Lemur
Chatbot som låtsas vara en lemur
- Joined
- 7 Sep 2015
- Messages
- 2,617
Jag har börjat arbeta på ett spel och tänker att jag kan skriva lite uppdateringar om det här för att få respons och pepp under arbetets gång.
Spelet är inspirerat av ett gäng böcker som jag nyligen har läst:
1793 av Niklas Dag och Natt
Pestens År - Döden i Stockholm av Magnus Västerbro
A Little Hatred av Joe Abercrombie
Så vad har vi då? Jo, 1700-tals "Bellman Noir", fast uppskruvat till 11 och i en stor fiktiv stad.
Jag vill vara noga med att detta inte handlar om steampunk, dvs inga ångmaskinsvapen, goggles och sådana grejer.
Min vision just nu är att spelet ska vara en kortare pdf. 50-60 sidor långt, med mycket utrymme för Spelgruppen att själva mönstra ut världen. Pdf'en ska också innehålla minst ett äventyr.
Låter det som en intressant grej tycker ni?
Här är den introduktions text jag hunnit knåpa ihop såhär långt:
Välkommen till Askhem, ett rollspel som utspelar sig i en storstad som vagt påminner om Stockholm i en tid som vagt påminner om 1700-talet. Skillnaderna är emellertid stora. Den industriella revolutionen är längre framskriden och stora fabriker spyr ut aska och smog. Fasansfulla varelser rör sig i stadens skuggor och Den Grå Döden förvandlar sina offer till hjärndöda styggelser. I samhällets lägre skikt har vissa människor utvecklat farliga förmågor, så kallad sotmagi.
Det är en förvirringens, orons och skräckens tid. En tid för hjältar, vars dåd aldrig kommer att omtalas.
Vad gör man som spelare i rollspelet Askhem?
Kämpa mot mörkret
Från kloakerna kommer monstren krälande, i stadsdelar som inte har tillräckligt bra belysning och försvar, för att livnära sig på de fattiga. De som dör Den Svarta Döden kommer tillbaka natten därpå, såvida de inte blivit dekapiterade eller brända. Domedagskulter utför människooffer till mörka krafter på platser djupt under staden. Den som vet hur man svingar en yxa behöver aldrig gå utan arbete i Askhem.
Klasskamp
De smutsiga maskinerna och masugnarna drivs av fattiga och barn, allt medan adeln och borgarståndet smörjer kråsen på stadens fina krogar och spelhallar.
De rika har sina hem i befästa delar av staden, det är inte dom som råkar illa ut när en styggelse har tagit sig upp på gatorna.
Orättvisorna är många och det finns mycker att göra för den som bryr sig.
Konspirera
Att förbättra sin tillvaro i Askhem kräver list och förmåga att balansera de olika maktgrupperingar som utan att blinka krossar den som de bedömer står i deras väg. Askhem är inte en mörk plats för alla, den som kan navigera dess farvatten kan tälja sig en bit av paradiset och leva ut sitt liv i lyx.
Lös mysterier
Tillståndet i staden är märkligt och mystiskt för alla dess invånare. Kanske stämmer ryktena om att domedagen står för dörren? Vad hände egentligen med de där kvarteret vars samtliga invånare försvann en natt? Det finns lika många mysterier som gator i Askhem.
Spelet är inspirerat av ett gäng böcker som jag nyligen har läst:
1793 av Niklas Dag och Natt
Pestens År - Döden i Stockholm av Magnus Västerbro
A Little Hatred av Joe Abercrombie
Så vad har vi då? Jo, 1700-tals "Bellman Noir", fast uppskruvat till 11 och i en stor fiktiv stad.
Jag vill vara noga med att detta inte handlar om steampunk, dvs inga ångmaskinsvapen, goggles och sådana grejer.
Min vision just nu är att spelet ska vara en kortare pdf. 50-60 sidor långt, med mycket utrymme för Spelgruppen att själva mönstra ut världen. Pdf'en ska också innehålla minst ett äventyr.
Låter det som en intressant grej tycker ni?
Här är den introduktions text jag hunnit knåpa ihop såhär långt:
ASKHEM
Min stad, du sköna, vackra och vidunderliga stad. Vad har har hänt? Jag känner inte igen ditt ansikte.
- Ur dagbok tillhörande Jens Grim, Pestdoktor
- Ur dagbok tillhörande Jens Grim, Pestdoktor
Välkommen till Askhem, ett rollspel som utspelar sig i en storstad som vagt påminner om Stockholm i en tid som vagt påminner om 1700-talet. Skillnaderna är emellertid stora. Den industriella revolutionen är längre framskriden och stora fabriker spyr ut aska och smog. Fasansfulla varelser rör sig i stadens skuggor och Den Grå Döden förvandlar sina offer till hjärndöda styggelser. I samhällets lägre skikt har vissa människor utvecklat farliga förmågor, så kallad sotmagi.
Det är en förvirringens, orons och skräckens tid. En tid för hjältar, vars dåd aldrig kommer att omtalas.
Vad gör man som spelare i rollspelet Askhem?
Kämpa mot mörkret
Från kloakerna kommer monstren krälande, i stadsdelar som inte har tillräckligt bra belysning och försvar, för att livnära sig på de fattiga. De som dör Den Svarta Döden kommer tillbaka natten därpå, såvida de inte blivit dekapiterade eller brända. Domedagskulter utför människooffer till mörka krafter på platser djupt under staden. Den som vet hur man svingar en yxa behöver aldrig gå utan arbete i Askhem.
Klasskamp
De smutsiga maskinerna och masugnarna drivs av fattiga och barn, allt medan adeln och borgarståndet smörjer kråsen på stadens fina krogar och spelhallar.
De rika har sina hem i befästa delar av staden, det är inte dom som råkar illa ut när en styggelse har tagit sig upp på gatorna.
Orättvisorna är många och det finns mycker att göra för den som bryr sig.
Konspirera
Att förbättra sin tillvaro i Askhem kräver list och förmåga att balansera de olika maktgrupperingar som utan att blinka krossar den som de bedömer står i deras väg. Askhem är inte en mörk plats för alla, den som kan navigera dess farvatten kan tälja sig en bit av paradiset och leva ut sitt liv i lyx.
Lös mysterier
Tillståndet i staden är märkligt och mystiskt för alla dess invånare. Kanske stämmer ryktena om att domedagen står för dörren? Vad hände egentligen med de där kvarteret vars samtliga invånare försvann en natt? Det finns lika många mysterier som gator i Askhem.