Mentalism
Mentalister hyser ofta någon sorts fascination för anatomin hos andra varelser och studerar dessa med nöje. Kroppen är begränsad och ska omformas för att bättre passa den miljö och de påfrestningar som den utsätts för. De kan också ha komplex för sin egen kropp eller fått för sig att en viss typ av kroppsfunktion eller -utformning är vida överlägsen alla andra. Magikern behöver knappast bekymra sig om sina egna svettlukter, rengöra munnen eller ens kamma håret. Enklare kroppsundhåll likt detta kräver en mindre tankeansträngning och är sedan ur världen för dagen.
Stridande: Orsakar elchocker via förstärkt statisk elektricitet, brännskador genom att höja kroppsvärmen något enormt eller göra sig abnormt snabb eller stark, bristningar av blodkärl hos offret samt förvrida eller bryta lemmar. Avvärjer via en ohygglig snabbhet, osynlighet, extrem böjlighet, stålhud som absorberar skadan, att hoppa iväg med ett jättelikt hopp, göra anfallaren kraftlös, långsam eller få denna att snubbla.
Manipulerande: Förändrar Fysik, Smidighet, Psyke eller Slås ut på tre steg i någon riktning. Förändringen av Slås ut på förklaras genom att man ändrar hudens och kroppens bens egenskaper så att de blir försvagade eller förstärkta (läderaktig hud). Förändrar en förmåga som varelsen har såsom balans, språngförmåga, längd, förflyttning, smärttålighet, luktsinne, uthållighet, bollsinne, alkoholresistens eller vighet. Förändringen ger en Lätt eller Svår modifikation när det går att motivera att förmågan används.
Skapande: Skapar en fysisk förmåga såsom nattsyn, vattensyn, att klättra på väggar likt spindlar, att producera gift, ge klor eller vingar, förmåga att andas gifter, giftresistens, sjukdomsresistens eller ökad köld- eller eldtålighet. Har även förmågan att göra sig osynlig eller göra att en individ inte förmår att röra på sig.