Nekromanti asharien

Kwai

Veteran
:gremconfused:

hejsan. jag ska skriva ett äventyr som utspelar sig runt den ashariska staden chadarian. jag behöver dock lite hjälp och tänkte att jag kan nog få det här.
1. hur stor är staden?
2. Vad för raser och religoner är domminerande i staden?
3. hur styrs landet asharien?
4. annat som kan vara värt att veta.

jättetacksam för all hjälp jag kan få. /erik

Emil

Hero
Det är ju sånt som står att läsa i Asharien & soldarn...

1. Chadarians hopp (som staden tydligen heter egentligen) har 11.700 invånare, och är alltså en mycket stor stad - den näst största i landet.

2. Staden domineras av asharier (vilket inte är så konstigt, med tanke på att det är Asharisk stad). Andra stora grupper är cirefalierna och jargier. När det gäller andra raser så förekommer mindre mängder zoloddvärgar, pyaralver och marnakhtiraker.

3. Union av Jarladömen. Varje Jarladöme styrs av en frijarl som bor i staden som utgör jarladömet mittpunkt. De arbetar ganska fritt som stadsstater, men har en överjarl nämligen frijarlen i Camard, Anstir Tyldon.

4. Köp Asharien & soldarn!

/Emil

Kwai

Veteran
jag skulle gärna köpa moduler, men mina spelare är för snåla och jag har inte råd att köpa själv. hm... får väl önska mig nått i julklapp. nåja, tack ändå.

Emil

Hero
Det gäller att prioritera... :gremsmile:

Nä, men vad jag egentligen tänkte säga var att det gäller att välja väl vilka moduler man köper. Krigarmoduler och äventyr och sånt kan visserligen vara kul att ha, men det som är mest användbart är rena spelledarhjälpmedel (som Asharien & soldarn eller Consaber om man spelar i någon av dessa områden, eller Legender & hemligheter om man vill ha allmänna tips).

Om du ska önska dig något i Eon väg till jul så rekommenderar jag dig dock att satsa på Geografica Mundana som kommer någon gång under november. Den innehåller allt du egentligen behöver veta om världen - resten är bara kuriosa... :gremsmile:

/Emil

Dan (Neo)

Veteran
Starta en studiecirkel!

Genom att starta en studiecirkel i rollspelande kan man lämna in kvitton från spelköp som cirkelmaterial, vilket studieförbundet ersätter fullt ut. Gratis rollspel, m a o!!!

Tillvägagångssättet är fullt lagligt och dessutom något som uppmuntras av många studieförbund runtom i Sverige - ju fler studiecirklar som startas, desto bättre för studieförbundet.

I vår spelförening behöver man inte stå och vela i spelbutiken - man vet att man alltid kommer att få tillbaka de pengar man lägger ut på rollspelandet (för att inte tala om allt skoj man får ut av det, vilket förstås är det viktigaste).

(Vissa studieförbund kan emellertid fortfarande vara lite skeptiska, men med tanke på hur mycket pengar man tjäna så skadar det knappast att gå in och fråga. Jag kan personligen rekommendera Studiefrämjandet, vilka varit mycket tillmötesgående från dag ett.)

Kwai

Veteran
Re: Starta en studiecirkel!

skulle du kunna förklara lite närmare hur man startar en sån där cirkel?

Dan (Neo)

Veteran
Re: Starta en studiecirkel!

Ring eller (ännu bättre) avlägg visit på närmaste studieförbund. De finns representerade i alla städer, t o m i Skellefteå. Kan som sagt rekommendera Studiefrämjandet.

Lättast är förstås om studieförbundet redan har erfarenhet av studiecirklar i rollspel, för då är vägen liksom redan banad. Annars kan man nog få bereda sig på att motivera varför rollspel kan klassas som lärorikt, vilket inte brukar vara några större problem om man bara lägger fram det på rätt sätt (teater, socialt spel, historiska kunskaper, språk o s v). Man får tänka på att det finns personer som inte vet vad rollspel är.

Rent praktiskt går det sedan till så att man får en blankett där man fyller i när man har träffar. Bra är att man bara behöver vara tre personer för att man ska få bidrag (inte fem som med Sverok - men det finns ingenting som hindrar att man samkör studiecirkeln med Sveroksammankomster (tror jag i a f - jag är åtminstone 99% säker) om man har fem personer eller fler) - t ex spelledaren och två spelare. Däremot är kraven lite hårdare på vad man gör - att bara svulla runt (som man faktiskt kan räkna som sammankomst i Sverok) funkar inte om man kör studiecirkel.

Bidragen utgår i form av en viss summa pengar per timme som kvittas mot cirkelmaterial (läs rollspel, pennor, papper, tärningar) - man får alltså inga pengar i handen.

Rätt använt kan man alltså få alla rollspel betalda av studieförbunden, och använda Sverok-pengarna till fika, kortspel, brädspel och annat skoj för föreningen (för ni är väl med i Sverok hoppas jag?!).

Minimalt med byråkrati, med tanke på vad man får ut av det hela (d v s hela sin hobby betald mer eller mindre!)

Hoppas infon hjälper,
Dan (Neo), även ordf. i den anrika spelföreningen Bosse Bus & Grabbarna Grus :gremtongue:

PS. Jag tror att Sverok just nu håller på att se över det här med studieförbund och rollspel och planerar någon form av centralt bemötande mot dem. Spekulationer dock, baserade på en enkät jag (som postmottagare i vår spelförening) fick hemskickad.