Re: Starta en studiecirkel!
Ring eller (ännu bättre) avlägg visit på närmaste studieförbund. De finns representerade i alla städer, t o m i Skellefteå. Kan som sagt rekommendera Studiefrämjandet.
Lättast är förstås om studieförbundet redan har erfarenhet av studiecirklar i rollspel, för då är vägen liksom redan banad. Annars kan man nog få bereda sig på att motivera varför rollspel kan klassas som lärorikt, vilket inte brukar vara några större problem om man bara lägger fram det på rätt sätt (teater, socialt spel, historiska kunskaper, språk o s v). Man får tänka på att det finns personer som inte vet vad rollspel är.
Rent praktiskt går det sedan till så att man får en blankett där man fyller i när man har träffar. Bra är att man bara behöver vara tre personer för att man ska få bidrag (inte fem som med Sverok - men det finns ingenting som hindrar att man samkör studiecirkeln med Sveroksammankomster (tror jag i a f - jag är åtminstone 99% säker) om man har fem personer eller fler) - t ex spelledaren och två spelare. Däremot är kraven lite hårdare på vad man gör - att bara svulla runt (som man faktiskt kan räkna som sammankomst i Sverok) funkar inte om man kör studiecirkel.
Bidragen utgår i form av en viss summa pengar per timme som kvittas mot cirkelmaterial (läs rollspel, pennor, papper, tärningar) - man får alltså inga pengar i handen.
Rätt använt kan man alltså få alla rollspel betalda av studieförbunden, och använda Sverok-pengarna till fika, kortspel, brädspel och annat skoj för föreningen (för ni är väl med i Sverok hoppas jag?!).
Minimalt med byråkrati, med tanke på vad man får ut av det hela (d v s hela sin hobby betald mer eller mindre!)
Hoppas infon hjälper,
Dan (Neo), även ordf. i den anrika spelföreningen Bosse Bus & Grabbarna Grus
PS. Jag tror att Sverok just nu håller på att se över det här med studieförbund och rollspel och planerar någon form av centralt bemötande mot dem. Spekulationer dock, baserade på en enkät jag (som postmottagare i vår spelförening) fick hemskickad.