Nekromanti Atargatis plan [Spoiler: Mina Spelare]

Ymir

Liten kantbaron
Situationen är följande: I Västlanden drar det ihop sig till en episk uppgörelse mellan en bunte olika fraktioner som är beredda att gå över lik för att lägga vantarna på Andens sten, en osannolikt mäktig artefakt. (Mer om den kan läsas här). Stenen är för närvarande i händerna på demonen Ishmet, som förskansat sig i Edrons ruiner med sina tjänare och är i full färd med att animera liken av de två drakar som vilar där; Nim-Karrak och Tshuhalameth, allt för att köpa sig värdefull tid. Det kommer nämnligen dröja ett tag innan Ishmets krafter med andens sten nått sin fulla potential; och det är blott innan dess hans motståndare har några egentliga utsikter att stoppa honom. Ishmet är redan oerhört kraftfull; men inte på långa vägar tillräckligt för att stå emot sina motståndare om de alla förenade sig mot honom. Nu kommer det ju givetvis inte hända; faktum är, att en stor del av Ishmets plan går ut på att köpa sig tid genom att låta motståndarna slå sig blodiga mot varandra. Det verkar lyckas - Draken Syantecaran, som styr Menon-Aun, har skickat en mäktig flotta att angripa Mûhad och bokstavligen finkamma Västlanden efter Andens sten, och de kamorfmanipulerade mûhadinska makthavare som jagar stenen har fått fullt upp med att hejda denna invasion. Till skillnad från Syantecaran, vet De Trettons Råd, med Kraden Nanórgona själv i spetsen, precis var Ishmet och stenen befinner sig, men de har råkat i konflikt med Det Svarta Hovet, vars planer de nyligen satt rejäla käppar i hjulet för. Därtill har De Trettons huvudsakliga verktyg, en eumoisk nomadarmé Gebashan Häxkonungen tagit befälet över, fortfarande långt kvar innan de når fram till Cai. Dimmornas Herre, det Svarta hovets härskare, har översvämmat Västlanden med sina krigare och hejdukar, och även om han inte själv åtrår stenen kommer han i slutändan inte vara beredd att låta den komma i orätta händer - hellre då att gömma undan den i Skugglanden för alltid. Drakalliansen, som annars tenderar att ha fingrarna med i spelet för jämnan i mina kampanjer, verkar märkligt nog inte delta i denna konflikt, trots att den knappast kan ha undgått deras delegat i Västlanden; Accendrim.

I skuggan av denna väldiga konflikt, finns förstås rollpersonerna. De har allierat sig med älvan Arali, som en gång tog på sig att vakta Andens sten på andeplanet, men omsider slungades ut därifrån av Ishmet. Strandad på Mundana, har hon med kamorfen Atargatis hjälp tagit kontakt med rollpersonerna och förmått dem att hjälpa henne att sätta stopp för Ishmet och ta tillbaka andens sten. Atargatis är en gammal kamorf, minst tiotusen år, men han har ännu en idealistisk ådra. Vis av misstag han gjorde då han gick Dakhû'r-nus ärenden, bekänner han sig inte längre till någon fraktion; och en vänskap med Arali och hennes älskare Nigel har kommit honom att uppskatta de lägre raserna. Han är fast besluten att göra vad han kan för att hjälpa alverna och människorna att överleva det kommande Mörkret; och han förstår den rådande situationens allvar - Ishmet måste stoppas med alla till buds stående medel.

Planen är således, att Atargatis, rollpersonerna och co ska ta sig till Cai, under näsan på de stora, rivaliserande fraktionerna, och nedkämpa Ishmet innan någon annan hinner reagera. Den största haken är, att rollpersonerna besitter Akashas ros, en artefakt Dimmornas Herre däremot åtrår av hela sitt väsen; och siklar och andra skuggvarelser jagar dem frenetiskt över Västlanden. Rollisarna gömde sig först i Gur-i-Mir, De svunna härskarnas vila, ett forntida gravmausoleum vars kraftfulla magi höll dem dolda för Dimmornas Herre. Atargatis skulle där skapa en teleportationsritual, som direkt skulle föra hela sällskapet till Edron - den misslyckades när Ishmets ande dök upp och slet väven, och Atargatis, i bitar.

Nu är det så; att den Atargatis rollpersonerna ser blott är en avatar, en illusion för alla sinnen om man så vill; Atargatis sanna kropp befinner sig i Världens Hjärta; någon sorts kamorfisk deus ex machinakonstruktion från forntiden. (Det var därför han kunde överleva att få Ishmets astralklor körda genom kroppen). Utan att gå närmare in på den saken, ger Världens Hjärta Atargatis stora magiska krafter; men han kan inte matcha Ishmet ens i det tillstånd demonen redan hunnit uppnå. Andens stens kraft är osubtil, offensiv och direkt, medan Världens Hjärta mestadels ger Atargatis en suverän förmåga att förnimma saker och ting och utöva magisk påverkan på väldiga avstånd - tänk 'Cerebro'. Atargatis hade således ingen chans att få igenom en ritual så länge Ishmets själ fanns i närheten; istället tvingades hela possen fly i hopp om att demonen skulle tappa bort dem.

Således, måste rollpersonerna försöka nå Cai med mer direkta medel. Och det är bråttom, mycket bråttom, och de är jagade, av Det Svarta Hovet såväl som Ishmet, och Mûhads västkust är översvämmad av aunuriska fartyg. Saken är denna, att rollpersonerna har ett mycket snabbt och optat skepp, som kanske helt sonika hade kunnat tränga igenom den aunuriska blockaden och nå Cais kuster oskadat, men detta skepp ligger för ankar i Jen. På Mûhads östkust. För att nå Cai behöver skeppet alltså runda hela jävla kontinenten.
Vid frågan från en av rollpersonerna om detta var ett problem, tänkte Atargatis efter ett ögonblick, och sade sedan 'Nej, jag löser det'.

Min fråga till er forumiter är alltså sålunda: hur f-n löser Atargatis det här problemet? Han är förstås mycket smartare än jag är, men om hela hjärntrusten här på forumet brainstormar ihop kan vi kanske komma på en lösning åtminstone en gnutta värdig en tiotusenårig supervarelse.

Betänk vad Atargatis kan göra med sin magi: Världens Hjärta boostar räckvidden och magnituden på hans besvärjelser, men inte till den grad att han kan göra vad som helst. En tanke jag direkt fick rörde den forntida Ildir-kanalen, en uttorkad fåra som går rakt genom Zius landtunga. Atargatis antydde att den aldrig hade fungerat, ens i forntiden, men tänk om Atargatis skulle kunna fylla den med vatten nu? Jag såg framför mig hur han låter havet resa sig och välla in över kusten; fyllande den forntida kanalen så att rollpersonernas skepp kan rida på flodvågen genom den. Det vore fett, men...det är helt fel, Atargatis har inte kraft nog att göra något sådant. Världens Hjärtas, och Atargatis egna, krafter är mycket mer subtila till sin natur.

Så, jag tänkte att Atargatis kanske kunde åkalla en bunte bevingade fränder från forntiden att hjälpa honom; sagitaurer, gripar, insektoider och allsköns flygande ting hade kunnat dyka upp en efter en, lyfta upp skeppet med samlad kraft och bära det genom luften, rakt över Zius landtunga. Det vore koolt, men...nej, det är för jävla ostigt.

Min tredje tanke, var att skippa magi alltogether, och istället låta Atargatis ta till en vetenskaplig lösning. Det är den enda idé jag har i nuläget som jag tycker håller - jag är inte främmande för att ta till nästintill modern vetenskap; jag tänker mig att Mundanas äldre raser en gång hade civilisationer som var vida överlägsna de nuvarande. Kanske hade Atargatis kunnat sätta skeppets besättning på att hastigt bygga om fartyget, för att ackommodera stora ballonger som Atargatis fyller med vätgas eller varmluft eller något. Okej, han kanske får backa upp det med magi för att kunna få lyftkraft nog att bära upp ett helt fartyg, but still...det känns som en åtminstone hyfsat hållbar lösning.

Den feges alternativ, är det jag tänkt från början; att rollpersonernas kamrater ombord skeppet redan har påbörjat en segling runt kontinenten, och att Atargatis, till skillnad från rollpersonerna, är medveten om det. Det är den lösningen jag egentligen lagt upp för, så den är ganska motiverad plottmässigt, men jag har mina skäl att vilja ta rollpersonerna på en hastig tur till Jen - kan jag således komma på ett tillräckligt häftigt sätt för Atargatis att snabbt få skeppet över Ziu så vill jag utnyttja den möjligheten. Så, kom igen, hjälp mig nu. Go nuts! Alla idéer är av intresse, oavsett hur konstiga eller superlativa de är. :gremsmirk:

- Ymir, kallar på hjärntrusten

Ceram

Hero
Spontant hade jag kör på kombination av teknik och magi som du nämner. Med hjälp av några stora ballonger skapas ett luftskepp som drivs med salamandrar för varmluft och sylfer som styrning. På så sätt fås hela skeppet att sväva några meter upp i luften över land till andra sidan. Detta förutsätter kanske att skeppet inte är jättestort för att undvika att det blir allt för krystat. Om inte annat hade jag tyckt det varit roligt med en liten jakt för att förhindra att terrorister förstör ballongerna men det bli kanske ett väl jordnära i förhållande till de övriga händelserna.

Mest respektingivande är förståss att göra det hela utan varken magi eller teknik. Genom att med våld blötlägga delar av den gamla kanalen och med kraft från tusentals slavar och dragdjur kan skeppets släpas över land. Beroende på hur mycket av kanalen som är möjligt att blötlägga kanske detta kan ta orimligt lång tid.

En häftig men något obskyr lösning hade varit att om vädret tillåter eller med magi skapa en iskana över hela landtungan på vilken skeppet sedan kan åka kälke. Om skeppet är av byggsatsmodell funkar det kanske att plocka isär och skicka på kamel.

Känner igen problematiken med snabba förflyttningar fram o tillbaka i världen med stackars förvirrade rollpersoner... :gremwink:

Gillar både de lite mer down-to-earth varianterna med att deras skepp redan påbörjat sin seglats samt varmluftsballongervarianten.
Då kamorfer är rätt grymma på magi så är ju dock inte heller en sådan lösning helt otänkbar. Förutom de alternativ du nämner själv finns det ett par ytterligare lösningar.

1. Att helt enkelt levitera skeppet magisk väg. Levitation + Rörelse typ. Kräver sin magnitud visst men så var det ju också en ärkegammal kamorf vi talade om...
2. Att Atargatis själv teleporterar sig till det tilltänkta målet och där upprättar en portal som han sedan anknyter till spelarna genom att teleportera sig tillbaka till dem sedan. Angående portal tänkte jag mig här någon slags Stargateliknande kamorfkonstruktion/artefakt för att komma runt effektens korta räckvidd. Fungerar om demonens uppmärksamhet är riktad på spelarna o inte Atargatis vilket kanske är troligt om demonen tror sig ha gjort sig av med honom.
3. Ett tredje alternativ är att använda sig av Skugglandet som förflyttningszon. Inte helt ofarligt kanske om Svarta Hovet är en av antagonisterna men just därför ett extra spännande alternativ. Förflyttning genom fiendemark scenario du vet.. :gremwink:

Sebastian - SL-brainstormar lite

cyanid

Veteran
Skugglandet, som Ljusetsriddare sa är ju helt klart lockande. Men undrar om inte det är för farligt. De som är kungar på att ta sig fram i skugglandet är ju trotts allt skuggfolket själva, och det kan ju bli jävla knepigt att ta sig därifrån.

Personligen så tycker jag att flygandes med swosch-swisch-magi känns lite stämningsdödande. Jag skulle föredra en ganska jordnära förklaring som ändå kan göras riktigt farlig och spännande om man spelar korten rätt, och jag är ganska säker på att du är rätt duktig :gremsmirk:

En grej som flög i mig att det skulle kunna finnas floder, sjöar & liknande i ett grottkomplex som sträcker sig under Mûhad. Eller så kan det rentav vara underjordiska kanaler grävda för länge sedan, villket gör att kamorfen känner till dem. Det kan i sin tur leda till intressanta lämmningar efter gamla kulturer, i grottkomplexen vilar säkert en hel del ohyggligheter. Dess närhet till just den underjord där de döda vilar kanske också ger upphov till en del kusliga möten. Här döljer sig kanske gamla förråd, skeppsvrak, en och annan sur halkyon, kanske t.o.m. några vandöda eller monster från forna eoner. Här får man kanske möjlighet att köra lite skräck, skeppets lanternor släcks och man hör en besättningsman vråla av skräck och dras ner i djupet. Att grottkomplexen mynnar ut i flera olika alternativ till färdvägar är ju också ett problem, villken ska man välja? I uråldriga kanaler kan man kanske hitta en del tullförråd som man kan plundra, man kanske rentav kan hitta något riktigt användbart. Den gamla civilisationen kanske rentav hade städer under jord, dessa kanske är riktigt givande att utforska, det kanske bor människor eller annat knytt kvar fortfarande. Vad händer om en tunnel eller grotta har rasat in? Hur löser man det problemet? Nu har jag inte läst Bestialiska folk men ett insektoid-fäste underjord kan skapa läskiga vibrationer, speciellt om man är som mig och är insektsfobiker :gremsuck:

Efter några dagar och några möten med hiskerliga skapelser så kanske besättningen kräver mer lön, eller rentav att man ska vända om. Det finns rätt mycket som kan hända under öknen. Förhoppningsvis så kanske Atargatis rest här förrut i sitt liv och kommer ihåg, vad händer om han glöms, får man skicka ut spaningspatruller längs med vattnen för att se villken väg som är rätt, och vad händer när facklorna på en sådan slocknar, eller när tentaklerna drar ner en rollperson i vattnet.

Där var väl min idé, gokväll.

/Hugo, som tycker det här var länge sedan ;>

ripperdoc

Myrmidon
Kanske en tråkig lösning, men varför kan inte bara Atargatis skaffa ett minst lika bra skepp på andra sidan? Måste det vara just skeppet i Jen? Kan han inte ta ett vanligt skepp på andra sidan och med lite magi opta det istället?

DesertRain

Hero
Arför reser de inte till Alkharzan och fixar ett nytt skepp.
Om du vill ha mycket magi samt att kamorfen är mäktig nog kan han hjälpa cirefaliern med att bygga en kanal genom Mûhad med hjälp av en förbättread version av den ritualen som gräver hål i marken (kommer inte ihåg vad den heter).

det liknar ju lite det här:
Betänk vad Atargatis kan göra med sin magi: Världens Hjärta boostar räckvidden och magnituden på hans besvärjelser, men inte till den grad att han kan göra vad som helst. En tanke jag direkt fick rörde den forntida Ildir-kanalen, en uttorkad fåra som går rakt genom Zius landtunga. Atargatis antydde att den aldrig hade fungerat, ens i forntiden, men tänk om Atargatis skulle kunna fylla den med vatten nu? Jag såg framför mig hur han låter havet resa sig och välla in över kusten; fyllande den forntida kanalen så att rollpersonernas skepp kan rida på flodvågen genom den. Det vore fett, men...det är helt fel, Atargatis har inte kraft nog att göra något sådant. Världens Hjärtas, och Atargatis egna, krafter är mycket mer subtila till sin natur.
Han kan ju även göra en bit i taget om han inte fixar allt på en gång.

DesertRain

Hero
Varför reser de inte till Alkharzan och fixar ett nytt skepp?
Om du vill ha mycket magi samt att kamorfen är mäktig nog kan han hjälpa cirefaliern med att bygga en kanal genom Mûhad med hjälp av en förbättread version av den ritualen som gräver hål i marken (kommer inte ihåg vad den heter).

det liknar ju lite det här:
Han kan ju även göra en bit i taget om han inte fixar allt på en gång.

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Mina tankar går i samma banor som Cyanids gör.

Men för att ta sig ner i dessa underjordiska komplex borde en besvärjelse som skapar en luftbubbla runt skeppet användas (eller att alla i besättningen får besvärjelsen för att andas under vatten på sig. samt en besvärjelse som sänker fartyget så att det kan ta sig in i djuphavsgrottöppningen till de underjordiska kanalerna.
När man kommer upp på andra sidan bör man ha ett visst psykologiskt övertag gäntemot de som ser skeppet resa sig ur havet, något i stil med "The Flying Dutchman" i pirates 2.

Grottmyningen kanske vaktas av något undervattensfolk som kräver tull eller liknande för genomfart.

Varför inte något ställe där man kan råka komma in i underjorden (visst heter nekrotropistället så) via en styxliknande kanal.

Griniga/vilsna dvärgar kan väl också husera därnere, ett rätt najs äventyrsområde skulle jag säga.

Poseur

Swashbuckler
Mycket coolt inlägg barra och säga.
Spoliers mina spelare(westman,bo jakob o tobbe.)(thatts means dont read more)

[För länge sedan när andra civilisationer härskade i området som nu kallas för mûhad så Levde den beryktade härskaren (insert name here), och styrde riket till frammgång och välfärd igenom fred och vetenskap. Stora monument och byggnader uppfördes i denna tid. Den stora härskaren bestömmde tidigt i sitt liv att ett underjordiskt gravkomploex skulle byggas till hans ära. Detta komplex skulle vara så ointagligt att inte ens hans största fiender skulle kunna hitta eller inta det.
Hans hovarkitekter och hovmagiker började genast tänka på att bygga detta komplex i bergen men härskaren tyckte att dvärgafesterna allt för ofta faller för fiender. Då komm dom fram med en ny ide. Ett gravkomplex under vatten, under en stor kupa med glas. men igen blev denna ide nerröstad av härskaren. Då härskaren tillsammans med sin hovarkitekt komm framm till idén att bygga en lång underjordisk kanal igenom ett långt grottsystem som har sin bör´jan på den sydliga kusten i ziu(det hette så även då) och låta denna kanal leda långt ner i marken tills dom tog slut och bygga ett gravkomplex där. Vetenskapsmän och pärldykare sändes genasts iväg till grottsystemets början och utforskade grottorna. långt in komm de och längre än någon annan grotta känd för världens ögon. när dom återvände och sade att grottsystemt är det längsta och största och mest komplicerade världen någonsin skådat så sade härskaren. Där och ingen annan stans är jag värdig att begravas.
Direkt därefter påbyggnades den enorma utgrävningen av grottorna för att kunna frakta härskaren tillseammans med hans begravnings'föremål' till slutet av grtottan.
väggarna och taket höggs upp så att stora fraktfartyg kunde rors där in, till slutet av grottan där en enromt underjordiskt gravstad uppfördes till härskarens minne.
mindre grottsystem som inte är uthuggna leder vidare från den stora grottsalen. en utan dessa leder upp till de gamla vulkantunlarna från ulkanen på ön Cai.
Detta bygge blev klart efter 58års arbete av savar och hantverkare och härskaren begravdes här tillsammans med sitt hob sin förmögenhet och med hemligheten om dennes existens]

Ram

Skev
Jag gillar Stargate-ideén som någon annan lade fram skarpt. Från en som är helt oinsatt i Eons magi så...

Låt Atargatis öppna en portal som är såpass stor att skeppet kan segla igenom den. Storleken på portalen gör att han inte kan skapa den var som helst utan den måste skapas på en plats som har en naturlig <kraftdepå> av <rätt typ för portaler i Eon>, kanske en sjunken stad, en drake som dött och störtat i havet eller vad som nu passar. När portalen öppnas så sker ett antal händelser och sidoeffekter. Tex:
* Ett fientligt skepp eller en del av en flotta seglar igenom/sugs igenom portalen. Endera kan man i det läget få ett skepp som jagar RP eller en flotta som är där den absolut inte bör vara och som ändrar spelets flöde.
* Kraftuttaget från <kraftdepå:n> gör att någonting väcks/släpps lös. Det kan vara t.ex. horder av odöda från den sjunkna staden, en aspekt av den döda drakens själ eller andra kul saker.
* Stormar, underjordiska vulkanutbrott och dyl. kan ställa till det för både RP och andra.
* Portalen stängs inte. Mundanas första maskhål?