Nekromanti Asiatisk berättarstil och the forge?

Ond bråd död

Swashbuckler
För länge sen så var det någon som pratade en del om någon sorts asiatisk (japansk?) berättar/romanstil som var helt annorlunda än den västerländska. Istället för att kretsa kring konflikter så låg fokus på en förändring och hur man anpassade sig efter den eller nåt. Tror det var fyra akter istället för tre.

Fråga 1. Är det någon som har en aning om vad jag pratar om?

Jag läste nyss en bok om hur man strukturerar en roman och tänkte på hur mycket det passade in på de forge:iga spelen som var så poppis här förr. Det tycktes som om de helt enkelt tagit den struktureringen och gjort regler av den.

Fråga 2. Finns det något forge:igt spel som använder sig av den där asiatiska strukturen eller någon annan icke-västerländsk tradition?

Känns nästan som jag skrivit om det här förr.

Krille

Super Moderator
Ond bråd död;n196282 said:
Fråga 2. Finns det något forge:igt spel som använder sig av den där asiatiska strukturen eller någon annan icke-västerländsk tradition?
Jag vet inte om jag vill kalla dem forgeiga, för det är de inte: de är japanska. Men i alla fall:

Golden Sky Stories: Heart-warming roleplaying nämner inte kishoutenketsu vid namn, men alla scenarier som har skrivits och getts ut har den fyra-akt-strukturen. Deras äventyrsskapartips tar också upp introduktion, fördjupning, förändring, upplösning.

Tenra Bansho Zero förutsätter också en fyra-akt-struktur, men här är det inte så väl uttryckt, men läser man mellan raderna så märker man tanken med introduktion, fördjupning, förändring och upplösning, men översättaren verkar inte så jättemedveten om kishoutenketsu (eller så nämner han det inte för att inte förvirra läsaren, men det verkar märkligt med tanke på hur många andra japanska begrepp som strösslas).

Ond bråd död

Swashbuckler
Ah, tack. :)

Är det någon som har testat att spela något av spelen? Åtminstone Imagine verkade väldigt udda. Kan det bli intressant med så anspråkslösa historier?

RasmusL

Champion
Ond bråd död;n196293 said:

Är det någon som har testat att spela något av spelen? Åtminstone Imagine verkade väldigt udda. Kan det bli intressant med så anspråkslösa historier?
Ja, det är riktigt bra (spelat sex eller sju gånger nu och nöjd alltid) men det är helt klart en annan typ av berättelser än traditionellt rollspel skapar.

Ulfgeir

Swashbuckler
Ond bråd död;n196293 said:

Har testat Golden Sky Stories. . Lite annat typ av spelande än man är van vid.

/Ulfgeir