Något spännande
"Tänk dig två separata artefakter i ett svärd som båda ger Skärpa av magnitud ett. Hur räknar du effekten av pansar hos ett mål?"
Jag skulle betrakta det som att två olika magiker lägger skärpa på ett och samma svärd. Vad händer då förresten? är dom kumulativa eller är det bara högsta effekten som gäller?
Rent magkänslemässigt och magitekniskt så borde väl effekterna från två olika magiker vara kumulativa, men rent spelbalansmässigt så blir det ganska skevt rätt kvickt om man har att göra med artefakter. Oavsett om man sätter artefakterna i samma föremål eller ej.
"Sitter demonerna snällt i varsin ände av föremålet, eller kommer de börja bråka med varandra? Göra uppror?"
Bra fråga. Tja... Frågan är inte täckt av M&M, således är det upp till SL själv att besvara den. Personligen skulle jag göra följande tolkning.
Lågrangade (1-2) demoner alltid sitter vackert och fint när man sliter ned dom i en artefakt. Jag skulle tolka det som att dom sover, komar eller vad nu demoner gör.
Är dom lite mäktigare (3-4) så kan dom nog vara halvt medvetna om omvärlden omkring dom. Finns det andra demoner tillsammans med dom så är dom medvetna om att dom finns där, men kan nog inte göra så mycket med dom.
Duktigt mäktiga demoner (5-6) skulle vara fullt medvetna om sina omgivningar och kanske till och med kan påverka världen lite lätt utanför. Finns det en annan demon som gör dom sällskap så kan dom blänga bittert, öva på sin läskig-ansikten och vara allmänt demoniska tillsammans.
Högre demoner än så (7+) skulle jag nog inte vilja sätta i artefakter, om man inte drar till med någon superduperurkelmegaextraspecialmedalltingpå-ritual för att hålla dom på plats. Dessa kan givetvis bara kastas av De Coola, Erfarna Magikerna.
/Naug