Solorollspel?
Eftersom du vill göra lite av ett rollspel som inte bara vänder sig till rollspelare, vad sägs om att göra lite solorollspel av det hela? Åtminstone Rising (Tror jag?) har ju argumenterat för att solorollspel är den perfekta inledningen till rollspel.
Kan tyckas lite fånigt, men personer ovana vid rollspel skulle säkert sluka det. Du behöver ju inte göra det lika "äventyrsinriktat" som gamla solorollspel brukade vara heller, utan du kan köra på en eller en halv sida text, och sedan fyra val, ett för varje valör. Att göra sitt val kan göras lite extra snyggt också, i stil med
"Jag funderade på att bara nita honom..
Men jag lade band på mina känslor och.." Vilket innebär att om läsaren VILL att huvudpersonen ska nita honom, så bläddrar man fram till Klöveravsnittet av berättelsen. Ifall varje text har till exempel två val, och det finns en text för varje kapitel, så blir det 4*4*4=64 snuttar. Lite mastigt kanske, men istället för att göra varje snutt en sida stor så kan man ju göra den en halv sida eller en tredjedels sida stor, och lägga den bredvid regel/miljötexten i kapitlet.
Okej, efter att ha flummat fritt så ska jag strukturera min idé i några enkla steg:
[*]Man kan göra enkla solorollspel genom att låta läsaren välja.
[*]För att detta ska se snyggt ut så kan man helt enkelt införa symboler i texten, istället för fåniga "Bläddra till sidan 12"
[*]För att behålla någon sorts struktur så kan man använda upp till tre symboler i följd. Början på Hjärt-berättelsen är
, väljer man Klöver i hjärtberättelsen så går man till
[*]Layouten kan trixas så att en spalt på varje uppslag ägnas åt novellen, alltså en halv sida. Förslagsvis höger sida av högersidan. På resten av uppslaget står rollspelsmaterialet. Längst upp i hörnet av novellspalten finns den symbolkod som gäller, till exempel
så att man snabbt bläddrar fram det avsnitt man vill till. Precis som sidnummret, fast i överkanten och inte i underkanten.
[*]Vill man vara riktigt häftig så kan det som står i novellen anknyta till det som står i texten.. Men kommer till exempel stridsregler att stå i klöverkapitlet, eller är dessa kapitel enbart miljöbeskrivningar? Detta tror jag kan bli hur bra som helst.
[*]Nackdelen med att spalta upp så här mycket är att man kanske tvingas skära ner eller fylla ut eller konstra för att det ska funka. Men det går nog bra om man inte låser sig för fast vid något - På någon sida kan man skippa novellen, i någon novell så kanske spader-tendenserna bara anas lite grann.. Vilket inte borde vara så svårt eftersom valörerna är rätt vaga som det är.
Lycka till, och svara på detta inlägg! NÅGOT tror jag du kan göra med idén, nämligen.
Jag tror det kan bli hur coolt som helst, med lite allmänt smaskig layout, och kladd, och stil och..