Blev inspirerad att skriva en liten modul, "Stjärnfarare", med d20/System-16-regler som passar en Star Trek/Star Wars/Traveller/Månbas Alfa/2001/Liftarens Guide/Stanislaw Lem-setting. En grej jag klurar på är artificiell intelligens.
Man kan ju tänka sig att rymdskepp har en massa AI. Tradarskepp som gör sektorhopp behöver det säkert för att inte krocka med rymdgrus. Då märks inte AI:n i reglerna alls, är bara en förutsättning för sektorhoppen, ungefär som de tidskrökande jonpropulsionsmotorerna är det.
Stridsskepp har nog AI för att hantera riktigt kluriga vapensystem (både anfall och försvar). Då kan jag tänka mig att kraftigare AI fungerar precis som kraftigare vapensystem, kanske att skeppet blir svårare att träffa om det skickar ut svärmar av AI-styrda decoys.
Men hur kan man göra för att få AI:n att bli spelmässigt intressant? Att den kanske måste övertalas som i Liftarens Guide? Att den har en egen ond agenda som HAL? Är AI:n en spelledarfigur som spelas likt en överintelligent drake? Kan man skapa särskilda reaktionstabeller? Ska Datorpsykologi vara en färdighet som påverkar reaktionstabellerna?
För AI:n kan inte vara något som bara ger fördelar. Den måste ha svaga punkter och införa ett element av osäkerhet. Och humor.
Hjälp mig spåna snälla ni om ni får några idéer.
Man kan ju tänka sig att rymdskepp har en massa AI. Tradarskepp som gör sektorhopp behöver det säkert för att inte krocka med rymdgrus. Då märks inte AI:n i reglerna alls, är bara en förutsättning för sektorhoppen, ungefär som de tidskrökande jonpropulsionsmotorerna är det.
Stridsskepp har nog AI för att hantera riktigt kluriga vapensystem (både anfall och försvar). Då kan jag tänka mig att kraftigare AI fungerar precis som kraftigare vapensystem, kanske att skeppet blir svårare att träffa om det skickar ut svärmar av AI-styrda decoys.
Men hur kan man göra för att få AI:n att bli spelmässigt intressant? Att den kanske måste övertalas som i Liftarens Guide? Att den har en egen ond agenda som HAL? Är AI:n en spelledarfigur som spelas likt en överintelligent drake? Kan man skapa särskilda reaktionstabeller? Ska Datorpsykologi vara en färdighet som påverkar reaktionstabellerna?
För AI:n kan inte vara något som bara ger fördelar. Den måste ha svaga punkter och införa ett element av osäkerhet. Och humor.
Hjälp mig spåna snälla ni om ni får några idéer.