Nekromanti Asus EEE - Köpa i Sverige?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ända sedan jag först hörde talas om Asus' EEE-minidator, har jag varit sugen på en - och detsamma gäller flera av mina kompisar.

Vi vet att den är släppt. Vi vet att folk köpt, och fått dem.

Däremot är ingen av oss sådär jättepigga på att betala frakten från USA.

Således - någon som vet om det finns något företag i Sverige som säljer Asus EEE?

Foggmock

Myrmidon
Enheter skulle gått till Europa redan i Q3 2007 så de borde ju finnas tillgängliga tycker man, men ingen googling eller koll i diverse webbutiker för datorer ger resultat. :gremcrazy:

Kul att höra att du verkar ha fått ordning på din ekonomi så pass att du fluktar på att köpa dator, förresten. :gremwink:

EDIT:

Jag glömde nämna att jag är sjukt mycket kåtare på den pytte-Macbook som det ryktats om och påminner storleksmässigt om EEE-pc'n.

Troberg

Sinister eater
Således - någon som vet om det finns något företag i Sverige som säljer Asus EEE?
De jag har sett släpper den i mitten av februari (eller om man ska prata Microsoftspråk (titta i kalendern i äldre Windowsversioner), febrauri).

Kommer nog själv att köpa en eller några sådana (eller andra i samma stil, tex är OLPC-maskinen en bra kandidat).

Ända sedan jag först hörde talas om Asus' EEE-minidator
Jag vet inte om jag skulle kalla den minidator. En minidator är något i stil med en VAX eller AS/400, medan en vanlig PC är en mikrodator. Nanodator? Sublaptop?

krank

Kul att höra att du verkar ha fått ordning på din ekonomi så pass att du fluktar på att köpa dator, förresten.
Handlar mer om att en av mina kamrater har ekonomin. Däremot finns det en möjlighet att jag kommer att ha råd. Jag sitter nämligen och säljer av mig en massa Transformers-leksaker just nu...

Jag glömde nämna att jag är sjukt mycket kåtare på den pytte-Macbook som det ryktats om och påminner storleksmässigt om EEE-pc'n.
De som känner mig vet vad jag tycker om Mac...

EEE'n är aktuell för mig pga:

* Priset.
* Att den kör Linux som standard, sånt ska stödjas.
* Stprleken.

krank

Kommer nog själv att köpa en eller några sådana (eller andra i samma stil, tex är OLPC-maskinen en bra kandidat).
Agreed. Får de ner OLPC'n så den kostar 200 dollars (där då 100 går till en andra dator till nån annan) och öppnar det systemet även för oss europeer så finns det ingen tävling ens. Då blir det en OLPC.

Foggmock

Myrmidon
säljer av mig en massa Transformers-leksaker

Don't do it man! You'll regret it later! Jag saknar fortfarande mina He-man-gubbar... :gremgrin:

...själv vet jag inte vad jag tycker om Mac då jag aldrig kört en (mer än att jag inlett ett kärleksförhållande med min iPod Touch) och vill prova på det. Pytte-Mac:en är alltså spännande för att:

* Priset
* Att den kör MacOS
* Storleken

:gremgrin:

Foggmock

Myrmidon
Handvevad dator är så retro och så future på samma gång. Jag hade också köpt en om jag hade haft något användningsområde (just nu har jag redan två laptops och en som kör Linux)...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ligg lågt, så kommer den med svenskt tangentbord under våren.

krank

Don't do it man! You'll regret it later! Jag saknar fortfarande mina He-man-gubbar...
Du missförstår. Jag har under de senaste åren samlat på mig allt det här. Min ursprungliga sedan-barnsbenssamling kommer jag inte att sälja...

Vart ligger det då? Har du en länk till mer info?

Man kan ju lägga in Ubuntu på Macar nuförtiden, så om priset går att jämföra med EEE, så... Tja, vem vet.

EEE ligger såvitt jag vet mellan 2-300 dollar. Som jämförelse.

Arfert

Facit
Är också inne på en pyttemac, men den kommer inte vara i närheten så billig som EEE:n...

Däremot lär den vara (enlikt ryktessajter) betydligt kraftfullare och fixa att köra krävande program som Adobe CS3, Final Cut och liknade... alltså en Macbook PRO. EEE:n är mer en liten rese/surfdator.. alltså mest för att bara skriva och surfa på.

Vilket är helt OK... Ibland skulle en sån dator vara perfekt, inte alltid man vill bära runt på en burk värd tio-femtontusen. Skulle vilja ha BÅDA.

Troberg

Sinister eater
Agreed. Får de ner OLPC'n så den kostar 200 dollars (där då 100 går till en andra dator till nån annan) och öppnar det systemet även för oss europeer så finns det ingen tävling ens. Då blir det en OLPC.
Jag är nöjd om den kommer under 1000 kr / 2000 kr. Jag kommer antagligen att köpa även för 1500 / 3000 eller 2000 / 4000 också, bara för att jag tycker att konceptet är värt att stöttas. I mitt tycke kan detta vara den enskilt viktigaste innovationen på datorsidan sedan den integrerade kretsen eller digital porr.

Genesis

Ni dés ni maître
...själv vet jag inte vad jag tycker om Mac då jag aldrig kört en (mer än att jag inlett ett kärleksförhållande med min iPod Touch).
Själv köpte jag en iMac för ett par månader sedan. Den är supervacker, underbart tyst, jättelik skärm, enkel att använda, och bäst på alla sätt och vis, förutom att den hänger sig stup i kvarten. Betydligt instabilare än någon PC jag haft.

krank

Är också inne på en pyttemac, men den kommer inte vara i närheten så billig som EEE:n...
Photoshop etc har jag en riktig dator till redan (stationär windowsburk). Det jag vill ha EEE'n till är OpenOffice, kanske Starcraft eller liknande, inte så mycket mer.

Överlag är jag skeptisk till att använda bärbara datorer till sånt som kräver mer kräm. Vill jag photoshoppa, 3d-studioa eller indesigna så sätter jag mig vid en dator som har ordentlig mus (inte nån trackball eller touchscreenskit), och ett riktigt tangentbord (inte nån hopkrympt skit som saknar numeriskt tangentbord) och ordentlig skärm (inte nån 7"-bajsskärm).

Det som gör att jag ens funderar på att köpa mig en ny bärbar (har en normalstor 1.8ghz:are redan, visserligen med trasigt tangentbord men ändå) är just priset och storleken. Jag är inte beredd att betala särdeles mycket mer för en dator i den storleken, med min ekonomi är det inte försvarbart.

Om jag ska köpa en "produktionsdator", dvs en kraftfull burk, så ser jag på en enda sak: Prestanda för priset. och då är en stationär, eller kanske t.om bara en uppgradering av min existerande stationära, betydligt mer prisvärd.

krank

Jag är nöjd om den kommer under 1000 kr / 2000 kr. Jag kommer antagligen att köpa även för 1500 / 3000 eller 2000 / 4000 också, bara för att jag tycker att konceptet är värt att stöttas.
Det tycker jag också, men jag har helt enkelt inte såpass stark ekonomi att jag KAN köpa den om den kryper till de priserna.

Marcus J

Hero
Jag har varit på jakt på denna dator sen i somras. Jag snackade med en kille från ASUS på någonslags datorreklam dag som de hade i kårhuset i sep/okt, och då hoppades han att han skulle ha den i Sverige lagom till julhandlen - vilket dock verkar ha skitit sig.

Det problem jag har stött på i mitt fruktlösa sökandes efter eee pcn är att ingen datorbutik verkar skicka den till Sverige. Jag lyckades dock hitta de lite enklare versionerna på amazon.co.uk (G4 och G4 surf har jag för mig) men där står det också att de inte skickar den utomlands.

Av detta har jag slutit mig till att Asus har gjort någonslags dum kontraktsklasul om att de inte får skicka den internationellt. Bä på ASUS!

Btw, eftersom det verkar dröja till April innan den kommer till Sverige, är det någon som vet någon internethandel man kan beställa den från som kan skicka hit den?

/Marcus kanske köper den från utlandet i så fall

Arfert

Facit
Känner till många som använder kraftfulla bärbara macar för bildbehandling och liknade, som fotografer, filmare och diverse frilansdesigners som av olika anledningar måste vara mobila.

Själv har jag en stationär Mac för riktigt tunga jobb, en stationär PC för att spela på och en Macbook för jobb där jag måste vara mobil. (och en linuxburk som jag egentligen inte använder till annat än att pyssla med linux med...) Macbooken har jag designat/producerat tidningar på och liknade, bland annat oneshots till PC gamer... tidningar i fyrfärg, 108 sidor, med hundratals bilder. Fungerar utmärkt. Men den stationära Macen är ju såklart mest kraftfull, den skulle jag kunna producera långfilm i HD på, utan vidare. Eller tung 3D. Nästan lite overkill, alltså.

Hursomhelst, givetvis är en stationär dator med kraftfullt grafikkort, bra processorer. Och stor skärm. Men ibland så är en bärbar dator ett bättre alternativ, även om man ska jobba med bilder. För att man kan ta med den. En EEE kan inte sånt. Men ska man bara ha den till openoffice så är den nog ett bra alternativ, just för att den ÄR liten (lätt att ta med), och billig (skulle man tappa den, eller få den stulen, behöver man inte bli galen).