Nekromanti Artonhundratalsspelande bland damer och filurer!

Eksem

Champion
Re: Håll ut

Bifogar en bild på hur det ser ut för mig, menyn ligger alltså för högt upp. Jag sitter på IE6 på XP.

Vad det gäller spelkortssymbolgrafik kan du ju kolla in Dingbat-fonter, ITC Zapf Dingbats har schysst ruter och klöver, nån av Wingdingarna har ett snyggt hjärta har jag för mig. Det är bara att kolla runt.

Sodivra

Champion
Re: Snyggt.

Åh, dehärvise. Med streck så menar jag verkligen "skiss-streck", alltså sådana som funkar lite som diagram, visar vinklar, avstånd, osv.. Det finns en del sådana i Tribe-boken, men jag har den inte här.. :gremwink: Låt spader krylla av sådant. Ser ut som riktiga matematiska byggnadsställningar med vinklar och streck utritade, och kanske små anteckningar i hörnen av logon: "Fagins Hand"

(vadå, jag har väl ingen stil nu?)
Ditt färgat-glas-fagins hand du använder på sidan och i inlägget.

Hur stor roll spelar de här valörerna i FH-världen egentligen? De har någon sorts representation inom världen, alla, eller hur? Nästan som de fyra elementen som finns i allt?

Ang. Disenchanted forest så tänkte jag på den stunden då de mörka trummorna träder fram, för att sedan följas av marschvissling.. Jag tror det är före "cracked by thunder" eller "observed it quite unseen" (Men dom är alldeles bredvid varandra, va?) men jag har inte Dis For här heller.. :gremwink:

Morgoth

Swashbuckler
Re: Snyggt.

Åh, dehärvise. Med streck så menar jag verkligen "skiss-streck", alltså sådana som funkar lite som diagram, visar vinklar, avstånd, osv.. Det finns en del sådana i Tribe-boken, men jag har den inte här.. Låt spader krylla av sådant. Ser ut som riktiga matematiska byggnadsställningar med vinklar och streck utritade, och kanske små anteckningar i hörnen av logon: "Fagins Hand"

Okej. ^_^d

Hur stor roll spelar de här valörerna i FH-världen egentligen? De har någon sorts representation inom världen, alla, eller hur? Nästan som de fyra elementen som finns i allt?

Ska man nödvändigtvis ha en logisk förklaring till färgerna så är de i grund och botten en uppdelning av höghusen (adelshusen) som tjuvgillena har anpassat sig efter. Rent regeltekniskt är de perfekta fönster för spelarperspektiv.

Ang. Disenchanted forest så tänkte jag på den stunden då de mörka trummorna träder fram, för att sedan följas av marschvissling.. Jag tror det är före "cracked by thunder" eller "observed it quite unseen" (Men dom är alldeles bredvid varandra, va?) men jag har inte Dis For här heller..

Nä, jag har inte hela här heller, så jag är inte hundra. Men förmodligen.

Morgoth

Swashbuckler
Jättesexig idé om berättarteknik

Jag kom just på en sexig-bortom-denna-världen idé. Andrapersonsperspektiv på beskrivningarna i de fyra spelarkapiteln. Ungefär:

"Du spenderade natten hos Michelan, men det blev mer frågor än sömn. Han förklarade för dig, först och främst, att det fanns vissa frågor som inte borde få svar, men gjorde sedan allt för att svara på dina frågor. Han känns som din enda vän i det här dårhuset..."

[*]Hur skulle ni själva reagera på en sådan text?
[*]Skulle ni tycka att det vore knäppt att få åsikter och intryck inplanterade på det viset?
[*]Kan man blanda det med dialoger?

Krille

Super Moderator
Re: Jättesexig idé om berättarteknik

Annorlunda, om inte annat. Den enda bok som jag kan påminna mig om att jag har läst som ens liknar det är Jay McInerneys "Bright Lights, Big City".

Morgoth

Swashbuckler
Problem, som jag ser det:

[*]Det kan vara förvirrande om man plötsligt tilldelas ett kön. Exempel: Manlig spelare läser sig igenom hälften av texten... och så plötsligt får han veta att han kallades "liten goding" av en fyrtiotvåårig herre...

[*]Man tvingas in i olika tankebanor eller idéer. Extra pinsamt blir det om det råkar vara författarens något radikala politiska uppfattningar. Exempel: Man är helt plötsligt helyllemarxist eller nationalist

Sodivra

Champion
Solorollspel?

Eftersom du vill göra lite av ett rollspel som inte bara vänder sig till rollspelare, vad sägs om att göra lite solorollspel av det hela? Åtminstone Rising (Tror jag?) har ju argumenterat för att solorollspel är den perfekta inledningen till rollspel.

Kan tyckas lite fånigt, men personer ovana vid rollspel skulle säkert sluka det. Du behöver ju inte göra det lika "äventyrsinriktat" som gamla solorollspel brukade vara heller, utan du kan köra på en eller en halv sida text, och sedan fyra val, ett för varje valör. Att göra sitt val kan göras lite extra snyggt också, i stil med "Jag funderade på att bara nita honom..
Men jag lade band på mina känslor och.."
Vilket innebär att om läsaren VILL att huvudpersonen ska nita honom, så bläddrar man fram till Klöveravsnittet av berättelsen. Ifall varje text har till exempel två val, och det finns en text för varje kapitel, så blir det 4*4*4=64 snuttar. Lite mastigt kanske, men istället för att göra varje snutt en sida stor så kan man ju göra den en halv sida eller en tredjedels sida stor, och lägga den bredvid regel/miljötexten i kapitlet.

Okej, efter att ha flummat fritt så ska jag strukturera min idé i några enkla steg:

[*]Man kan göra enkla solorollspel genom att låta läsaren välja.
[*]För att detta ska se snyggt ut så kan man helt enkelt införa symboler i texten, istället för fåniga "Bläddra till sidan 12"
[*]För att behålla någon sorts struktur så kan man använda upp till tre symboler i följd. Början på Hjärt-berättelsen är
, väljer man Klöver i hjärtberättelsen så går man till

[*]Layouten kan trixas så att en spalt på varje uppslag ägnas åt novellen, alltså en halv sida. Förslagsvis höger sida av högersidan. På resten av uppslaget står rollspelsmaterialet. Längst upp i hörnet av novellspalten finns den symbolkod som gäller, till exempel
så att man snabbt bläddrar fram det avsnitt man vill till. Precis som sidnummret, fast i överkanten och inte i underkanten.
[*]Vill man vara riktigt häftig så kan det som står i novellen anknyta till det som står i texten.. Men kommer till exempel stridsregler att stå i klöverkapitlet, eller är dessa kapitel enbart miljöbeskrivningar? Detta tror jag kan bli hur bra som helst.
[*]Nackdelen med att spalta upp så här mycket är att man kanske tvingas skära ner eller fylla ut eller konstra för att det ska funka. Men det går nog bra om man inte låser sig för fast vid något - På någon sida kan man skippa novellen, i någon novell så kanske spader-tendenserna bara anas lite grann.. Vilket inte borde vara så svårt eftersom valörerna är rätt vaga som det är.

Lycka till, och svara på detta inlägg! NÅGOT tror jag du kan göra med idén, nämligen. :gremwink: Jag tror det kan bli hur coolt som helst, med lite allmänt smaskig layout, och kladd, och stil och..

Morgoth

Swashbuckler
Re: Solorollspel?

Layouten kan trixas så att en spalt på varje uppslag ägnas åt novellen, alltså en halv sida. Förslagsvis höger sida av högersidan. På resten av uppslaget står rollspelsmaterialet. Längst upp i hörnet av novellspalten finns den symbolkod som gäller, till exempel [Hjärtersymbol]-[Klöversymbol] så att man snabbt bläddrar fram det avsnitt man vill till. Precis som sidnummret, fast i överkanten och inte i underkanten.

Jag fattar inte det här med navigationen. Som jag fattar det tänker du dig det någonting sånt här...

Först tänkte du gå till missionen för att låta någon ta ut kulan... (R) ...men sedan kom jag på att detta förmodligen var det första stället de skulle leta efter mig på...

Japp, det verkar snudd på genialiskt, men låt säga att man läser ett ruter (som ovan). Hur vet man var man ska bläddra? Ska man helt plötsligt bläddra till ruterkapitlet och bli någon annan? Eller finns det valörer i marginalen, så man hoppar runt i texten? Och vad är det här med kombinationerna? Wäääää! Jag fattar inte!

Vill man vara riktigt häftig så kan det som står i novellen anknyta till det som står i texten.. Men kommer till exempel stridsregler att stå i klöverkapitlet, eller är dessa kapitel enbart miljöbeskrivningar? Detta tror jag kan bli hur bra som helst.

Reglerna för sig, ja. De har ett eget kapitel. Spelarkapitlen ska ju (enligt hypotesen) bara vara i andrapersons, och är dem soloäventyr så är dem...

Skitbra idé iallafall.

matthijs

Veteran
Gøy å se at historiske rollespill får en god mottagelse. Er spillet satt til en bestemt tidsperiode, eller er det hele perioden 1800-1900 som dekkes?

Jeg arbeider med rollespillet Draug , som tar for seg norsk historie ca. 1800-1810. Det er en interessant periode for Norge - nasjonsbygging, patriotisme, og oppbygningen til løsrivelsen fra Danmark i 1814. Spillet bygger i sterk grad på norske folkeeventyr, med nisser, troll og andre skapninger som en viktig del av eventyrene.

Vi vurderte faktisk også å bruke kortstokk (med kløver, ruter osv)! Vi gikk bort fra det da vi fant ut det var enklere å bruke FUDGE som basesystem. Det har blitt mutert en del gjennom spilltest og utvikling...

- Matthijs Holter

Rising

Vila i frid
Re: Solorollspel?

"Åtminstone Rising (Tror jag?) har ju argumenterat för att solorollspel är den perfekta inledningen till rollspel."

Erm, nej, jag har en gång för länge sedan argumenterat mot solorollspel överhuvudtaget. Mina argument var förstås pinsamt dåliga och Arcana satte mig på plats utan omsvep.

Nå, det ni snackar om nu verkar iaf riktigt intressant, så nu har jag inga invändningar.

Tror jag. Jag begriper det nog inte riktigt.

/Rising
känner sig lite vilsen

Sodivra

Champion
Va? (Edit)

Jag snackar ju om text-solorollspel. Sånt man läser, och väljer val ifrån. Det var någon som kommenterade att soloäventyret i EDD eller vad fan nu den gamla lådan heter :gremwink: var ett grymt sätt att introducera någon som aldrig spelat rollspel förr. Kanske var det.. Öh.. Krille? Aha, det var Vindhand, även om du har varit lite positiv också.. Säkert finns det fler inlägg.

Nåja, något som jag VET att du har uttalat dig om, och som jag gillade, är att en rollspelsbok kan utformas efter en slags novell, där stridskapitlet kommer när det blir strid i novellen, osv.. Så att det hela blir en enda rörig och mysig och inbjudande.. saga, typ. Detta tycker jag vore rätt läckert att göra med min idé, fast det kräver ju att reglerna ingår i de olika spelkapitlen, typ. Kan funka, kan krascha.. Om nu ens Mogge vill testa en sådan idé.

Men eftersom både du och Mogge kände er lite osäkra på vad jag menar så.. Tada! Bifogat exempel på FH-layout!

Att tänka på när man kollar i filen:
Hela filen är "hjärterkapitlet", vilket man kan framhäva med layout och krumelurer, och då blir symbolsystemet med hjärtan-klöver/spader lite mindre förvirrande.. Tycker jag iallafall.
Första sidan är då alltså första sidan till hjärterkapitlet, och där finns något som ska likna en introberättelse.. Sedan kan man slänga in illustrationer och annat mojs.

Rising

Vila i frid
Åh, ah, uh, öh, eh, äh...

"Sånt man läser, och väljer val ifrån."

Ahaa... Uhm... Det är alltså bara stämningstexter i rollspelet som skall göras lite skönt interaktiva? Så att det i rollspelet finns en lång exempeltext som löper i bokens marginal och ibland kommenterar de rollspelsregler/världsbeskrivningar som står beskrivna på den aktuella sidan?

Ahhh... Det låter utmanande...

...men häftigt.

/Rising
som tror att det endast funkar i vissa speciella rollspel, dock, där regler om en företeelse kan förklaras i sin helhet på en sida.

Morgoth

Swashbuckler
Er spillet satt til en bestemt tidsperiode, eller er det hele perioden 1800-1900 som dekkes?

Någon gång runt 1850 har jag använt för mina tekniknivåer, men spelare och spelledare tillika är välkomna att placera handlingen så gott som när som helst under artonhundratalet. Lägg dock märke till att i början av seklet hade Lawndawn hälften så många invånare och säkert inte lika stor slum. I slutet av seklet är Lawndawn mycket mindre intressant ur arbetarsynvinkel.

Vi vurderte faktisk også å bruke kortstokk (med kløver, ruter osv)! Vi gikk bort fra det da vi fant ut det var enklere å bruke FUDGE som basesystem. Det har blitt mutert en del gjennom spilltest og utvikling...

Ahhh... det är det av någon anledning många artonhundratalsspel som gör... ja, iallafall mitt och Castle Falkenstein. Fråga mig inte varför -det har troligtvis någonting med spelhålesimulering att göra.

Spela helst Fagins Hand i ett litet mörkt rum med en fotogenlampa eller dylikt, fejkpipor (eller riktiga om alla är med på't, men var rädd om de passiva rökarna) och tidsenlig klädsel.

/Mogge, vad betyder "Draug"?

Morgoth

Swashbuckler
Nähädu

som tror att det endast funkar i vissa speciella rollspel, dock, där regler om en företeelse kan förklaras i sin helhet på en sida.

Nej, inga regler i spelarkapitelsolospelandet... usch, nu blev det komplixerat. Smaka på följande schema:

Introduktion (vanliga beskrivningar, ingen atmosfär el. dyl... bara yada)
Spelledarmys (för att spelledaren ska köpa spelet)
Spelarmys (för att spelaren ska spela spelet)

Klöver, Ruter, Spader, Hjärter (spelarkapitel)
Beskrivningar, kanske andrapersons, kanske solorollspel... hursomhelst inga regler introducerade ännu.

Regler
Reglerna kommer här. Först för att göra rollperson. Sen för att spela.

Spelledarkapitel
Ja... det får vi se.

Rising

Vila i frid
Wella wella

"Klöver, Ruter, Spader, Hjärter (spelarkapitel)
Beskrivningar, kanske andrapersons, kanske solorollspel... hursomhelst inga regler introducerade ännu."

Okej, då är det enkelt att utforma dessa på precis vilka sätt du än vill. Fyra olika solospel tror jag att du kan utesluta på en gång, dock. Antingen ett solospel eller fyra små berättelser.

/Rising
lyssnar på Elton John's gamla "Are you ready for love" varvat med nya Bon-skivan (den är rätt bra, men lite för dansant för att man skall kunna ha den i bakgrunden när man sitter och snackar med en jimpa i handen).

Morgoth

Swashbuckler
Re: Wella wella

Okej, då är det enkelt att utforma dessa på precis vilka sätt du än vill. Fyra olika solospel tror jag att du kan utesluta på en gång, dock. Antingen ett solospel eller fyra små berättelser.

Kan du motivera?

/Mogge, vill spela deckare (spader)

Sodivra

Champion
Självspån

Jag hade faktiskt gjort det som Rising säger, med ett sådant här upplägg:

Intro
A la Chronopia, med en anonym lyssnare och en berättare, kanske? Men ifalll det är för att någon ska köpa spelet så behöver det förstås vara på omslaget.. (Antingen fram eller baksida) Eller på nätet. :gremwink:
De fyra färgerna, miljöbeskrivningar med tillhörande regler:
Ruter -Vardagligt liv i Lawndawn och de som lever det. Rutiner, traditioner. Mycket viktigt, men ofta förbisett. Regelmekanik.
Spader -Spaderhuset, de bildade, världsbeskrivning med fakta, sådant som inte pöbeln känner till/bryr sig om. Fina tabeller med exempel. (?)
Klöver -Klöverhuset, de fattiga, slum och strid.
Hjärter -Hjärterhuset, sociala förhållanden och den övre samhällsklassen. Tips för att bluffa i spelet.
Generera rollperson
Berättaren säger: Så.. Vem är du nu då?
Alternativt så löper rollpersonsmakarreglerna, likt novellen, parallelt med texten. Kanske i vänstra sidans vänstermarginal? Eller i vänstra sidans högermarginal? Eller på varannat uppslag.. Eller.. gahh.. Nåja, det finns en poäng i att göra rollpersonen allteftersom man läser, men det kan bli hur jävla rörigt som helst att skjuta in både detta och noveller samtidigt, om man inte är delikat i sitt handlande..
Spelledarkapitel

Inte för att du kommer använda den modellen, men jag kände ändå för att delge den. Japp, det gjorde jag verkligen.. :gremwink: Hmm, problemet är förstås uppenbart, reglerna är mest bara Regelmekanik, Rollpersonsmakande, och lite Strid.
Fast det känns som om det inte gör något att vissa kapitel har korta regelavsnitt, och vissa har långa.. Nåja. Som sagt så tror jag inte att du bryr dig, och du verkar kunna göra något du vill med den här idéen.. Men jag kände för att spåna. :gremsmile:

Rising

Vila i frid
Hypertexter

"Kan du motivera?"

När man skriver en hypertext (såsom ett solospel) behöver man skriva oerhört mycket mer text än vad en läsare behöver läsa för att gå från berättelsens början till dess slut. Om en hypertext skall vara någorlunda läsvärd behöver den alltså vara rätt omfångsrik (mycket text blir det), så att ha fyra olika solospel blir nog väldigt pladdrigt och mastigt. Då föredrar jag lugnt en hypertext som innehåller allt du vill berätta om.

Fyra olika vanliga texter eller en hypertext, alltså, det är mitt råd.

/Riz
som inte orkar läsa så mycket stämningstexter och noveller i rollspelsprodukter