigt om det blir lite samarbete med Unionen (föreningen bakom).

Det finns inga fina högtider eller andra special-helger att utnyttja, va? Allhelgona tror jag krockar både med SävCon och BSK.

Hur många dagar ska konventet vara? Finns det chans att långväga forumiter kommer även om man kör bara en lördag? Två dagar - fredag-lördag eller lördag-söndag?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Mina tankar kring när

Möller said:
När ska konventet vara?
September funkar, man har hunnit komma igång efter sommaren, men det är inte råhöst och vinter ännu.

Jag gillar tanken på att arra enligt nedan:

- fredag kväll (börja efter jobbet)
- Lördag heldag (tidig start, hela dagen och kanske en del av natten)
- Söndag förmiddag (uppsamlingsarrangemang för dem som är kvar, och som väntar på långväga transporter)

/Magnus
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Mina tankar kring när

Magnus Seter said:
September funkar, man har hunnit komma igång efter sommaren, men det är inte råhöst och vinter ännu.
Jo, det är nog riktigt tänkt.

Magnus Seter said:
Jag gillar tanken på att arra enligt nedan:

- fredag kväll (börja efter jobbet)
- Lördag heldag (tidig start, hela dagen och kanske en del av natten)
- Söndag förmiddag (uppsamlingsarrangemang för dem som är kvar, och som väntar på långväga transporter)

/Magnus
Jo, såklart vore ett tredagars-konvent riktigt trevligt. Men det finns två problem. Dels vet jag inte om vi har kompetens nog att få ett konvent att vara roligt så länge. Dels så är det såklart en kostnadsfråga, tre dagars hyra är mycket mer än en-två. Möjligtvis kan man ta ut högre avgifter när konventet är längre, men jag tror inte det kan täcka kostnadsökningen helt.

Så, om du måste välja två dagar, vilka?
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,717
Location
Huddinge
Re: Datum och dagar

Jag tror att en dags konvent avskrämmer de som har en längre resa.
jag skulle till exempel inte åka till gothcon om det bara var en dag
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,717
Location
Huddinge
Re: Mina tankar kring när

jag skulle satsa på två dagar.
lördag- söndag
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Lör-sön

Möller said:
Så, om du måste välja två dagar, vilka?
Lördag till söndag.

Så kan man ha en forumsöl på fredagen. Som alltså är informell och inte ingår i arrangemanget, utan kanske "bara" är ett pepp innan konventet.

/M
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,441
Re: Finansiering, antal deltagare etc.

Möller said:
Jag har också funderat på att bjuda in butiker, sånt brukar större konvent ha. Åtminstone Lekberg's kanske vill dyka upp. Det kanske man kan ta lite betalt för.
Om deltagarantalet är runt 50 pers skulle jag starkt avråda från att ta betalt från butiker som dyker upp (annat än möjligen något symboliskt, som ett brädspel till en prisutdelning eller liknande). De butiker som kommer kan inte räkna med att dra in särskilt mycket på såpass få deltagare - jag skulle säga att det krävs runt 3-400 deltagare för att det skall vara någorlunda "lönsamt" för en butik att komma till ett konvent (lite beroende på vilka deltagare konventet har). Folk som driver spelbutiker har dock en tendens att inte alltid bry sig om lönsamhet, utan åker till konvent man tycker är kul även om man vet att man inte tjänar pengar på det. Om du sätter en avgift är det dock något som jag tror kan skrämma iväg butiker. De enda två konvent i Sverige som kan ta ut hyfsat höga avgifter från butiker är GothCon och LinCon och med tanke på avgifternas storlek är GothCon det enda konvent där man kan tjäna några vettiga summor som butik.

Jag tror att butiker är en sak som drar folk till konvent, men att få dit butiker är kanske inget du måste prioritera om målet är 50-60 deltagare.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,966
Location
Stockholm
Re: Finansiering, antal deltagare etc.

Hunk said:
Om deltagarantalet är runt 50 pers skulle jag starkt avråda från att ta betalt från butiker som dyker upp (annat än möjligen något symboliskt, som ett brädspel till en prisutdelning eller liknande). De butiker som kommer kan inte räkna med att dra in särskilt mycket på såpass få deltagare - jag skulle säga att det krävs runt 3-400 deltagare för att det skall vara någorlunda "lönsamt" för en butik att komma till ett konvent (lite beroende på vilka deltagare konventet har). Folk som driver spelbutiker har dock en tendens att inte alltid bry sig om lönsamhet, utan åker till konvent man tycker är kul även om man vet att man inte tjänar pengar på det. Om du sätter en avgift är det dock något som jag tror kan skrämma iväg butiker. De enda två konvent i Sverige som kan ta ut hyfsat höga avgifter från butiker är GothCon och LinCon och med tanke på avgifternas storlek är GothCon det enda konvent där man kan tjäna några vettiga summor som butik.

Jag tror att butiker är en sak som drar folk till konvent, men att få dit butiker är kanske inget du måste prioritera om målet är 50-60 deltagare.
Exakt denna lärdom har jag dragit av mitt arbete med Stockholms spelkonvent. Det krävs ett par hundra deltagare för att det eventuellt ska löna sig för en butik att komma dit.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Finansiering, antal deltagare etc.

Tackar! Precis sådanahär erfarenheter behöver jag ta del av.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Arrangera TörnCon

Jag kommer inte ha tid att hjälpa till - det upptäckte jag redan förra året.

Däremot ställer jag gärna upp som spelledare.
 
Top