PROMOTION Astro Inferno - TTRPG of Legendary Myths and Glorious Death

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Kör man Pendragon och skall vara under FV men slå högt kan man som mest få 4 'blocks of five'.
Kör man slå under och räkna diff kan man få oändligt 'blocks of five' om det inte finns en övre gräns för FV (ännu okänt), så i teorin skalar det oändligt sas.
Fast löser man inte det ganska lätt isf, med att helt enkelt räkna ut hur många gratis-blocks man får på förhand? Dvs, har du 25 så är du ju garanterad en diff på minst 5, har du 30 är du garanterad en diff på 10. Så du får alltid 1 resp 2 gratis-block.

Jag tänker nog att det är lättare att isf säga att var femte nivå över 20 ger dig ett gratisblock till varje slag, och skriva ner hur många gratisblock man får. Då slipper man räkna subtraktion och alltför hög division varje gång =) Och med bibehållen Pendragon i övrigt…

Med förbehåll för att det är tidigt på morgonen och jag kan ha tänkt helt fel =)
 

Ruu

Veteran
Joined
13 Jan 2018
Messages
15
Fast löser man inte det ganska lätt isf, med att helt enkelt räkna ut hur många gratis-blocks man får på förhand? Dvs, har du 25 så är du ju garanterad en diff på minst 5, har du 30 är du garanterad en diff på 10. Så du får alltid 1 resp 2 gratis-block.

Jag tänker nog att det är lättare att isf säga att var femte nivå över 20 ger dig ett gratisblock till varje slag, och skriva ner hur många gratisblock man får. Då slipper man räkna subtraktion och alltför hög division varje gång =) Och med bibehållen Pendragon i övrigt…

Med förbehåll för att det är tidigt på morgonen och jag kan ha tänkt helt fel =)
Hade vi utvecklat systemet idag kanske en sån lösning hade varit på tapeten faktiskt. Är väldigt förtjust i allt som förenklar.

I dagsläget har vi dom naturliga 1:orna som ställer till det lite. Slår du en naturlig etta så dubblar du alla block om 5 (story points) du har. Så har du 15 i en skill och perfar så får du 6 story points t.ex. Värden på skills kommer inte maxa ut någonstans men blir dyrare och dyrare att öka. Startvärden ligger mellan 5 och 15 och efter några kampanjer borde spelare kunna öka till uppemot 20 eller till och med högre i sina bästa färdigheter.

Svårighetsgrader
Till detta kommer att handlingar aldrig blir lättare i spelet. Du kan alltid få (eller ge dig själv) bonus story points för att "det är mörkt när du gömmer dig" eller "för att ditt svärd är smitt av en maskinängel" osv, men för att få ta del av den story pointen måste du lyckas med ditt slag först. Däremot kan SL göra handlingar svårare genom att kräva att du slår fram ett visst antal story points. "Eftersom det är superlångt avstånd och regnar och blåser så måste du slå fram minst 2 story point för att lyckas träffa med geväret". Vilket alltså skulle kräva en differens på 10.

Till detta kommer att man kan "straina" sin sanity (dvs stressa upp sig, bli aggressiv osv) för att öka sin differens för att klara ett slag. Detta kan ge kraft till den inre demonen vilket gör att man kan bli tvingad att spela sin rollperson efter dennes agenda temporärt eller rent av permanent.


Ska kanske tillägga att spelet är väldigt osymmetriskt och fiender har varken grundegenskaper eller skills utan sköts på ett helt annat mycket enklare sätt. SL slår aldrig några slag utan spelarna spelar egentligen mot spelet och SL sköter om narrativet. Spelet i stort ger spelarna ganska mycket friheter att själva ändra och skapa berättelsen vilket förenklar för SL som inte behöver komma på allt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
I dagsläget har vi dom naturliga 1:orna som ställer till det lite. Slår du en naturlig etta så dubblar du alla block om 5 (story points) du har. Så har du 15 i en skill och perfar så får du 6 story points t.ex. Värden på skills kommer inte maxa ut någonstans men blir dyrare och dyrare att öka. Startvärden ligger mellan 5 och 15 och efter några kampanjer borde spelare kunna öka till uppemot 20 eller till och med högre i sina bästa färdigheter.
…alright, visserligen skulle även de naturliga ettorna kunna lösas (motsvarar att slå lika med sitt värde) men någonstans nu när ni har med både subtraktion, division och multiplikation så känns det nog lite som att ni och jag har olika trösklar vad gäller hur mycket mekaniskt krångel vi gillar / står ut med i spel. Så jag drar mig ur =)

Spelet ser fortfarande snyggt ut och jag kommer nog fortfarande att vilja ha det. Jag gillar snygga spel, och det vore inte första spelet jag köpte trots att regelsystemet inte passade mig =)
 

Ruu

Veteran
Joined
13 Jan 2018
Messages
15
Eftersom vi inte har några andra modifikationer för slag utan allt handlar om blocken så är det väldigt enkelt. Du kommer aldrig bli ombedd att dra av något från ditt slag eller lägga till, utan antingen måste du slå ett visst antal block för att lyckas eller om du lyckas får du ett antal extrablock. Så i min bok är det ett väldigt enkelt system.

En handling i spelet skulle kunna se ut såhär:
Avery vill smyga förbi ett vaktrum där det sitter några vakter och spelar tärning. Han slår för Stealth. Han lyckas med 10 dvs det är ett lyckat slag +2st story points (10+ i differens). Avery spenderar en story point på att lägga aspekten "redigt berusade" på vakterna eftersom det kan vara användbart senare och frågar SL om han på något vis kan få tag på vakternas nycklar? SL bedömer att eftersom vakterna är berusade och Avery har en storypoint kvar så lyckas han sno åt sig nycklarna som hänger från en krok innanför dörren.
 

Ruu

Veteran
Joined
13 Jan 2018
Messages
15
Senaste Trailern till Astro Inferno

Vi jobbar på med regler och tanken är att ha ett quickplay-set för blinda speltest klara i december. Är sjukt kul att se hur det utvecklas när man jämför hur det såg ut bara i våras.

Lite fler wip bilder kommer här också.

Drash-28-WIPw.jpgWIP_monster.jpg
 

Ruu

Veteran
Joined
13 Jan 2018
Messages
15
Regelmekaniken har ju beskrivits ovan, och settingen får man en aning om i trailer etc, men jag har inte riktigt fattat vad man gör i spelet. Vad handlar ett typiskt äventyr om?
Det är ganska klassiska fantasyäventyr vi pratar om, fast utspelade i en episk högteknologisk och sadistisk värld.
Typ: Rollpersonerna blir anlitade av Oden att finna en artefakt gömd i ett av Haxans valv djupt nere i förlorade Myrkheim. De infiltrerar fabriken med valvet men blir tillfångatagna och förda inför den 34 anden, den sataniske Hertigen Furfur som tar deras hjärtan i pant och ger dem en förbannad kopia av artefakten att föra tillbaks till Oden. En av rollpersonerna blir kluven på mitten i raseri av Hertigen och slits genom verkligheten till sin mästare Anubis i Duat. Den döde guden vill att rollpersonen ska återförenas med gruppen och sända ett meddelande till Oden i form av en Korp med 16 ögon som ska bäras inuti rollpersonens tarmar.

Ni vet klassiska myter blandat med mörka och fantastiska händelser och motiv. Mycket utforska och döda bossar, blandat med hitta fantastiska föremål och levla sin karaktär medan man slits mellan politiska intriger från gudar och skräckvarelser som styr och ställer.


10.jpg
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
Det har ju gått fantastiskt bra! Stort grattis!!!

PS. Backat på PDF-nivå. Inte min tekopp men väldigt intresserad av hantverket.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,150
Location
Tindalos
Pdf finns nu att köpa via DriveThrue.
Av någon anledning så har DT klassat spelet som adult content. Mycket sataniskt sålunda. 😎

 

Necronauten

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
26
Nu har Astro Inferno böckerna kommit rykande färska från tryckeriet.
Jösses vilket monster. Särskilt den guldfolierade "Legendary Edition". Tjock som 3 normala rollspelböcker.

Boken-03.jpg
Boken-02.jpg
Boken-04.jpg
Boken-06.jpg
 
Top