Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?
Jag jämför med 1000-talet då det enligt mig motsvarar den teknologiska nivå mundanas snitt befinner sig på. Då krut fanns redan i mitten av 1200-talet så anser jag inte det är ett helt vilt antagande.
Okej, jag håller inte med alls. Se tex Svarte Faraonens inlägg för vidare resonemang, men jag kan också ställa upp några exempel. Saker som finns i Mundana som hör hemma i som tidigast en senmedeltida teknologisk och samhällelig nivå:
- Helrustningar och många andra typer av rustningar
- Storsvärd, slagsvärd, tunga armborst, etc
- Frekvent bruk av stångvapen
- Karacker, karaveller, med fler skeppstyper
- Tryckpressar
- Kompasser
- Cigarrer
- Ländernas allmäna militära strategi
- Cirefalisk och sabrisk kolonialism
- Avancerad gruvteknologi
- Avancerad arkitektur
- Nyckelharpa med fler instrument
Samhällenas organisation och uppbyggnad är högst senmedeltida, med avancerad hierarkisk feodalism, komplex byråkrati, i hög grad litterär överklass, sekulär bildning koncentrerad till universitet, avancerade vägnät och kommunikationer, etc, etc, etc. Det finns i princip ingenting whatsoever i Mundana som för tankarna till 1000-talet, utöver vissa typer av sköldar, samt det cirefaliska modet (vilket beror på att det är en rippoff från Byzans...)
De är kanske rimliga siffror om Asharien inte skulle ha fullt med monster och "mörkret" som rådande faktor. Hur ofta hände något liknande i Europa med digerdöden som undantag?
Den justinianska pesten, agrarkrisen, mongolerna, klimatförsämringen, ett möjligt meteoritnedslag i Europa under senantiken, Sjöfolken under Bronsåldern, Thera-vulkanens utbrott under bronsåldern, med flera. Poängen är att efter en enskild sådan katastrof kommer folk knulla som kaniner och befolkningen kommer återhämta sig ganska fort, det krävs en serie av på varandra följande kollapser och katastrofer (som under senantiken/senmedeltiden) alternativt Djinghis Khan/Timur Lenk för att se till att befolkningen i ett område minskar på mer permanent basis. Och även då tar det
absolut max ett par sekler för folkmängden att återhämta sig, förutsatt att floder inte bytt lopp eller något annat superdrastiskt. (Däremot kan
ekonomin bli mer eller mindre permanent försvagad, som var fallet med Norge efter Digerdöden och östra Iran efter Djinghis+Timur). Asharien har, som resten av Mundana, tiotusen år på sig att återhämta sig efter varje mörker, och för tiotusen år sedan, som en ren illustration, fanns det mellan 5 och 10 miljoner människor på jorden, uppskattningsvis. Idag är vi vad, 7 miljarder? Det är alltså 700-1400 gånger siffran för 10 000 år sedan; det är nivån på hur mycket en befolkning kan öka på tiotusen år. Och då hade Mundana sannolikt något -fler- invånare än sådär direkt efter det förra Mörkret, eftersom Mundana vid det laget hade betydligt mer avancerade civilisationer än jorden hade vid samma tid (även om dessa i Mundana härjats svårt av demonhorder eller whatnot).
Eftersom Mundanas historia är så lång har folk haft gott om tid att återhämta sig efter katastrofer och kollapser, och det finns ingenting i modulerna som antyder att Asharien skulle drabbats av någon episk massdöd de senaste seklerna; med andra ord, det är inte en faktor i sammanhanget.
Med tanke på vad vapen kostar så borde det antas att det är något av stor lyx och att järn
Vapenkostnaderna är en bugg, detta är afaik officiellt, och de kommer fixas i Eon IV.
Även det här ger mig klara misstankar om att man inte ska överskatta Asharien (och mundanas) utvecklingsnivå.
Monster, hungersnöd och den jargiska reningen (vilket ger antydan om att Asharien dessutom är en relativt ny nation vars landskap förmodligen inte varit tätbefolkat under många tusen år såsom många länder i Europa och mellanöstern.
Say what now? Den jargiska reningen ägde rum för nästan 3000 år sedan och är därför inte en faktor, och riken som Ramora och Danarth befolkade Asharien för mer än 7000 år sedan. Rhodarion låg i nuv. Asharien och dess mur har en omkrets på 5 km, så den måste ha haft en relativt imponerande folkmängd; 5 kms omkrets är enligt Medieval Demographics Made Easy rimligt för en stad med 80 000 invånare. En sån stad behöver 10 gånger sitt invånarantal för att bli försörjd, dvs 800 000 bönder, herdar etc, och då var det knappast den enda staden i området på sin tid. Det har alltså bevisligen funnits ganska gott om folk i Asharien sedan oändligt lång tid tillbaka.
Italien har inte i närheten av så dåliga förutsättningar som Asharien så jag anser inte det rättfärdigar en befolkningstäthet på 16 inv/km2. Det är verkligen ingen ljus bild som ges av Ashariens geografi och även om södra Europa får slåss med stark hetta och torka bitvis så är det enligt min uppfattning inte i närheten av samma grad som Ashariens som råder året om.
Nej, men jag har heller inte föreslagit 16 inv/km2 för Asharien; jag håller med om att Italien har bättre förutsättningar. Jag har satt siffran 10 inv/km2, som motsvarar Spanien
efter att alla människor dött i digerdöden, agrarkrisen och Lilla Istiden. Jag betraktar detta som en tämligen lågt hållen siffra. Och ja, det hade kanske gått att motivera en ännu lägre, men då är problemet att Asharien blir för svagt jämfört med Drunok och Soldarn för vilka så låga siffror verkligen inte går att motivera, och det har varit ambitionen med Demographica att så långt det är möjligt behålla maktbalansen mellan Mundanas länder ungefär som den är.
(10 inv/km2 karaktäriserar för övrigt enligt Medieval Demographics Made Easy ett rike som är "barren, desolate"; den ödsligaste nivå som finns i tabellerna. Återigen, alltså;
jag har hållit igen).
Vilket invånarantal hade du velat se i Asharien? Försöker du argumentera för att det i Eon as written är rimligt, eller bara för att den nya siffran i Demografica är för hög?
Eftersom det många gånger påpekas i såväl Asharien modulen som mundana hur fattiga Asharierna är så borde importen av spannmål vara begränsad även om de säkert kan kräva lite överpriser pga sina mineraltillgångar.
Kan du ge mig några sidhänvisningar till var det framgår att de är fattiga? För mitt intryck är som sagt att Asharien är en mercantilistisk, ekonomiskt framgångsrik Jarlaunion vars städer samtliga importerar stora mängder spannmål (se alla importtabeller i tex S&P och Asharien) för att föda landets befolkning. Spannmålspriserna borde inte vara höga eftersom Asharien bor granne med Soldarn, Caserion och Drunok, som är hela Mundanas kornbodar. Notera också att Asharien har utmärkt jakt och gott fiske enligt förläningstabellen i Riddaren.
Jag skulle vilja hävda att det krävs ett stadigt och stabilt flöde av mat för att en nation ska kunna få så många invånare
Det krävs nog ett stadigt och stabilt flöde av mat för att en nation ska kunna få invånare överhuvudtaget, men alltså, om den arabiska halvön på 600-talet kunde föda tillräckligt många invånare för att kunna uppbåda arméer som kunde krossa Sassaniderna -och- Byzans, så måste det rimligen gå att leva i Asharien och uppnå befolkningstäthet som inte är ett totalt skämt.
Jo men jag vill inte hävda att Camard har så bra geografisk position för handel, åtminstone inte till havs då det finns många städer med bättre läge exempelvis Talon, Dan Hammal och Quilla som vore betydligt lämpligare kandidater och borde vara i samma storlek som Camard, utan Ashariens nackdelar.
Oj, det där är ju extremt subjektivt, en svår diskussion att ge sig in i. Men städerna du listar ligger alla i Soldarn, och det borde i allra högsta grad ligga i Ashariens intresse att export sker från dess egna hamnar. Någonstans ifrån måste Ashariens handel gå, och Camard verkar rimligast, särskilt som det uttryckligen beskrivs på sid 43 i Asharien att staden är ett handelscentrum och säte för flera handelshus, som "sjuder av liv och kommers".
Sen är det ju en fråga om befolkningens genetiska förutsättningar för ett ogästvänligt torrt landskap. Populationer med mellanöster-ursprung har i många många generationer fått genetisk arvsmassa muterad av strålning, områdes-typiska kostvanor mm.
Det här har jag aldrig ens hört talas om, referens? Jag läser gärna mer om det.
Jag tycker många av de förändringar du skriver är bra så jag är inte emot förändringar alls i helhet. Det jag är emot är fortfarande att modulerna med flit görs inkompatibla med varandra så de gamla inte kan användas.
Ja, jag förstår, men som sagt, jag kan inte diskutera det här utifrån en personlig ståndpunkt, eftersom jag trots allt representerar Neogames här på forumet. Jag har försökt redogöra för varför Neogames tagit det beslut man har tagit, vad det fyller för funktion kommersiellt och kreativt, och jag kan inte, just nu, diskutera saken mer än så.
Dina modulförslag är bra, men landsmoduler säljer dåligt jämfört med regelmoduler, och hälften av länderna du föreslår har med Eon as written så lite befolkning att det knappt går att skriva något spännande om dem; Eumo tex har för lite invånare för att öht ha en intressant historia eller inrikespolitik. Sen tror jag, dessvärre, att många Eonspelare, till skillnad från dig, är ointresserade av att spela i miljöer som ligger alltför fjärran från ett medeltida Europa, och att böcker om sådana exotiska länder därför, återigen tyvärr, skulle sälja extra dåligt. Nu finns det moduler planerade mer eller mindre konkret för flera av områdena du listar, men andra lär aldrig få en egen modul; ställen som Therne har helt enkelt för lite att erbjuda. Man skulle givetvis kunna skriva ett fett äventyr som utspelar sig på Therne och där brodera ut stället, men jag tror det vore bättre att göra i en Fenix. Annars har man just det här jag försökte beskriva, D&D-problemet, att modulerna får så nischat fokus att det blir fånigt. Vissa människor, typ jag, skulle älska moduler som Krögarens Våg och Dhurkoor och en om raunerna, men liksom, face it, it's not gonna happen; det är helt enkelt inte viable kommersiellt och kreativt, i synnerhet inte med Neogames nuvarande produktionstakt. Problemet är inte tvunget att vi har brist på jobb liksom, utan brist på skribenter som jobbar som djur för nästan ingen lön. Och återigen, du måste förstå att Neogames moduler har en tryckkostnad; om inte Eon totalt sett säljer bra nog för att betala tryckkostnaden för alla moduler, så blir det svårt att få råd att trycka fler. Det kommersiella är därför en faktor, särskilt som frilansare dessutom faktiskt förtjänar lite, lite betalt ibland.
Skriv gärna nya böcker men gör dem direkt kompatibla med både Eon I-III och Eon IV
Det vore inte mig emot. Men demografin är en helt annan sak; den är en bugg som måste åtgärdas.