Känner till många som använder kraftfulla bärbara macar för bildbehandling och liknade, som fotografer, filmare och diverse frilansdesigners som av olika anledningar måste vara mobila.
Själv har jag en stationär Mac för riktigt tunga jobb, en stationär PC för att spela på och en Macbook för jobb där jag måste vara mobil. (och en linuxburk som jag egentligen inte använder till annat än att pyssla med linux med...) Macbooken har jag designat/producerat tidningar på och liknade, bland annat oneshots till PC gamer... tidningar i fyrfärg, 108 sidor, med hundratals bilder. Fungerar utmärkt. Men den stationära Macen är ju såklart mest kraftfull, den skulle jag kunna producera långfilm i HD på, utan vidare. Eller tung 3D. Nästan lite overkill, alltså.
Hursomhelst, givetvis är en stationär dator med kraftfullt grafikkort, bra processorer. Och stor skärm. Men ibland så är en bärbar dator ett bättre alternativ, även om man ska jobba med bilder. För att man kan ta med den. En EEE kan inte sånt. Men ska man bara ha den till openoffice så är den nog ett bra alternativ, just för att den ÄR liten (lätt att ta med), och billig (skulle man tappa den, eller få den stulen, behöver man inte bli galen).