Nekromanti Artefakter och improviserad magi

Phelan

Hero
Rubriken säger allt. Går det att gjuta in en, eller flera, effekter i en artefakt bara med improviserad magi, eller måste det vara formaliserad magi som man lägger i en artefakt?

Mvh / Phelan

Praetori

Warrior
Som jag har förstått det, måste formeln måste vara formaliserad. Då fokuset måste väva besvärjelsen efter någon form av exakt mönster (dvs inte friformsvarianten som när man improviserar).

Betänk dessutom att man ej kan imrovisera flera av meta-effekterna såsom varaktighets effekterna. (Står på någon sida "har glömt vilken" i magiboken, minnet säger mig att det är 72 eller 47).

rax

Swordsman
Som jag har förstått det, måste formeln måste vara formaliserad. Då fokuset måste väva besvärjelsen efter någon form av exakt mönster (dvs inte friformsvarianten som när man improviserar).
Men på vilken sida står det? Jag har själv letat efter denna info så om du vet (och inte bara tolkar) skulle jag uppskatta en sidhänvisning.

Dessutom, var står det när man måste gjuta in själva besvärjelsen i artefakten? I exemplet på s. 63 kan jag inte se att det görs alls. Är jag månne hemmablind? :gremcool:

/Rax

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Artefakter måste drivas på formaliserad magi. Men formaliserade besvärjelser kan dock bruka flera effekter samtidigt. Allt som krävs är en transformation.

Dessutom kan du ju alltid ha två "artefakter" i samma fysiska föremål med samma utlösningskrav. Så kan du få två effekter samtidigt som du håller svårighetsslagen nere (även fast artefakten får slå två slag då förstås). Men det är troligtvis det mest effektiva sättet att få upp två simultana effekter. Om dom inte -måste- ingå i samma vävning. Som typ metaeffekter.

/Naug

Praetori

Warrior
Det står under kapitlet om alkemi (har inte böckerna här för närvarande, så jag kan inte ge en exakt hänvisning).

Hur som helst så väver du besvärjelsen mot föremålet i slutet på den alkemiska processen. Magikern måste alltså kunna den aktuella besvärjelsen för att kunna tillverka en artefakt.
Som nämnts av Naug här ovan så kan man även skapa en artefakt med flera fokus (fast med samma aktiveringsvillkor)som väver olika delar av samma besvärjelse.

Phelan

Hero
Kinder-artefakter

2 "artefakter" i samma föremål. Kommer inte det ge upphov till en massa mysko effekter. Tänk dig två separata artefakter i ett svärd som båda ger Skärpa av magnitud ett. Hur räknar du effekten av pansar hos ett mål? Lägger du ihop så att det blir +Ob2T6 i skada och jämför med skydd, eller tar man ickemagisk skada plus Ob1T6, jämför med pansar, samt åter ickemagisk skada plus den andra Ob1T6, jämför med pansar och så är det bara så mycket av den magiskt åsamkade skadan minus vad som är kvar av (Pansar-Icke-magisk skada) som går igenom?

Hur funkar ett sådant föremål om man har ett demoniskt aggregat? Sitter demonerna snällt i varsin ände av föremålet, eller kommer de börja bråka med varandra? Göra uppror?

Mvh / Phelan

rax

Swordsman
Det står under kapitlet om alkemi (har inte böckerna här för närvarande, så jag kan inte ge en exakt hänvisning).
Tack, men jag har boken framför mig, har läst igenom kapitlet x antal ggr och kan fortfarande inte hitta informationen du (och Naug) talar om. Det verkar rimligt, men jag kan inte se att det finns ett uttryckligt krav på formaliserade besvärjelser nånstans. Vad informationen om när man slänger en besvärjelse i skapelseprocessen anbelangar, har jag bara hittat referenser till detta för elixir och stasisfält. Surt, surt.

Hittar du alltså en exakt sidhänvisning får du gärna PM:a mig.

/Rax

lijat

Swordsman
Re: Kinder-artefakter

Det finns en inoficiell lösning på det där på nätet (foxtail tror jag) den säger att endast den kraftigaste av en efekt får värkan då efekterna befinner sig i samma föremål.

Lijat - tror att det var så det stod, spelar iallafall själv så.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Något spännande

"Tänk dig två separata artefakter i ett svärd som båda ger Skärpa av magnitud ett. Hur räknar du effekten av pansar hos ett mål?"

Jag skulle betrakta det som att två olika magiker lägger skärpa på ett och samma svärd. Vad händer då förresten? är dom kumulativa eller är det bara högsta effekten som gäller?

Rent magkänslemässigt och magitekniskt så borde väl effekterna från två olika magiker vara kumulativa, men rent spelbalansmässigt så blir det ganska skevt rätt kvickt om man har att göra med artefakter. Oavsett om man sätter artefakterna i samma föremål eller ej.

"Sitter demonerna snällt i varsin ände av föremålet, eller kommer de börja bråka med varandra? Göra uppror?"

Bra fråga. Tja... Frågan är inte täckt av M&M, således är det upp till SL själv att besvara den. Personligen skulle jag göra följande tolkning.
Lågrangade (1-2) demoner alltid sitter vackert och fint när man sliter ned dom i en artefakt. Jag skulle tolka det som att dom sover, komar eller vad nu demoner gör.
Är dom lite mäktigare (3-4) så kan dom nog vara halvt medvetna om omvärlden omkring dom. Finns det andra demoner tillsammans med dom så är dom medvetna om att dom finns där, men kan nog inte göra så mycket med dom.
Duktigt mäktiga demoner (5-6) skulle vara fullt medvetna om sina omgivningar och kanske till och med kan påverka världen lite lätt utanför. Finns det en annan demon som gör dom sällskap så kan dom blänga bittert, öva på sin läskig-ansikten och vara allmänt demoniska tillsammans.

Högre demoner än så (7+) skulle jag nog inte vilja sätta i artefakter, om man inte drar till med någon superduperurkelmegaextraspecialmedalltingpå-ritual för att hålla dom på plats. Dessa kan givetvis bara kastas av De Coola, Erfarna Magikerna.

/Naug

Phelan

Hero
Re: Något spännande

Tja, demonerna behöver jag inte reda ut riktigt än, även om det är intressant, men att få klart hur grunderna med artefakter är tänkt att funka behöver jag få koll på då nästa kampanj kommer inkludera en alkemist och överhuvudtaget kretsa rätt mycket kring alkemi och mekaniska prylar.

Det där med att tillåta flera separata artefakter i ett föremål känns som att det kan bli lite konstiga effekter. Nu verkar det som att folk menar att man kan göra lite olika saker med denna möjlighet. Praetori säger ju att det är möjligt att ha separata artefakter som väver DELAR av samma besvärjelse, och om det är möjligt så går det väl verkligen att komma runt de flesta svårigheter med att göra kraftfulla artefakter?

(Och för att återgå till det där om improvisation - jag håller helt med om att det känns mest rimligt att det inte ska vara möjligt, men varken jag eller Rax har ju hittat någonstans i M&M där det uttryckligen står, så återigen vore en sidhänvisning trevlig.)

Tack för responsen / Phelan

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Något spännande

"Det där med att tillåta flera separata artefakter i ett föremål känns som att det kan bli lite konstiga effekter."

Nja... Det står faktiskt på sidan 57 i boken. I introduktionstexten till underkapitlet "Klassificering av magiska artefakter".

"men varken jag eller Rax har ju hittat någonstans i M&M där det uttryckligen står, så återigen vore en sidhänvisning trevlig.)"

Lustigt... jag kunde svära på att jag hade sett det någonstans. Men nu hittar jag det faktiskt inte. Kanske bara någon villfarelse som jag fått från wrnu? Men jo, det låter vettigt att man inte kan ha dom i artefakter, på grund av deras deterministiska natur.

Däremot så skulle jag kunna tänka mig att improviserade besvärjelser kan fastna i engångsförtrollningar (stasisfält) samt i magiska elixir (stoft, dunster, whatevah) eftersom dom bara låser den kastade besvärjelsen, och inte söker att emulera den om och om igen.

/Naug, resonerar

Kenzui

Warrior
Hej. Jag säger att man kan ha flera artefakter i ett föremål, Men inte samma effekt fler än en gång. Samt demonerna kan inte göra meer än att sitta still och vara snäll, om man gör en magi som räcker över rangen annars drar han/hon/den direkt. Så tycker Kim! Ha det bra!!

nordan

Swordsman
Re: Kinder-artefakter

Man kan bara ha EN effekt av skärpa/krossa på ett föremål åt gången (se effektbeskrivningen). Däremot kan denna effekt ha väldigt höga magnituder om man nu har färdighet och kunskap till det.